Bästa mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e-bear
    Användare
    • maj 2004
    • 58

    Bästa mat?

    Jag matar oftast min fiskar med vanligt ciklid pellets ibland lite räkor och nu i dagarna med "crabbsticks" -fiskarna verkar älska det, men kan det påverka dem ngt neggativt?
    Ska snart göra rikitg räkmix men tänkte lite ang receptet..

    Fiskarna jag har
    är Mangano,Golden,Blå delfin ciklid samt ett par Red top lithobates

    Vad bör jag tänka på för att få så bra mix som möjligt åt dessa fiskar? (har recept) tänker mer på protein och de olika fiskarnas "verkliga" föda - e lite trött nu så jag ursäktar mig för mystiska formuleringar

    Mvh!
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Det finns många olika recept på räkmix.

    Jag har testat mig fram med olika ingredienser, men ännu inte kommit fram till en bra mix (förutom nära standardmixen).

    Jag kommer själv i fortsättningen köra med skalade räkor istället för oskalade. Det som utvinns ur skalet tar jag igen med Betakaroten- och Astaxanthin-tillskott. Skalet har irriterat mig med min mix...både på räkorna och på ärtorna då man måste mixa dom länge för att få finfördelad mix.

    Jag har provat med proteinpulver...både sådant jag själv använder för gymträning...men även nu på sistone Sojamjöl och sojaprotein. Det förstnämnda är den bästa jag haft då denna inte förtjockade mixen utan var helt lätt att blanda i mixen. Det hade också god effekt på fiskarnas tillväxt under den period jag hade det.

    Jag har ännu inte provat min nya mix innehållande en del sojaprotein så jag kan utvärdera den riktigt ännu. Men nackdelen med mixens konsistens gör att jag är tveksam till användandet igen...den var svår att dosera gelatinet till då proteinet suger ut vatten ur mixen precis som gelatinet gör. Den blev dock fast i sin struktur...men delar sig lätt i påsarna, vilket irriterar mig.

    De arter som du har är lämpade för en mix på 50% vegetabiliskt och 50% animaliskt som jag ser det (förutom Maingano kanske).

    En ganska aktuell tråd angående detta som kanske kan ge dig lite uppslag och idéer:

    Kommentar

    • spec_mats

      #3
      Jag var på akvarium malawi i örebro för två veckor sen och innehavaren (glömt hans namn) berättade vad man gav till tropheus i anläggningar runt sjön (både sjöodlad och vf), nämligen en gröt som ortsbefolkningen levde på! gröten bestod till största delen av majs...vet ej va man ska tro längre!?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Oj..kan det vara orsaken till Troffarnas känsliga magar när de senare kommer ut i handeln?

        Kommentar

        • spec_mats

          #5
          ja vem vet!? det kan vara en teori..

          Kommentar

          • e-bear
            Användare
            • maj 2004
            • 58

            #6
            Tackar tackar!!
            He he jo den tråden hade sina uppslag..-imorgon går jag o köper mig en rejel mixer!!
            Ang majsen så är den ju väldigt näringsrik.. man brukar ju även föda upp hönor på majs "majshöna" vilka brukar va välväxta och goda

            Kommentar

            • spec_mats

              #7


              det kanske är så enkelt-att alltid föredra enkelheten för att lyckas [:p]

              Kommentar

              • e-bear
                Användare
                • maj 2004
                • 58

                #8
                måste tacka Tricella för all hjälp jag fått av honom, alltid kvickt och med långa och intressanta svar. Sånna som du lyfter verkligen forum av den här sorten! Tack åter igen!

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Vad är näringsrikt i majs?

                  Kommentar

                  • e-bear
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 58

                    #10
                    kolhydrater

                    Kommentar

                    • e-bear
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 58

                      #11
                      e hum nyttiga sånna, typisk deff mat för träning brukar va en burk majs och en burk tonfisk sen blanda och -bon apetit

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        "Bara" det?

                        Kommentar

                        • e-bear
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 58

                          #13
                          Det vet jag faktiskt inte men jag vet att man föder upphönor på det och att det är nyttigt under deff..så fiskarna har säkert inga problem med det.. tror jag ska lägga lite i min räkmix.. bara dom inte blir deffade ..

                          Kommentar

                          • spec_mats

                            #14
                            varför inte efterlysa ett recept från nån lokal fångststation

                            Kommentar

                            • e-bear
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 58

                              #15
                              lokal fångststation?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...