Ilangii varianter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TroffeMicke
    Användare
    • februari 2004
    • 412

    Ilangii varianter.

    Detta med Tr.Ilangii har satt myror i huvudet på mig i åratal och kanske inte bara mig utan också massa andra inom denna trevliga hobby.

    Men efter massor av brevskrivande/mail (läs TJATA HÅL I HUVUDET ) till fångststationer och fångstmän runt om världen fick jag till slut svar från 2 mkt.seriösa män från 2 olika stationer.Svaren var liktydiga så jag förmodar att de stämmer.

    Enl. dessa finns det 4 färgvarianter med basfärgen först:
    (Röd , Orange/Röd/grön , Gul/grön/röd och helt Orange/aprikos/röd.)

    Samtliga lever i symbios i samma vatten vid ett ställe som heter N´Kamba Bay.Samtliga fångas i svep med tex. garn och sorteras enligt färgskalan nedan.

    Orange/apricot/red = Chilanga

    Orange/red/green = Orange Ilangii

    Yellow/green/red = Reel Ilangii (ovanligaste färgkombinationen= dyrast)

    Red = Red Ilangii ????????

    Efter första sorteringen på fångstplatsen skickas fisken sedan vidare till en sk. utskeppsnings ort där de färgsorteras igen innan de levereras ut i världen.
    Mvh.Micke

    http://www.troffemicke.com/
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Skönt att du svarade så snabbt på frågan Micke. Då slapp jag att dra samma visa. He he he
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • THOMAS.H
      Användare
      • maj 2004
      • 48

      #3
      Chilanga är det samma fisk som Chilanga red?
      TH

      Kommentar

      • TroffeMicke
        Användare
        • februari 2004
        • 412

        #4
        Hej Thomas.

        Enligt de jag har pratat med skall det vara en och samma fisk.Fick inte riktigt grepp på vilken som är Red Ilangii.Chilanga skall enl.de jag pratade med på min skolengelska vara orange mot aprikos.Det kan vara så att Chilanga red är samma som Red Ilangii,men som sagt jag vet inte säkert!!!!!!!!!!!!Jag har också använt mig av uttrycket Chilanga red när jag har pratat fisk.Det här med namn och färgvarianter är ett J-kla sammesurium .
        Mvh.Micke

        http://www.troffemicke.com/

        Kommentar

        • THOMAS.H
          Användare
          • maj 2004
          • 48

          #5
          De vf-Chilanga red jag har sett var(matt)mörkröda i rygg och ryggfenan medan sidorna var åt aprikosfärg,även de F1.or jag sett har varit likadana i färgsättningen.En ganska fin fisk när den verkligen ville färga ut.
          TH

          Kommentar

          • 56ovwal
            Användare
            • mars 2004
            • 664

            #6
            Tycker det verkar en smula egendomligt att man fångar alla fyra varianterna på ett och samma ställe. Betyder det att det är fyra olika arter ? Eller färgvarianter inom arten på samma lokal ? "Korsar" de sig med varandra ? Och i så fall, hur blir ynglen ? I en dyrt inköpt grupp Real Ilangi, blir avkomman Real Ilangi och enbart Real Ilangi, eller får man en blandad kompott ?
            Blir det då odlarens ansvar att sortera sina yngel innan han/hon säljer dom vidare ?
            Vill inte påstå att du ljuger, TroffeMicke, men kan det kanske finnas en orsak till att dina källor eventuellt inte håller sig till sanningen ?
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

            Kommentar

            • TroffeMicke
              Användare
              • februari 2004
              • 412

              #7
              Tjenare Pigge .



              Snälla vidareutveckla dina tankar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
              Med att det är snudd på lögn och att "källorna" inte håller sig till sanningen.

              Hoppas att du inte har missuppfattat mitt inlägg.

              Jag har bara återgivit uppgifter som jag i min tur har fått av andra, både här på hemma plan och utomlands.......

