Nanochromis dimidiatus "Leza"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär J.
    Användare
    • april 2002
    • 219

    Nanochromis dimidiatus "Leza"

    Har alltid haft ett intresse av de västafrikanska dvärgcikliderna sedan man sett Pelettciklier valla sina yngel i min akvaristiska begynnelse.

    Nu finns det ju många olika arter och släkten och de små tjusiga i Nanochromis lockade men sågs endas då och då i vissa butiker till rätt höga priser.
    Så hände det i helgen att jag såg ett akvarium med flertalet små snygga välmående fiskar av N. dimidiatus "Leza" så ett par fick följa med hem och sällskapa med lite killis. De verkar äta och trivas bra vad jag kan se.

    Så till min fråga, är det fler som har hållit denna ciklid eller har erfarenheter av liknade arter?

  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    Har alltid haft ett särintresse i såväl Sydamerikanska som Afrikanska -dvärgciklider. Av de Afrikanska håller jag just nu N.transvistitus,dimidiatus,nudiceps. Vad vill du veta ?

    Kommentar

    • Pär J.
      Användare
      • april 2002
      • 219

      #3
      Kul att det är fler som har intresse för de små och med Kjell Nilssons fina artiklar i CB så borde fler lockas in till de västafrikanska regionera.

      Det jag undrar är om du lekt dessa fiskar och om du har tips på hur man lyckas med det, aggressivitet mellan paret och övriga innevånare (killis i mitt fall).

      Har du läst Anton Lambojs nya bok, den sägs vara bra, själv har jag inte sett den men när den engelska versioner kommer så borde den hamna i akvariehyllan.

      /Pär

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #4
        Jag har odlat N.transvestitus i många år.Och har nyligen fått igång "lezan" -har även en annan VF(okänd) dimediatus; liknar inte
        "lezan" tillräckligt för att vara denna. Men de har lekt 2gr-dock utan resultat. Nudicepsen är nyinförskaffad(VF); men ett par har bildats; -skall sätta dem på lek.
        Vatten mässigt är de inte kräsna -ingen kunskap över300 ms-.Jag har odlat dem i conductivitethalter allt mellan 50-300ms .Ph`t har varierat mellan 6,5-8. Jag har genom byten av vatten värderna inte kunnat konstatera att leken kommit fortare. Det som gäller ,om du vill odla dem , är att införskaffa minst 2-par,så att ett "naturligt par bildas. Detta kan ,visst, ske om man bara har ett par -som du har-
        -men då måste man ha tur. Sällskap av niv 1-2 fiskar(tetror/barber/killis/ungföd.tandkarp/ eg. är inget problem. Tänk bara på att tex. tetror/barber är yngel-ätare om du har dem i större stim. Jag har nästan alltid 2-4st niv 1-2 fiskar med dvärgcikliderna.
        -Detta för att sammanhållningen tycks stärkas av dess närvaro.
        Akv.lek vol. varierar -hos mej- mellan 60-160L för ett par. En bra
        lekhåla är en mindre blomkruka,som du slår ut bottnen på och ställer upprätt.Om dessa rader fortfarande inte besvarat dina funderingar-fråga på!

        Kommentar

        • Pär J.
          Användare
          • april 2002
          • 219

          #5
          Jag tackar för dina erfarenheter och håller mina tummar att de ska utveckla lektendenser.
          De verkar lugna och inte alls så skygga som jag trodde de skulle vara i en ny miljö.

          JAg återkommer om fler frågor dyker upp.

          Kommentar

          • Pär J.
            Användare
            • april 2002
            • 219

            #6
            Nu har jag fått min andra lek på detta paret. Första försöket gick inte så bra, äggen försvann efter två dagar och jag tror honan åt upp dem.

            Nu har jag min andra lek och det är andra dagen, dock kan jag inte se äggen denna gång men jag hoppas att hon lär sig snabbt och att jag kan få yngel denna gång.

            Såg fler fina N. transvestitus där honorna verkade gräva i varsitt hörn. De såg relativt leksugna ut och möjligen är detta en lekvillig art, någon som har erfarenhet av detta?

            /Pär

            Kommentar

            Arbetssätt...