skiss på Tanganyika kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • turbo

    skiss på Tanganyika kar



    Komentera gärna min akvarieskiss på Tanganyika akvariumet jag planerar här.

    Akvariumet är 60l, i det kommer jag ha en del snäckor, en korall, lite kalksten och vit sand (all vit sand är kalkhaltig, visst?).
    Jag tänkte ha 4st L. Multifasciatus, eller borde jag börja med färre eller fler?

    I Eheim ytterfiltret (390 l/h) kommer jag ha (uppifrån räknat), något kalkhaltigt, kanske korallkross, sen EHFI substrat och längst ner keramik-makaroner som fördelar vattnet. För att skilja alla materialen har jag blå filtermatta mellan (som visserligen är grön på bilden).

    Är fördelningen jämn mellan de olika materialen? Helst skulle jag vilja slippa att hälla i något vid vattenbyten, och istället hålla ph och kh värdet tack vare inredning och material i ytterfiltret.

    Vad det gäller pumphastigheten 390l/h, så kommer den givetvis bli svagare med tanke på det fyllda filtret. Men är det ändå för starkt? jag har i så fall ett alternativpumphuvud på 228 l/h.

    Om multisarna gillar strömt och syresatt vatten kanske 390l/h(minus filtermotståndet) inte är tillräckligt starkt, då har jag extra innerfilter som kan sätta snurr på vattnet ytterligare (har en FLUVAL 3 som pumpar 540 l/h, och en FLUVAL 1 som pumpar 180 l/h). Är några av dessa användbara i mitt kar? jag vet som sagt inte riktigt hur multisarna vill ha det.

    Alla råd och svar är hjärtligt välkommna!!
  • turbo

    #2
    kom igen! vem som helst kan ju kommentera en bild

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av turbo



      Komentera gärna min akvarieskiss på Tanganyika akvariumet jag planerar här.

      Akvariumet är 60l, i det kommer jag ha en del snäckor, en korall, lite kalksten och vit sand (all vit sand är kalkhaltig, visst?).
      Jag tänkte ha 4st L. Multifasciatus, eller borde jag börja med färre eller fler?
      4 blir nog bra som början, de kommer snart att bli fler. Min spontana reflektion är att multisarna snabbt kommer att ha omarrangerat hela akvariet, så se till att stenar etc står stadigt och inte bara ligger på sanden. Multisar är de värsta grävare jag nånsin ägt, förutom möjligen zebraciklid.

      För övrigt: nej, all vit sand är inte kalkhaltig, kiselsand kan också vara vit.

      citat:
      Är fördelningen jämn mellan de olika materialen? Helst skulle jag vilja slippa att hälla i något vid vattenbyten, och istället hålla ph och kh värdet tack vare inredning och material i ytterfiltret.
      Det funkar säkert. Tanganyika i allmänhet och neolamprologusar i synnerhet är mycket okänsliga för pH/hårdhet. Bara vattnet är rent och värdena stabila är de glada - dvs bra filtrering & regelbundna vattenbyten räcker hela vägen fram.

      citat:Vad det gäller pumphastigheten 390l/h, så kommer den givetvis bli svagare med tanke på det fyllda filtret. Men är det ändå för starkt?
      390L/h i ett 60'a är inga problem, och multisar är i alla händelser inga Slöjstärtar, utan extremt simkunniga. Rikta bara utblåset så du inte virvlar omkring sanden för mycket (jag brukar rikta snett uppåt).

      Kommentar

      • turbo

        #4
        ok! tack för grymma svar!
        Visst är det så att jag inte kan ha några som helst andra Tanganyika-fiskar tillsammans med L. Multisarna? (i mitt lilla kar)

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av turbo

          ok! tack för grymma svar!
          Visst är det så att jag inte kan ha några som helst andra Tanganyika-fiskar tillsammans med L. Multisarna? (i mitt lilla kar)
          Jag skulle säga att det är korrekt, ja, förutom möjligen om du får tag i tanganyikalyktögon (inte så troligt). Såg på zoopet att du funderat på platy - det kan fungera. Jag sätter inga pengar på det, men jag tror platyna kan hålla sig undan. Samma med många andra små, snabba, fiskar som håller till uppe vid ytan, t.ex. zebrafisk, lyktögon...

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            Om du bara ska ha multisar så är mitt tips att köra 1+3 och skippa det där i mitten, kanske bara köra ngn sten i ett hörn så att de kan få ha som en liten koloni.

            Du behvöer inte ha allt dewt där som är kalkhaltigt, multisar klarar sig bra på kranvatten, jag kör bara några kalkstenar i mina kar, funkar prima!

            Kommentar

            • turbo

              #7
              ok, tack för tipset!
              men jag tror jag skippar tanganyikalyktögon, eftersom de helst vill ha levande foder.

              i vilket fall som helst måste jag kolla vidare på fotbollen nu, 3-0 till sverige.

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av expN

                Om du bara ska ha multisar så är mitt tips att köra 1+3 och skippa det där i mitten, kanske bara köra ngn sten i ett hörn så att de kan få ha som en liten koloni.
                Håller med.

                Kommentar

                • turbo

                  #9
                  ok, men även om jag har en koloni med en hane och 3 honor, så kan man väll ha en sten i mitten (av estetiska själ)

                  Kommentar

                  • turbo

                    #10
                    Jag har lagt in en ny skiss, är denna bättre?

                    jag tycker det ser lite tomt och tråkigt ut nu.

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av turbo

                      Jag har lagt in en ny skiss, är denna bättre?
                      Jag tycker absolut du skall inreda som du själv vill!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...