Slö Demansoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas67

    Slö Demansoni

    Jag har 5st Demansoni(vet att det är för få).
    Nu är 2st av dom väldigt "slöa" de simmar inte runt utan bara ligger still vid botten. De har varit såhär i ungefär en vecka nu. De jagar inte heller maten men de äter nog lite.
    Kan det vara bukvattensot? Om det är det borde det inte visat sig vid detta laget på så vis att någon fisk dött eller simmat konstigt osv?
  • even
    Användare
    • mars 2004
    • 41

    #2
    Jag har råkat ut för precis samma sak. Något är fel iallafall. Jag tror att det är bukvattensot. Jag avlivade en fisk efter att den inte varit intresserad av maten i 3 dagar och bara låg stilla. Den försökte knappt komma undan håven och det var som en varaktig gegga i magen. Jag har haft fler små demasoni som blivit slöa och vilade sig mot stenar eller botten. Nu har inte mina andra fiskar "självdött" eftersom vi har två sötvattenshumrar som äter vad de kommer åt....
    Eva

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      citat:Jag har 5st Demansoni(vet att det är för få).
      Nu är 2st av dom väldigt "slöa" de simmar inte runt utan bara ligger still vid botten. De har varit såhär i ungefär en vecka nu. De jagar inte heller maten men de äter nog lite.
      Kan det vara bukvattensot? Om det är det borde det inte visat sig vid detta laget på så vis att någon fisk dött eller simmat konstigt osv?
      Berätta gärna lite mer,hur stort är akvariumet och hur stark cirkulation har du i akvariet??

      Om det skulle vara bukvattensot så skulle dom inte äta nånting dom skulle försöka äta men snabbt spotta ut maten igen...

      5St Demasoni är väldigt lite och dom brukar trivas bättre i större grupper.Men det lär inte vara orsaken till att dom är slöa och inte käkar som dom ska...

      Kommentar

      • Andreas67

        #4
        Akvariet är på 540l och pumpen kör runt 1200l i timmen.
        Jag började fundera på om den kanske tuggar? För det var lite lek på gång för någon vecka sen och den slöaste liksom flämtar och ser ut att ha lite "häng". Men även en ruvande hona bör röra lite på sig så det motsäger tesen, men å andra sidan så har den varit såhär i någon vecka så är det bukvattensot så borde ju dels fler fiskar blivit smittade och dels så borde den aktuella fisken ha dött.

        Kommentar

        • malawi_voodoo
          Användare
          • juli 2002
          • 790

          #5
          1200l/h är lite cirkulation för ett 540liters. Fast jag vet inte vad som kan vara orsaken till att fisken ligger vid botten. Byter du ofta vatten?

          Du kan ju komplettera med tex ett Fluval 4+ innefilter, pumpar 1000 l/h.

          /Glenn Wouda

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

          Kommentar

          • Frump

            #6
            Ung samma sak har hänt 70% av mina demasoni.. Har perfekta vattenvärden, ordentlig strömt och bra filtrerat i ett 300L. Vet inte om det är bukvattensot de så småningom strycker med av.. I mitt fall är jag ganska klar på att det kommer sig av en rabiat större hanne som stressar dem tills de bara står nere i ett hörn i akvariet och tuggar och slutligen dör. Precis i slutet har jag lagt märke till att "magen" blir "blek"..

            Innan det inhandlas mera Demasoni ska inredningen byggas om så att det finns "oändligt" med reviryta. Akvarielagret har ett ganska trevligt demoakvarie med demasoni och golden som jag tänkte ha som förebild. Halva akvariet fyllt med sten.. otroligt mycket gömställen.. måste bara komma på nånting så jag inte får stillastående vatten i bak-kanten..

            Kommentar

            • Andreas67

              #7
              Jag byter 25-30% av vattnet en gång i veckan och mina värden ser bra ut.
              Det hela handlar alltså om stress då?
              Jag ska prova att möblera om lite och sätta ner några fler krukor så kanske det blir mindre stress.

              Kommentar

              • malawi_voodoo
                Användare
                • juli 2002
                • 790

                #8
                Det är ju därför man ska ha en STOR grupp, annars blir de ihjälmobbade
                /Glenn Wouda

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #9
                  Själv har jag bara 4 Demasoni i ett kar, dessutom är det de enda jag har i (förutom algätare). De verkar må bra allesammans. Men de visserligen 222 liter och ganska gott om gömställen. Så de är inte på varandra direkt.

                  Men visst är hanen rätt tuff och jagar runt honorna en del.

                  Jag har koll på dom och skulle det verka gå överstyr får jag slänga i dem i mitt 375 liters där jag har betydligt mer fisk.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • Andreas67

                    #10
                    Jag såg precis att den demansonin som mår sämst har något slags vitt "fluff" på sig. Vet inte hur jag ska beskriva det men det är något vitt på sidorna som sticker ut. Någon som vet vad detta kan vara?

                    Kommentar

                    • Andreas67

                      #11
                      Vore väldigt tacksam om någon som känner igen detta kan hjälpa mig för jag börjar få lite panik nu.

                      Kommentar

                      • Frump

                        #12
                        Det vita "fluffet" är på buken .. eller hur?

                        Jag är rookie på ämnet, men noterade att alla de 4 som hamnade på botten i ett hörn där de stod och "tuggade" så småningom strök med!

                        Så här i efterhand skulle jag kanske ha försökt plocka ut de drabbade till ett mindre kar där de fick vara ifred för att se om de hämtade sig.. Har de börjat bli bleka på buken är det kanske för sent dock..

                        Om det nu är bukvattensot så tror jag att man kan behandla tidiga stadier av det med något preparat(??)!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...