Lodrät melanochromis! Vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per H
    Användare
    • mars 2004
    • 147

    Lodrät melanochromis! Vad göra?

    Min melanochromis auratus-hanne står sedan i går lodrät bakom pumpen. Om han har drabbats av ngn sjukdom ska jag ta ut den nu, eller kan jag bara avvakta. Jag ser inga ytliga fel på honom. För två daagar sedan var han frisk o jagade honan som vanligt. Har ngn varit med om att en malawi piggnat till igen efter liknande beteende? Jag har en ganska aggresiv zebra (Metraclima estherae). Kan melanchr. ha skrämts till detta?


  • spec_mats

    #2
    om han fortfarande står i samma ställning rekommmenderar jag att du gör ett vattenbyte, tillsätter ektozon och avvaktar ett dygn-om fisken inte tillfrisknar efter denna behandling finns risken att den har Narkolepsi, som är en neurologisk sjukdom som hindrar ett enzym att nå hjärnan-detta enzym motverkar balans-dimmensionsförmågan på hjärnan och resulterar i att den drabbade förlorar rörelseförmåga-denna sjukdom är aggressivt galopperande och MYCKET SMITTSAM.

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • augusti 2002
      • 330

      #3
      Det är ju rätt så vanligt att fisk som får spö brukar ställa sig på nämt ställe i det läget,men att en auratus hane får smisk av en esthere är ungefär lika vanligt som att sverige förlorar mot vitryssland i hockey,måste va en liten en.prova att tvinga ut den så får du se hur han simmar.

      Kommentar

      • Per H
        Användare
        • mars 2004
        • 147

        #4
        Tack för tipsen. Nu har jag bytt hälften av vattnet i mitt 375-liters (antar att det var delvattenbyte du menade "spec-Mats") och hällt i sex tsk Ektozon. Den sjuka melanochromishannen KAN simma men lite ryckigt. Honan jagade honom runt i cirkel(!) Han har ihopklibbbade fenor som ser lite bitna eller stukade ut, och han är blek. Borde man ha ett sjukakvarium? Jag vill ju INTE att de andra ska smittas. När ska jag avliva honom om han inte blir frisk, och i så fall (jobbig fråga) HUR avlivar man de små liven mest skonsamt?

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Det spelar egentligen ingen större roll hur du gör det bara han dör på 0,1 sek..

          Kommentar

          • Per H
            Användare
            • mars 2004
            • 147

            #6
            Läste man kunde frysa dom, att det var som bedövning. Bäst är förstås att bryta nacken eller skära halsen, men jag känner mig lite blödig. Slänga i kokande vatten?

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              NEj inte frysa eller slänga i kokande vatten!

              Bryt av nacken eller ta fram en stor kniv är nog det bästa!

              Kommentar

              • Kid
                Användare
                • mars 2004
                • 256

                #8
                Har inte sett fisken men håller med hutti om att din fisk är mobbad! Som alla fiskar som gömmer sig bakom pumpen står den lodrätt för att den inte får plats annars helt enkelt!

                Har jagandet precis börjat? Är RZ honan ny i karet eller tvärtom?

                Avlining: Tror personligen inte ens att din fisk är sjuk (kanske blir det om den fortsätter att bli stressad/jagad). Men om avlivning blir aktuellt så lyssna på Henke!
                I ditt fall är det enklast med en sax.

                mvh
                /Kid

                Kommentar

                • Per H
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 147

                  #9
                  Skulle det bli nödvänddigt får jag väl bita ihop o använda saxen.
                  Har flyttat pumpen lite o ser som sagt att han KAN simma. Jag får väl avvakta. Att han gjorde några "lekvarv" tillsammans med honan gör att jag undrar om han är sjuk. Det ganske är mobbning, men det förvånar mig då denna och "kungen" en zebra (Metraclima estherae) har samsats i de två månader jag ägt dem. Sedan tre veckor går en zebra-hona och tuggar. Kan zebrahannen bli mer aggresiv när det är dags för "födsel"??

                  Vad brukar hända efter munruvningstiden? Ingen har alltså aldrig ynglat förut under min ägotid

                  PH

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 330

                    #10
                    vid lek så blir dom flesta mbunas hanar hyper aggro,hanen vill jaga bort allt o alla,speciellt hanar,håller man flera arter i samma kar,så kan även andra arters hanar bli sugna,såkallad "sneaking" likväl som den egna artens hanar.samt att många blir helt enkelt sugna på att snappa åt sig ägg.I ett litet kar så är det helt enkelt svårt för tex auratushanen att försvinna ur sikte för zebran,utom bakom pumpen då kanske.

                    Kommentar

                    • Kid
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 256

                      #11
                      Jupp, håller med hutti.
                      Mina större RZ honor blir oxå väldigt revirhävdande när de ruvar.
                      Efter ett tag blir de svagare och blir jagade istället!

                      mvh
                      /Kid

                      Kommentar

                      • Per H
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 147

                        #12
                        Är 375 för litet för flera mbuna-hannar då? Eller ska man, som någon sa, skaffa ännu fler hannar så att bråket sprider ut sig?

                        Jag har noterat att då melanochromishannen lämnar pumpen så är det honan ! av samma art som jagar honom tills han gömmer sig igen! Märkligt tycker jag, men så är naturen full av under.

                        Kommentar

                        • Pierre_N
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 772

                          #13
                          Jag gissar på att han har fått spö och inte får komma fram.

                          Kommentar

                          • Per H
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 147

                            #14
                            Så grym naturen kan vara! )

                            Kommentar

                            • Per H
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 147

                              #15
                              BERÖM:
                              Först vill jag bara säga vilket underbart forum detta är! Tänk att någon en lördagkväll orkar engagera sig i min "lodräta melanochromis auratus"

                              UPPDATERING: Jo nu ÄR han verkligen sjuk. Hittade honom bakom en sten, avbitna fenor, grå, fläckig, ena ögat skadat. Nu är han i en provisorisk 5-litersburk med endast luft genom syresten som inredning. En blödigare ciklidist hade nog låtit kniven gå, men jag vill ge honom en chans

                              FRÅGA Ska jag ha i Ektozon eller något sånt nu? Eller ska jag bara låta honom vara? Byta vatten i den lilla byttan ofta antar jag. Ska jag i så fall ta akvarievatten, eller färskt vatten? O mata lite?

                              PH

                              Kommentar

                              Arbetssätt...