Korallsand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • turbo

    Korallsand

    Hejsan! Korallsand lär vara väldigt kalkhaltigt, så om jag skall starta ett snäcklekar kar, är det lämpligt med finkornig korallsand?

    Jag vet att snäcklekarna gillar att leka i finkornig sand, men kan de skada sig och/eller kan vattnet bli för surt/hårt?

    Jag skulle vilja ha mitt snäcklekarkar utan tillsats medel vid varje vattenbyte, så vilken sand rekomenderas? (kommer att ha en korall och lite kalksten i karet samt snäckskal)
  • TroffeMicke
    Användare
    • februari 2004
    • 412

    #2
    Tjena Turbo.

    Försök att få tag på ett kalkgranulat som heter Calcilit/Kalcilit.Detta säljs i hinkar eller säckar och är ett suveränt bottenmtrl.

    Vill du göra som i sjön så måste du ha väldigt fin sand/dy , för det är där som dom gräver ner sina bohålor.Snäckor har tyvärr blivit ett surrogat i akvariet istället för riktiga bohålor.Visst använder fiskarna snäckor i sjön också som boplatser men ännu hellre hål i dybotten.
    Mvh.Micke

    http://www.troffemicke.com/

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Vart får man tag i kalkgranulat enklast?

      Kommentar

      • turbo

        #4
        men snäcklekare (multis) trivs väll i snäckor, då de möblerar i akvariumet genom att bära runt på snäckskal.

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av turbo

          Hejsan! Korallsand lär vara väldigt kalkhaltigt, så om jag skall starta ett snäcklekar kar, är det lämpligt med finkornig korallsand?
          Ja, det funkar bara bra. De kommer inte skada sig, och vattnet blir inte för hårt. Faktiskt bryr de sig inte så jättemycket om vad det är för sand - de kan gräva bara fint även i rätt grov engelsk sjösand.

          citat:Jag skulle vilja ha mitt snäcklekarkar utan tillsats medel vid varje vattenbyte, så vilken sand rekomenderas?
          Kalkhaltig sand, t.ex. just korallsand, eller krossad faksekalk.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            citat:Vill du göra som i sjön så måste du ha väldigt fin sand/dy , för det är där som dom gräver ner sina bohålor.Snäckor har tyvärr blivit ett surrogat i akvariet istället för riktiga bohålor.Visst använder fiskarna snäckor i sjön också som boplatser men ännu hellre hål i dybotten.
            Ursäkta, men var har du fått det ifrån att alla snäcklekare helst bor i hålor i dybotten?

            Multisar i sjön: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=303
            Similisar i sjön: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=956
            Brevis i sjön: http://www.cichlidae.com/articles/a150/a124-03.jpg


            Den enda "snäcklekare" jag vet som föredrar hålor i dybottnar är N. kungweensis...

            Kommentar

            • TroffeMicke
              Användare
              • februari 2004
              • 412

              #7
              Tjena Tricella.

              Jag köpte mitt kalkgranulat genom min dotters Zoo-butik här på Tjörn.
              Det är kanske inte det billigaste men håller enormt bra.
              laddade mitt 720 för 5 år sedan med ett ca:7cm tjockt lager och har inte behövt att fylla på ngt.ännu.Det ser precis ut som korallgrus och finns i olika kornstorlekar.
              Själv använder jag en strl.som heter 0-1 mm.

              Helt rätt benämning är:CALCIA lith ,calciumsoil kalkreactor for seawater.

              Tillverkare är:Aquatic nature.

              Ring min dotter Ida på tel:0304-660850 så kan hon tala om varifrån det kommer.
              Mvh.Micke

              http://www.troffemicke.com/

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                [quote]citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                Den enda "snäcklekare" jag vet som föredrar hålor i dybottnar är N. kungweensis...
                N.Signatus gräver sluttande gångar i dyn.

                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  citat:N.Signatus gräver sluttande gångar i dyn.
                  Visstja, den glömde jag.
                  Har dock aldrig sett nån uppgift om att multifasciatus, brevis, ocellatus, similis, stappersi, boulengeri, calliurus eller callipterus gräver gångar.

                  Kommentar

                  • TroffeMicke
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 412

                    #10
                    Ytterligare 2 sorter som gräver gångar:L.ornatipinnis samt N.Laparogramma.

                    Men Mike,jag erkänner att huvuddelen av de du nämner bygger med förkärlek sina bon i tomma snäckskal.

                    Mvh.Micke

                    http://www.troffemicke.com/

                    Kommentar

                    • turbo

                      #11
                      Jag har visserligen hört att multisar förekommer vid två olika slags teränger i Tanganyikasjön. Dels på ett underlag bestående av endast snäckor, samt närmare land där de lever i långa smala gångar i stenar.
                      Så i princip kan man ha ett snäcklekarkar med håliga stenar, helt utan snäckor.

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av TroffeMicke

                        Ytterligare 2 sorter som gräver gångar:L.ornatipinnis samt N.Laparogramma.
                        Säger du det så får jag tro dig. Jag hittar dock inga uppgifter om att ornatipinnis gräver gångar, bara att den eventuellt bosätter sig i redan existerande grottor; och vad gäller laparogramma (liksom signatus) är det rätt tveksamt om de egentligen skall kallas snäcklekare alls.

                        Jag förnekar inte att det finns grävande fiskar; det jag inte håller med om är ditt påstående att alla snäcklekare hellre gräver lergångar än bor i snäckor, och att de bara accepterar snäckor som "surrogat".

                        citat:Men Mike,jag erkänner att huvuddelen av de du nämner bygger med förkärlek sina bon i tomma snäckskal
                        Vilken enda av de jag räknade upp gräver gångar?

                        Kommentar

                        • 56ovwal
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 664

                          #13
                          N. boulengeri har jag sett på film att de gräver gångar i dyn. "Hidden African Beauties" tror jag filmen heter. Iallafall var det den Neolamprologus som förr kallades för ´kirivathae´ (stavningen ?) och som jag har för mig numera heter ´boulengeri´.
                          Däremot var N.laparogramma en nyhet för mig. Är det en "ny" art eller bara ett nytt namn på en "gammal" firre ? Får göra en sökning....
                          Pigge
                          Pigge
                          Bygger ny akvarielokal:
                          http://ovwali.blogg.se/
                          Uppdaterad:2011-12-23

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            L. multifasciatus-kollonin gräver fram ett stort antal snäckor ur den semi-mineraliserade botten. Ska det vara helt "biotopriktigt" så ska man väl ha någon stelnad kalkgyttja blandad med neothaumaskal.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              OK, vi säger väl så då: det enda naturliga för snäcklekare är lerbotten där de kan gräva gångar. Snäckor är bara surrogat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...