beteende i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec_mats

    beteende i akvarium

    Ställde dennna fråga för ett tag sen men fick ej några svar! slutsatsen kanske är att det inte finns några svar!?, Näväl jag slänger ut samma text igen så får vi se....


    Vad har ni för erfarenheter ang. mbuna-beteende?
    Mina personliga favoriter är melanochromis auratus (thumbi west) och melanochromis johanni (eastern coast), om jag fick frågan "-om jag måste välje en art", skulle mitt spontana svar bli auratus, den är perfekt i färg o form dessutom liten i storlek (endast vf duger), men ändå har jag ej denna art i akvarium..har istället tropheus! Varför!? -beteendet.

    jag har provat ett flertal gånger med auratus utan att lyckas få dom att göra nånting annat än att fladdra längs framrutan-och det blir otroligt trist efter ett tag. Annat är det med tropheus. Hur är det i era kar? har ni märkt individulla skillnader mellan olika mbunas eller inom samma art? hur ska man göra för att få igång auratus? vad har ni för erfarenheter

    de flesta mbunas borde ju rimligen ha ett snarlikt beteende o olika arter ska väl uppträda ungefär desamma i ett akvarium, men det känns inte så, utan snarare är det väl så att ex labeotropheus har ett mer spännande beteende än melanochromis (auratus o johanni)-och det är lite märkligt med tanke på att de äter samma föda
    Föregående ämne Ämne
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    Ursäkta men vad har Tropues för särsklit beteende?
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • spec_mats

      #3
      dom tenderar att inte "fladdra" framför framrutan på samma sätt-som exempel, både mbunas (speciellt auratus) o tropheus är lika stimmiga när det är rörelse i rummet men när man har suttit stilla ett tag så blir det annorlunda dvs tropheus återgår till sitt men, som för mej, så fortsätter auratus att simma längs framrutan-detta pågår ständigt,helt sjukt faktiskt...

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • augusti 2002
        • 330

        #4
        en av mina absoluta mbuna favoriter är just auratus,vf naturligtvis:-),"alla" mbunas brukar simma som du säger,speciellt vid större vattenbyten och vid "röra" om i inredningen.men det brukar lägga sig efter ett tag till mer acceptabla nivåer,inget går väl upp med en auratus hane som patrullerar sina domäner ständigt ute efter ett "råkurr" med nån som törs,i ett rent mbunakar med auratus som den enda melanochromisen,är det inte många arter som kan hävda sig mot denne lilla "best":-),har även haft div tropheus men i jämförelse med just auratus tyckte jag dom var rent av tråkiga,om du har ett riktigt stort kar prova med 6-7 lika stora hanar och ett 20 tal honor så får du lite snurr i burken:-)

        Kommentar

        • spec_mats

          #5
          hmm...ja funderar på att sätta upp en ny burk med måtten (l,b,h) 140*80*60 cm (har fått ett bra pris på just ett sånt akvarium som beställdes men inte blev sållt) och ska nog testa min favorit mbuna (auratus) igen, har tänkt nått i stil med 20-25 hanar och 20-25 honor-vf såklart, men angående dina erfarenheter, har dina auratus ett någorlunda beteende som typ att gräva, ta revir, och slåss naturligtvis...för mej har dom inte gjort nånting annat än att just flänga runt framrutan! dom bryr sej inte alls om vare sej det egna könet eller det andra,verkligen mystiskt faktiskt..