              Har du andra tankar eller uppgifter så emottages dom tacksamt,för det här med Ilangii och färgvarianter har som sagt gett mig huvudbry i många år.
              Och kan någon komma med klarhet i ämnet så blir ingen gladare än jag.

              Jag har i mitt begränsade vetande försökt att få klarhet i detta ämne.Under de 44 år ,med vissa kortare avbrott för studier på bortaplan, som jag har hållit på med Tanganyika och Malawiciklider och i alla de år som jag med familj drivit Zoo-butik med inriktning på Malawi och Tanganyika samt odlat dessa ciklider har jag ännu inte fått minsta hum om det hela förutom de uppgifter som jag fick från bla.Amerika.

              Vad jag med säkerhet vet är att de fångas på samma ställe,nämligen Nkamba Bay och att jag i min grupp med viltfångade Real Ilangii även fått några få avkommor som jag skulle vilja beteckna som orange Ilangii/Chilanga.

              Skulle inte i min vildaste fantasi tro att fisken strikt stannar inom ett speciellt begränsat område i det vilda.Utom att de som så många andra Troffar är nog på friarstråt runt omkring i bukten eller att det är utstötta hannar som söker sig till nya jaktmarker.

              Titta bara på de så kallade apelsin troffarna,med M´pulungu, M´bita,Katoto,Kalambo mfl.
              Kasakalawe varianten av M´pulungu som nu är bestämt att det är samma fisk,(nytt namn på fångstplatsen).

              Samtidigt tror "observera Tror" jag att de blandar sig hej vilt i sjön.Titta bara på Kalambon som har mig veterligen minst 4 olika namn och flera färgskiftningar, OB-varianten inräknad.

              Som svar på dina frågor kan jag bara gissa att de korsar sig i det vilda.
              Att det är färgvarianter inom arten vet man med säkerhet.
              Som svar på din fråga om en dyrt inköpt grupp ,kan jag bara referera till mig själv och svaret ovan om mina dyrt inköpta Real Ilangii.

              Vänligen Micke.
              Mvh.Micke

              http://www.troffemicke.com/

              Kommentar

              • TroffeMicke
                Användare
                • februari 2004
                • 412

                #8
                Tjenare igen Pigge.
                Glömde att kommentera vad jag tycker vara den absolut viktigaste skyldigheten för en seriös uppfödare/odlare,storskalig som småskalig.

                Det är SJÄLVFALLET odlarens skyldighet att sortera bort dålig fisk samt att ta bort fiskar som inte färgstämmer med vad han saluför.

                Sen vet jag att det är svårt att färgbestämma ett 3 cm yngel och jag hoppas att de kunder som köpt Real Ilangii av mig hör av sig om det skulle visa sig bli ngt. annat.
                Men man kan på den gröna färgen hyfsat avgöra om det blir mkt. orange vid utfärgning.

                Jag skulle inte för allt smör i Småland sälja mina odlade Ilangii som har övervägande orange/aprikos som Real Ilangii.

                Som passus kan jag erkänna att jag en gång i tiden sorterade bort alla mina ungfiskar efter Tr.Kiriza som hade oranga band då jag i min okunskap inte visste att de bästa hannarna skall ha dessa band.Utan jag trodde att det var inblandning av Tr.Pemba.

