röda mygglarver+Thomasi?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per H
    Användare
    • mars 2004
    • 147

    röda mygglarver+Thomasi?!

    Vet att röda mygglarver EJ är bra för malawi. Har dock Thomasi (Anomalochromis thomasi) i ett litet kar o fick av handlare tips att mata med röda mygglarver. Har ur detta forum förstått att det kan vara förorenad mat. Nu ger jag räkmix (räk/ärt/mussel) och torrfoder. Räcker det? Handlaren tyckte absolut jag skulle ge röda.
    Vad säger forumet?

    Per H

    (ursäkta OM detta inlägg redan finns, ngt hände med inloggningen o jag tror inlägget försvann)
  • Magnus W
    Användare
    • april 2003
    • 101

    #2
    Röda mygglarver är mycket omtyckt av fisken, däremot är de inte lika näringsrika som svarta mygglarver (detta enligt innehållsdeklarationen på förpackningarna).
    Röda mygglarver trivs i förorenat vatten medan svarta mygglarver kräver rent vatten. Det finns alltså en risk för att föroreningar följer med de röda mygglarverna.
    Viktigast är dock att veta att röda mygglarver är kraftigt allergiframkallande. Efter att ha sett ett fall av denna allergi så slutade jag med röda mygglarver för gott. Det är en mycket aggressiv allergi, som till och med kan innebära att den allergiske inte ens kan vistas i samma rum som ett akvarium som matas med röda mygglarver. Ögon och slemhinnor svullnar, svårartade kontakteksem på händerna, osv.

    Fiskarna gillar röda mygglarver, och det är mycket möjligt att du inte utvecklar någon allergi. Frågan är bara om du vill ta den risken. Jag vill det inte.

    -- MW

    Kommentar

    • Per H
      Användare
      • mars 2004
      • 147

      #3
      Shit! o jag som är allergisk mot hundra saker redan! Det blir nog sopnedkastbegravning för mina frusna röda.
      Frågan är då, ska jag ge mina Thomasi "malawimat" eller komplettera med ngt annat?

      PH

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Mina thomasi mår utmärkt på enbart räkmix så det går nog bra.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Per H
          Användare
          • mars 2004
          • 147

          #5
          Låter bra. Jag har haft mina thomasi i tre månader. De har ej lekt, så jag tänkte att det var kosten det var fel på, men jag förstår att jag kanske är lite ivrig bara.

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Jag har haft mina i lite mer än ett år och de har lekt två gånger men utan resultat. Jag har inte varit riktigt fokuserad på dem tyvärr men nu har de fått eget kar så nu ska vi se om vi kan sätta in stöten.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            Arbetssätt...