Tropheus Moorii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Me
    Användare
    • juni 2004
    • 79

    Tropheus Moorii

    Hej,
    Jag undrar om det finns någon som kan ge mig lite information om tropheus moorii. Antar att de flesta arterna är ganska lika men om så inte är fallet är jag främst interesserad av

    Röd moorii Tropheus sp. "red", Chimba,
    regnbågsmoorii Tropheus moorii "Kasanga"
    blodstrups-moorii Tropheus sp. "red", Livua
    Gul Mpimbwe-moorii
    röd Mpimbwe-moorii

    Hur fungerar de i ett planterat akvarium? Skulle de kunna gå ihop med fengäddor? Hur många bör man ha? Honor? hanar? Hur vanliga (lätta att få tag på) är de arterna som jag räknat upp?

    Tacksam för alla svar!
    Mvh /Anna
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Tropheus är en hel vetenskap i sig.......eller så är det inte så utan bara någos som vi hittat på?

    Jag rekomenderar dig att läsa några artiklar till en början:





    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Me
      Användare
      • juni 2004
      • 79

      #3
      Tack för artiklarna! De var mycket bra även om man ibland blev lite förvirrad. Måste erkänna att jag blev lite "skrämd" men även min nyfikenhet spädes på.

      Gärna fler svar & egna erfarenheter.

      Mvh /Anna
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

      Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        citat:jag blev lite "skrämd" men även min nyfikenhet spädes på.
        Det där är nog själva anledningen till att jag aldrig tröttnar på Tropheus.

        Jag tycker att du ska ha 20 stycken unga icke vildfångade av den sort du gillar bäst i ett akvarium som är minst 150 cm långt. Det går bra med lite tåliga växter även om jag tror att du kommer att avlägsna dem med tiden. Ha inga andra fiskar och särskilt inga som kräver "köttig" mat. Du kommer att köpa dem i en ålder då det inte går att se skillnad på könen men bland 20 så är chansen stor att du får en hyfsad fördelning. 5 hanar och 15 honor är idealiskt men 10/10 går bra det med.

        Om du har större akvarium (typ 720) så fungerar det ofta fint att låta Tropheus ingå i ett "Tanganyka-smhälle" med alla möjliga olika sorters Tanganyikafiskar. Det kan vara lite kinkigt att hitta bra balanserad kost men det fungerar bra hos mig. I mindre kar (375) skulle jag nog hålla mig till Troffarna, åtminstone till en början.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Me
          Användare
          • juni 2004
          • 79

          #5
          Jo det låter ju bra. Ska kolla vidare lite & läsa på mer om dessa vackra fiskar. Minuset är bara att de inte verkar funka tillsammans med fengäddorna.

          Var får man tag på tropheus moorii? Inte någon av de butiker jag har besökt har haft sådana, Tanganyikaciklider överhuvudtaget verkar vara ganska "ovanliga" i de vanliga butikerna. Finns det något bra ställe att beställa ifrån?
          Vad skulle en grupp på 15-20 ungdjur (främst av de arterna jag nämnde i första inlägget) kosta?

          Mvh /Anna
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

          Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            Användare
            • juli 2002
            • 790

            #6
            Finns bla på Aq Malawi i örebro.


            Sedann finns ju alltid "köp och sälj" här på NCS
            /Glenn Wouda

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            • TroffeMicke
              Användare
              • februari 2004
              • 412

              #7
              Hej Me.

              Ha inte Troffar i hop med Fengäddor.

              Om du söker här på Ciklidsällskapets annonssida hittar du ofta Troffar till salu,eller ännu bättre ,sätt in en annons själv och sök det du helst vill ha.

              En grupp på ca:20 djur av god kvalitet kostar hos en privat uppfödare ungefär från 60:-st och uppåt beroende hur ovanliga dom är.
              Tillgång och efterfrågan styr ju som alltid.

              Hur stort akvarium har du?
              Jag håller helt med Fredriks uppfattning att du inte skall ha mindre än ett som är 150 cm långt.

              Lycka till med dina Troffar /Micke.
              Mvh.Micke

              http://www.troffemicke.com/

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                citatkulle de kunna gå ihop med fengäddor?
                citat:Ha inte Troffar i hop med Fengäddor.
                Kan inte låta bli att klistra in det Fredrik (FI) skriver i http://www.ciklid.se/forum/topic.asp...36&whichpage=4 Jag gissar på att Fredriks natalciklidhona är bra mycket större än en troffe

                Vid matningen i går kväll så högg en av fengäddorna den största natalciklidhonan, tvärs över gälarna såg det ut som... Sedan påbörjades "dödsrullningen", fengäddan roterar alltså med en oerhörd hastighet runt sin egen axel med "bytet" i gapet, och den stackars natalcikliden slungades runt som en vante in i växter och bottengruset osv, ynglena sprutade ut åt alla håll och kanter och de andra fiskarna kalasade givetvis av ynglena medan de för tidigt utsläppta ynglena inte visste var de skulle ta vägen, några gömde sig bland växterna, majoriteten åts upp... Sedan lyckades honan som tur var slita sig loss från fengäddan och började plocka upp några få yngel som inte hade blivit mat. Jag såg inga allvarliga skador på honan, lite fransiga bröstfenor och lite skrubbade gällock.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Då är det kanske bättre att ha troffar ihop med frontosor - då blir ju åtminstone troffarna biotopriktig föda
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell

                  Kommentar

                  • malawi_voodoo
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 790

                    #10
                    Lever inte Frontosor på djupare vatten?
                    /Glenn Wouda

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                    Kommentar

                    • Me
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 79

                      #11
                      Ok, inga fengäddor med Troffar, I get it!
                      Det är ju synd men, men...

                      Har precis sålt mitt ena 250l kar & letar efter ett på MINST 375l där jag hade tänkt att ha troffarna. Men sedan så kommer ju fengäddorna (nu ca 8cm) vilja ha större & då vet jag inte om jag vill ha 2 så stora kar.... Har ställt samma fråga på zoopet men kanske kan få fler svar här. Någon annan större ciklid (eller annat) skulle jag kunna ha med fengäddorna?

                      (tror iof att det blir troffar, & så får jag ha ett annat kar till fengäddorna, med tanke på deras storlek bör de kunna klara sig i ett kar på 250l ganska länge)
                      Mvh /Anna
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

                      Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

                      Kommentar

                      • Me
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 79

                        #12
                        Tittade lite på Vieja synspila. Enligt artbeskrivningen är de aggressiva mot artfränder men bryr sig inte så mycket om andra fiskar. Något att ha med fengäddorna kanske?

                        Mvh /Anna
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

                        Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Starta hellre en ny fengäddetråd. Det finns flera som har fengäddor här på forumet som jag tror undviker en tråd som heter Tropheus moorii. Dessa människor har en förkärlek för stora stygga mellissar så namnge tråden "Fengädda med ciklider?" eller liknande.

                          Svar på frågan: Det beror ju förstås på vilken fengädda. Jag har hållit viktoriaciklider samt Neetroplus nematopus med öronål och det gick faktiskt utmärkt. När det gäller troffar så skulle det kanske funka, vad vet jag, men då får du handmata öronålarna då de vill ha helt annat käk.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          Arbetssätt...