                Men man lär så länge man lever./Micke.
                Mvh.Micke

                http://www.troffemicke.com/

                Kommentar

                • 56ovwal
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 664

                  #9
                  Tjenare Micke !
                  Får väl till att börja med be om ursäkt att mitt svar dröjde. Jag satt på jobbet när jag skrev mitt inlägg och blev "tvungen" hålla kväll redan kl.15 för att hinna fira en nybliven student.
                  Jag hoppas dessutom att du inte missförstod den sista meningen med "lögn" och "sanningen". Tror inte för en sekund att du skulle skriva ett inlägg här på forumet och ljuga ihop en historia om mystiken kring Real Ilangi. Min undran rörde dina källor, om de av en eller annan anledning skulle försöka vilseleda dig och därmed oss. Kanske att de av krasst ekonomiska skäl inte vill avslöja exakta fångstplatsen för Real Ilangi och de andra varianterna. Det har hänt tidigare, t.ex. med Murago och Red Rainbow.
                  Ad Konings har vid några tillfällen ( Ciklidstämmor, böcker ) definierat vad som ska betraktas som olika arter och inte bara färgvarianter av en art. Om det på ett och samma ställe finns mer än en representant från ett släkte och dessa inte korsar sig med varandra är de att betrakta som olika arter. Det var detta som fick mig att skriva mitt inlägg. När du skriver att fyra varianter av Ilangi lever i symbios och fångas i svep med garn för att sedan sorteras tolkar jag det som att alla fyra varianterna finns på ett och samma ställe. Med det menar jag att de alla kan simma runt en och samma sten. Nkamba Bay är lite för stort för att betraktas som ett och samma ställe. Jag TROR att de olika varianterna fångas i Nkamba Bay, men avskilda från varandra av t.ex. sandiga områden eller andra "hinder". Liknande förhållandet mellan de olika varianterna av t.ex. Red Rainbow. Marcus Zadenius skrev en artikel om fångstplatserna av de olika Red Rainbow-varianterna i Ciklidbladet för några år sedan efter sin resa till Tanganyikasjön. Jag TROR alltså att detsamma gäller för de olika varianterna av Ilangi. Likaså för "Apelsin-troffarna".
                  Det har talats om hur ytterst få Real Ilangi som fångas under ett år p.g.a. tillgången av krokodiler på fångstplatsen och om hur fångsten går till med inhyrd lokalbefolkning som plaskar i vattnet för att skrämma bort krokodilerna. Det har i de sammanhangen inte med ett ord nämnts att man vid samma tillfällen även får upp de andra tre Ilangi-varianterna. En annan anledning till att jag inte TROR att de lever runt "en och samma sten".
                  Nu måste jag tyvärr avsluta detta inlägg och kommer inte ha tillgång till internet och detta forum förrän på måndag.
                  Ha en fortsatt trevlig helg.
                  Pigge
                  Bygger ny akvarielokal:
                  http://ovwali.blogg.se/
                  Uppdaterad:2011-12-23

                  Kommentar

                  • 56ovwal
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 664

                    #10
                    Döm om min förvåning när jag kollade forumet i måndags. Trodde definitivt inte jag skulle få sista ordet.
                    Var och en får bilda sig en egen uppfattning om vad som är rätt eller fel i den här frågan. Det enda sättet att få ett korrekt svar är väl att på egen hand studera Nkamba Bay närmare. Och tro mig när jag säger att de vill säkert både ´TroffeMicke´ och undertecknad ! Om det inte vore för de där krokodilerna då förstås...
                    Ingen som vet, tror sig veta eller har en åsikt i ämnet ?
                    Pigge
                    Bygger ny akvarielokal:
                    http://ovwali.blogg.se/
                    Uppdaterad:2011-12-23

                    Kommentar

                    • TroffeMicke
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 412

                      #11
                      Icke sista ordet inte............(smil).

                      Skulle gärna följa med dig till sjön.Har varit i Afrika ett 20-tal gånger (Fd. sjöman/dykare) men tyvärr har jag aldrig fått tillfälle att besöka någon av sjöarna.

                      Jag kan tyvärr inte diskutera emot dig ,ty då jag är alldeles för novis och osäker i ämnet och ännu inte fått klarhet hur det hela ligger till är jag beredd att vika undan.Mina tankar och funderingar till trots.

                      Men som sagt jag söker vidare i ämnet och återkommer när jag har fått fler "trovärdiga uppgifter".Allt som jag skrev i detta forum är enbart uppgifter som jag fått i andra hand , men som jag tyckte var trovärdiga och ett sätt att skapa debatt.

                      Real Ilangii:n har ju blivit något av en kultfisk bland oss Troffeälskare

                      Har någon annan fler och bättre uppgifter i detta diffusa ämne skulle jag bli stormförtjust.
                      Vänligen Micke.
                      Mvh.Micke

                      http://www.troffemicke.com/

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        Ursprungligen postat av TroffeMicke
                        Icke sista ordet inte............(smil).

