Korallsand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    citat:Jag förnekar inte att det finns grävande fiskar; det jag inte håller med om är ditt påstående att alla snäcklekare hellre gräver lergångar än bor i snäckor, och att de bara accepterar snäckor som "surrogat".
    citat:OK, vi säger väl så då: det enda naturliga för snäcklekare är lerbotten där de kan gräva gångar. Snäckor är bara surrogat.
    Öh? Jag håller på ditt första påstående. "L. multifasciatus-kollonin gräver fram ett stort antal snäckor ur den semi-mineraliserade botten" är en direktöversättning från Barlow (2000) "The Cichlid Fishes" och även han (de studierna han hänvisar till) skriver att de bor i snäckorna.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • turbo

      #17
      Jag tror Norens andra påstående var ironiskt, fast det kanske inte är lika självklart för alla om snäcklekarna igentligen inte vill bo i snäckor

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        citat:Jag tror Norens andra påstående var ironiskt
        Jag vet att Norens andra påstående var ironiskt .
        Om vi fortsätter med det Barlow skriver om multisar så kan de alltså gräva fram sin snäckhög ur ett extremt hårt underlag. Alla normala akvarieunderlag är alltså en barnlek för dem.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • turbo

          #19
          men ola, vilket finkornigt och kalkhaltigt underlag skulle du rekomendera? jag menar 20kg korallsand för 500kr känns inte speciellt prisvärt.

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #20
            500kr för 20 kilo korallsand?? Låter inte rimligt. Har du kollat calcialite? Inte billigt, men klart billigare än 500kr/20kg. Annars så är det bara att leta upp ett kalkbrott med löst sammanpressad kalk. Bor du i närheten av skåne så finns det ett bra kalkbrott i närheten av stoby som har en mjuk kalksten som bara drösslar i sönder. Den är helt värdelös som inredning, men som nermald på bottnen passar den nog bra.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Ta ett underlag du gillar och lägg kalk/snäck/musselkross i filtret. alt. blanda i något kalkhaltigt i underlaget om du vill få ner priset. Sedan finns det billigare kalksand än korallsand.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #22
                Krossad faksekalk är vad jag använder, tror jag betalade 125:-/25 kilo.

                Kommentar

                • turbo

                  #23
                  slutade med att jag köpte en okänd vit finkornig sand som grummlade vattnet oerhört mycket (trotts nogrann tvätt). Efter att ha fyllt hela karet med massvis av filter och låtit grummlet lägga sig så är det till sist klart i karet.
                  Fyllde förästen med extremt mycket sand för multisarnas skull (tror inte de kommer kunna gräva sig till botten nu)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...