skillnad på hanne och hona Chromidotilapia guenthe

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tregis

    skillnad på hanne och hona Chromidotilapia guenthe

    Nån som vet om man kan se skillnad på Chromidotilapia guentheri
    hanne och hona når dom er små?
    Hur stora måste dom eventuellt være for at man skal kunne se skillnad?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Honan får guld i ryggfenan samt överst i stjärtfenan samt svart söm i ryggfenan samt överst i stjärtenan. Hanen får röd söm i ryggfenan samt överst i stjärtfenan. Hanen har blå strålar i stjärtfenan. Det finns en artikel i artikelregistret http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...200104&LOPNR=3 och en del av bilderna som hör till den finns på www.fishbase.se (.se ligger nere nu men .de är uppe: http://filaman.uni-kiel.de/Photos/Pi...9&what=species har hanen i bakgrunden och honan i förgrunden). De färgar ut vid rätt liten storlek, kanske sju cm.

    (C. finley moliwe har bytt namn till Benitochromis nigrodorsalis, men bilderna ligger på Benitochromis finley).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • tregis

      #3
      Jeg kjøpte vå stk, den ene ca. 4 cm och den andre ca. 5 sm.
      Den som er 5 cm, jager den på 4 cm hele tiden,
      kan det være två hanner mon tru?

      Eller der dette lek? Har aldri hatt den fisken førut.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        citatC. finley moliwe har bytt namn till Benitochromis nigrodorsalis, men bilderna ligger på Benitochromis finley).
        Menar du att C. finleyi bytt släkte men inte C. guentheri??? Wow. Får nog revidera min uppfattning att afrikanska fiskforskare inte är lika extrema splitters som sydamerikanska...

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Skyll på den här nissen:

          Lamboj, A. 2001.
          Revision des *Chromidotilapia batesii/finleyi*-Komplexes (Teleostei, Perciformes), mit der Beschreibung einer neuen Gattung und dreier neuer Arten. Verh. Ges. Ichthyol. 11-47
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            citat:Jeg kjøpte vå stk, den ene ca. 4 cm och den andre ca. 5 sm.
            Den som er 5 cm, jager den på 4 cm hele tiden,
            kan det være två hanner mon tru?
            Det är bara yngel. Föräldrarna vaktar nästan fisk i den storleken . Du kan inte se skilnad på könen. En könsmogen hane leker med en könsmogen hona så det är enkelt att se om de är könsmogna och könsmogen fisk har ALLTID tydliga könsskilnader. Om du inte ser karraktärerna jag beskriver så är de inte könsmogna. Fisken blir över 20 cm [:0] och de blir könsmogna vid en liten storlek i relation till det, men de är ändå större än "dvärgciklider" då. Fisken är lite "biffig" och käns mycket större än t ex palettciklider av samma längd. Skriv inte samma sak i forumet flera gånger. Jag har raderat ena inlägget. Och jag svarade på frågan: 7cm + beskrev könsskilnaden. Läs artikeln jag länkade till. I den har jag i princip skrivit allt som finns att veta om dessa fiskar
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • tregis

              #7
              OK, takk for svaret Ola.

              Kommentar

              Arbetssätt...