                        Skulle gärna följa med dig till sjön.Har varit i Afrika ett 20-tal gånger (Fd. sjöman/dykare) men tyvärr har jag aldrig fått tillfälle att besöka någon av sjöarna.

                        Jag kan tyvärr inte diskutera emot dig ,ty då jag är alldeles för novis och osäker i ämnet och ännu inte fått klarhet hur det hela ligger till är jag beredd att vika undan.Mina tankar och funderingar till trots.

                        Men som sagt jag söker vidare i ämnet och återkommer när jag har fått fler "trovärdiga uppgifter".Allt som jag skrev i detta forum är enbart uppgifter som jag fått i andra hand , men som jag tyckte var trovärdiga och ett sätt att skapa debatt.

                        Real Ilangii:n har ju blivit något av en kultfisk bland oss Troffeälskare

                        Har någon annan fler och bättre uppgifter i detta diffusa ämne skulle jag bli stormförtjust.
                        Vänligen Micke.
                        Ta upp detta ämnet igen.
                        Har vi kommit längre nu med all kunskap och alla bilder vi får genom internet.
                        Kan vi se skillnad på en real ilangi mot en orange ilangi.
                        Nej säger jag,det är ett sätt för våra grossister att få ett högre pris för dom så kallade real ilangi, och det gäller även bärnsten, som plötsligt hette Kasakalawe eller red rainbow som nu heter kambwimbva, som har hetat mplungu, kasanga och kapere.
                        Ja vad säger ni är vi lättlurade bara för att dom i sjön har (sorterat ut dom bästa) och sen döper om dom till ett annat namn.
                        Ja vad säger ni.Janne

                        Kommentar

                        • Falköping Andreas
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1214

                          #13
                          Ursprungligen postat av TroffeMicke
                          Som passus kan jag erkänna att jag en gång i tiden sorterade bort alla mina ungfiskar efter Tr.Kiriza som hade oranga band då jag i min okunskap inte visste att de bästa hannarna skall ha dessa band.Utan jag trodde att det var inblandning av Tr.Pemba.

                          Men man lär så länge man lever./Micke.
                          Detta var roligt att läsa hehe 8-)
                          http://www.skovdeaf.se/

                          Kommentar

                          • Falköping Andreas
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1214

                            #14
                            Mina erfarenheter vad gäller ilangi är att även om föräldrarna är gula o fina så är inte något 100% säkert att ynglena blir lika gula... vissa kan ändå bli mer åt det oranga hållet. Jag hade i min tidigare grupp 50st ilangi och där i var även 8st VF/so men riktigt stora honor som var kanon gula. Dessa var del av föräldra gruppen till de andra 42 jag hade. På de 42 ynglena jag köpte så blev inte alla gula utan 4-5st blev mer oranga trotts de kom från samma grupp. Nu i efterhand ångrar jag mig att jag sålde dom över huvud taget........
                            http://www.skovdeaf.se/

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              #15
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Ta upp detta ämnet igen.
                              Har vi kommit längre nu med all kunskap och alla bilder vi får genom internet.
                              Kan vi se skillnad på en real ilangi mot en orange ilangi.
                              Nej säger jag,det är ett sätt för våra grossister att få ett högre pris för dom så kallade real ilangi, och det gäller även bärnsten, som plötsligt hette Kasakalawe eller red rainbow som nu heter kambwimbva, som har hetat mplungu, kasanga och kapere.
                              Ja vad säger ni är vi lättlurade bara för att dom i sjön har (sorterat ut dom bästa) och sen döper om dom till ett annat namn.
                              Ja vad säger ni.Janne
                              Det där var verkligen intresant. är nämligen på jakt efter att utöka min grupp f1 mupulungu.

                              Har ni någon koll på hur det ser ut på andra ställen i sjön tex röd grupper dubbar osv?..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...