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            Användare
            • juli 2002
            • 790

            #6
            oki det där ska jag försöka observera mera ut av i framtiden.
            Jag har ju själv inga mbunas, men polarn har.
            /Glenn Wouda

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              mina auratus gjorde en rolig grej honorna gick ibland i hanens färgdräkt (eller nästan iaf)

              annars är det väll inte så jätte mycket beteende i mbunas dock heller inte i tropheus =)

              Kommentar

              • spec_mats

                #8
                Håller med om att mbunas inte har så mycket beteende, men lite beteende är bättre-intressantare än inget alls

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 330

                  #9
                  Själv så tycker jag att mbunas har mycket beteende i sig bara dom ges rätt förutsättningar,onormalt simmande fram o tebaks tyder på stress(?),eller? lite "följa john" kan det bli ibland,men inte jämt.Just auratus är också en av dom billigaste vf malawi vilket direkt inte försämrar deras "prestanda"+att dom är snygga som få,samt (tycker jag) är väldigt produktiva,jämfört med odlade jag haft,1 vf hona jag hade producerade över 200 ungar på ca 7 tillfällen under ca 1,5år,jag brukade hålla isär hanar o honor en period,sen använde jag en 375:a som lek kar med fullt av gömställen+stenrösen i form av 6-7cm stora sten för ungar att gömma sig i, genom att släppa i 1 hane till 4-5 honor,som han "genast" lekte av,sen plockade jag ut hanen o lät honorna gå kvar tills dom spottade,sen upp med dom igen,hade på detta sätt väldigt många ungar till slut.

                  Kommentar

                  • spec_mats

                    #10
                    visst har dom beteende om man ger dom anledning till det, som att ha mycket alger och mata väldigt sparsamt "tvingar" man dom att börja beta och det ena generar det andra, men problemet tycker jag är att mbunas är väldigt opportunistiska och hittar väldigt snabbt genvägar för att tillgodose sina behov-därför ställer de krav på sin ägare om man,som jag, vill uppleva deras rätta beteende-det är iaf mina erfarenheter,en annan sak som är intressant är att ha mbunas i stora grupper-som tropheus-dom får faktiskt ett snarlikt tropheus-beteende då, vad har du för erfarenheter?

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 330

                      #11
                      Visst,tycker att stora grupper av en art ger mest.Mbuna betyder "äter skott" eller nått sånt,men om sanningen ska fram så tillhör väl inte M.auratus den kategorin egentligen utan lever mer som allätare med inrikting på smådjur,men är placerad där generellt(?): tropheus kastar sig på hela räkstjärtar o köttigare föda om dom får chansen så även dom tar "genvägar" hänger väl på utfodrarn?

                      Kommentar

                      • spec_mats

                        #12
                        Har du haft nån melanochromis i en stor grupp?

                        och visst är tropheus en smart firre som hela tiden genomskådar sin "herre"

                        angående auratus som allätare så stämmer det, men det mesta av den födan intas väl genom betande på stenar?
                        vet ej vad som stämmer ang vad mbunas betyder men jag har läst nånstans att det betyder "likadan" på ortsbefolkningens språk, de tyckte att alla mbunas var snarlika därmed samlingsnamnet "likadan"

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 330

                          #13
                          ja auratus,ca 35-40st(från egen odling f1 könsmogna),tror inte m.auratus är en utpräglad betare,kommer ej ihåg vad mbunas egentligen betyder,trodde det hade med alg(skott) ätandet att göra men du har säkert rätt,nuförtiden är det centralamerikaner som gäller hos mig.

                          Kommentar

                          • spec_mats

                            #14
                            jag vet ej heller vad det betyder-bara nått jag läst nånstans...

                            men hur fungerade din grupp? hadde hannarna bättre färger pga varann?
                            fick du problem med hannar som ej vågade färga ut dvs blaskiga färger eller var alla utfärgade

                            ang betande så har jag läst att det mesta av deras tid går till att "nypa-rycka-beta" i algmattan på jakt efter föda, har själv haft en stor grupp med trewavasae i ett akvarium med mycket alger som dom kalasade på, den är ju visserligen en typisk "betare"

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 330

                              #15
                              Jag hade mitt "stim" i ett kar på drygt tre meter,ingen hane kan ta över,utan flera färgade ut samtidigt,inrett med 4 rösen av sten med sand ytor i mellan,samt en hel del vallisneria,finns liksom ingen ork att terrorisra/dominera för adrenalin stinna hannar,revir togs endast vid lek tex en viss sten.var noga med att fisken är jämnstor.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...