Yngelkammare i kar som är igång.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Yngelkammare i kar som är igång.

    Hej!
    Jag undrar hur jag enklast bygger en yngelkammare i ett kar som redan är igång.Det är ett yngelkar med lite större (2-4 cm)fiskar,
    vill kunna stoppa i några honor som ruvar att spotta där i.
    Det ska vara lätt att ta bort "kammaren" när ynglen är tillräckligt stora för att dela karet med de andra cikliderna.
    Vill hälst kunna använda cirkulationen från den befintliga pumpen,antingen 500 eller 1000 lit/tim.
    Karet är på 200 liter. Det är Malawi ciklider det handlar om,zebror, auratus, likomapärlor, Kom med många olika ideer o förslag

    Tomas
  • Gäst

    #2
    Är det ingen som har nånon "yngelkammare" i något akvarium hemma.
    En fundering är om man kan anv. flugnät för att kunna använda sig av pumpen i akvariet. Det får inte vara tätt,"byggt i enbart glas"

    Tomas

    Kommentar

    • Marcus1979
      Användare
      • januari 2003
      • 404

      #3
      Hallo!
      Jag haren frigolitskiva som är ner pressad i karetsom avdelare. Men då behöver man ju en pump på varje sida. Skär ett hål som är lite halvstort, men inte så frigoliten kroknar, och silicona där fast myggnät... kanske en modell somkan funka för dig.
      Det är ju bara att ha de stora på "pumpsidan" och de tuggande honorna/kommande små ynglen på den "lugnare" sidan.

      Mvh/Marcus
      960L Malawi

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Den absolut enklaste "yngelkassen" är ett vanligt durkslag av nät. På IKEA finns en extra stor modell till bra pris.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • mars 2004
          • 664

          #5
          Den enklaste och i mitt tycke bästa lösningen är att använda sig av den berömda blå filtermattan. Du delar alltså av akvariet med en tillskuren filtermatta från långsida till långsida. Du placerar pumpen i ena kammaren och leder vattnet från utströmmaren via en slang till andra änden av akvariet. Och av bara farten har du ett väl fungerande filter på köpet ! Är inte akvariet väldigt brett och högt bör det räcka med 5cm matta.
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          Arbetssätt...