Synodontis/Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Synodontis/Tropheus

    Nån här med erfarenheter utav Synodontis Multipunctatus el S.Petricola?
    Hur skiljer sig dessa i beteende? Är bägge sk "göklekare"? Klarar dom sig på troffe-mix? Vilken är lämpligast att ha i ett Tropheus-kar? (Vill ju inte att de stör tropheus-lekarna!)
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    Kul att du fortfarande är vaken.. -Skickade just ett nöd -anrop på Akvaristen..
    Hur som helst jag har haft bägge arterna. (har kvar petricolan)
    Om du vill odla troffar ,så skall du inte blanda dem med "gökarna"
    -Jag kör mina petricolor med malawimoori(mindre mbuna fung. ej.)
    Patrik...

    Kommentar

    • -Anton-
      Användare
      • januari 2003
      • 66

      #3
      Jag håller med, Synodontisarna stör leken hos tropheus, enligt min erfarenhet. Våra Moliro lekte inte förrens vi tog bort "Gökarna".

      Kommentar

      • pitchblack

        #4
        Petricola är väl såna att dom lägger ägg fritt så att säga oxå,eller har jag helt fel ang detta,har för mig att jag läst en artikel nånstans ang detta,så dom stör väl inte isåfall troffarnas lek,eller leker dom med troffar oxå samt lägger sina ägg fritt??

        Kommentar

        • pitchblack

          #5


          Kolla in detta...

          Kommentar

          • -Anton-
            Användare
            • januari 2003
            • 66

            #6
            Ja dom stör nog inte leken hos tropheus, dom e ju små och inte gökmalar.

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #7
              -Sent om sido! -Visst är de gök-malar! -Om ni själva har en annan
              erfarenhet -skriv.....

              Kommentar

              • Lars Andersson
                NCS Medlem
                • oktober 2002
                • 601

                #8
                Syn. multipunctatus är göklekare. Det är vederlagt. Syn. petricola är enligt vedertagen uppfattning det inte. Tyvärr blandas dessa arter mycket ofta ihop. Jag har sett flera exempel på felaktiga namnangivelser på bilder, bl. a. hos Ad Konings. Om någon har fått "gökproducerade" yngel av sina Syn. petricola så har han kanske Syn. multipunctatus i sitt kar. Det kan ju även vara så att cichlidhonan plockat upp ett normalproducerat Syn. petricolayngel i tron om att det är ett yngel hon missat när hon haft dem ute. Det är ju mycket vanligt hos större Malawicichlider av Haplochromistyp att de har både två och tre sorters yngel i sin mun som de vaktar och släpper ut. Det har jag själv sett i Malawisjön vid många tillfällen.

                Utöver dessa två arter finns det ytterligare ett antal beskrivna och obeskrivna arter Synodontis med mer eller mindre ljus grundfärg och svarta prickar. Troligen mer än tio arter. Bl. a. finns det en art som verkar vara huvudsakligen algätare eller aufwuchsskrapare. Variationen på färgteckningen är också relativt stor och de egenhändigt fångade Syn. multipunctatus jag har har färre och större svarta prickar än de som jag har köpt via importör.

                Att Syn. multipunctatus och Syn. petricola är vanligast beror troligen på att de har ljusast bakgrund och är relativt vanliga i sjön.

                Angående störningar i akvariet så är mina erfarenheter följande. Alla Synodontisarter från Tanganyikasjön är störande för andra fiskar, möjligen med undantag för frilekande arter som Cyprichromis. Förutom normalt störande beteende i födosökandet är även Syn. multipunctatus störande för andra munruvande arter i samband med Syn. multipunctatus eget lekbeteende. Min erfarenhet är att ett större antal Syn. multipunctatus (15-20st) blir en total omöjlighet för de andra fiskarna att hantera även i ett stort akvarie. De agerar i grupper som kan variera från 4-10st och inte ens starkt revirhävdande fiskar som Jul. marlieri klarar av att producera avkomma.

                Tanganyikasjöns Synodontismalar har varit favoriter för mig alltsedan jag i mitten på sjuttiotalet hittade några enstaka 3 cm yngel i ett akvarie med Tropheus och Eretmodus. I det akvariet producerades mängder, hundratals varje år, med yngel av de andra arterna. Troligen var antalet malar så få och antalet Tropheus (70st) och Eretmodus (40st) så många att de inte märkbart påverkades av malarna.

                Dessa malar är mycket intressanta och även om jag i sjön endast sett dem i grupper om högst tre djur har jag på naturfilm sett stora stim om kanske hundra djur. Vi vet väldgit lite om dessa malar. Kanske är det olika arter. Utseendet är inte alltid avgörande för hur fiskar känner igen varandra utan även beteede kan ha betydelse.

                Jag såg en rapport för något år sedan om någon som fått yngel av Syn. multipuctatus där det endast fanns en mal i akvariet. Jag vet inget om den uppgiften men det får en att spekulera om förrådsbefruktning även om någon annan förklaring är mer sannolik.

                Att något är (ex. vis Hypotesen "Syn. petricola är göklekare") är möjligt att bevisa. Att något inte är (ex.vis Hypotesen "Syn. petricola är inte göklekare") låter sig däremot inte bevisas. Även om tusen akvarister fått vanliga lekar kan någon senare få en göklek.

                Jag har alltså inte sett någon vederhäftig rapport på att Syn. petricola skulle vara göklekare.

                Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                Kommentar

                Arbetssätt...