Cyatopharynx furcifer /foai

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    Cyatopharynx furcifer /foai

    Hej
    Jag skulle vilja ha reda på lite mer fakta om dessa firrar. Har ni nån bra länk eller om ni har nån vettig info om dessa överdrivet vackra firrar så skriv i tråden!

    Info som jag letar efter är bl.a: Storlek på akvarier, antal fiskar/grupp, om man kan ha dem med andra tanganyikor, om det finns någon lycklig person som har fina bilder på dem och om den/de skulle kunna maila lite bilder.

    Mail: jonas_kiku@spray.se

    Jag planerar lite infor framtida fiskköp och C. furcifer eller foai är en given art när ekonomin tillåter nya akvarie och fiskköp.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Carl har lagt in en bild på SCKs hemsida: http://www.stockholmsciklidklubb.com...foai11nXkondwe
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      ok, nu är det ännu säkrar att jag bara måste ha såna. Underbar bild!
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4
        Där ser man lite hur biotopen är i tang.sjön.
        Inga fula växter där.....
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          citatnga fula växter där.....
          Carl har massvis med bilder på växtbiotoper från Tanganyikasjön!
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

            Carl har lagt in en bild på SCKs hemsida:
            Fabulös bild. Troligen den bästa, i betydelsen sannaste, jag nånsin sett på Cyathopharynx. Det blir för jäkla bra när man inte använder blixt; synd att det är så sällan det funkar.

            Hur är det f.ö. med C. foae - är det ett giltigt namn? Det enda jag hittar är att "Ectodus foae" är en urgammal synonym till C. furcifer...

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              Foae är väl dom arterna som innan kallades för black furcifer. I vilket fall som, helst, jag måste få tag i såna =)
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Hank
                Användare
                • april 2002
                • 1321

                #8
                citat:Carl har massvis med bilder på växtbiotoper från Tanganyikasjön!
                Jo, jag såg det på ciklidstämman. Såg även att det på en del ställen
                låg trädrötter o.dyl och skräpade på botten. Skulle behövas en rejäl
                storstädning i sjön
                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                Kommentar

                • Gwendly
                  Användare
                  • december 2003
                  • 374

                  #9

                  Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


                  bra tang. ciklider att ha dem med är bla:
                  snälla sandciklider (xeno´s osv)
                  cyp´s (ej jumbo)
                  snälla snäcklekare (ej ocellatus)

                  allt som inte är mesigt nog resulterar i att du får gråsillar :/

                  Kommentar

                  • malawi_voodoo
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 790

                    #10
                    Har för mej att man ska satsa på odlade (F1r) om man vill få max utfärgade fiskar.
                    /Glenn Wouda

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      Mmm, jag har läst det nånstans. Vad tror ni om storlek på akvarium, 540 eller större? Man läser ju 720 överallt, men då snackar dom om små grupper på 8-10 exxemplar. Jag hade satsat på 15 st så att de är ett bra gäng ifall det skulle bli nåna rejäla aggressioner. vad tror ni?

                      Tack för länkarna, det var bra läsning.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Gwendly
                        Användare
                        • december 2003
                        • 374

                        #12
                        Furcifer jagar mer än något - det är inte på tal om slakt. Min grtupp på 16 st yngel/ungdjur går för nuvarande i ett cirkus 375 L akvarium vilket kommer att bli ett 680L akvarium när vädret blir fint nog för att jag ska kunna måla min plywoodtank.

                        En vän till mig odlar dem i en 500 L tank med 2:6 tror jag.

                        Kommentar

                        • THOMAS.H
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 48

                          #13
                          Mina F1r Furcifer foai"nyansalac"3+4 går ihop med 2+2 kilesa(ska bli fler ca:10st)och 4st hästnosar i ett 1125 Liters kar,så där finns det plats kan tyckas,men bara 2 hannar färgar ut,den tredje är mest silvergrå.De dominanta hannarna har halva akvariet var.Akvariet är 2,5m långt,75cm djupt och 60cm högt med en frigolit/betong(olackad) bakgrund(även gavlarna)för en lugnare miljö då denna fisk är lite nervös av sig.Kilesorna moppsar upp sig ibland och tar över något revir när dom ska till och leka.Men annars är det Furciferna som regerar dock inte så att det stör.Dom håller mest till i eller vid sina lek gropar.Både Furciferna och Kilesorna leker för fullt så för mig funkar det bra trots att jag kanske har lite för lite fisk i akvarie, furciferhannarna är 17-18cm/honorna11-15cm,kilesahannarna12cm/honorna9-10cm.Jag planerar ett nytt sandciklidakvarie till hösten 3m*80cm*80cm med en frigolit/betong bakgrund,om nu allt går som jag tänkt mig.
                          TH

                          Kommentar

                          • Carl
                            NCS Medlem
                            • maj 2002
                            • 373

                            #14
                            Hej.
                            Lite saker...
                            För det första kul att ni gillade bilden, tagen utan blixt som sagt, men märk väl att det där inte på långa vägar är den mest attraktiva C.foai-varianten, på flera ställen t.ex Kala island var dom betydligt spektakulärare. Hursomhelst är det en fullständigt sagolik fisk som jag också kommer ge mig på igen, bör dock sägas att jag gjort flera ganska dyra och misslyckade försök tidigare, så var väl förberedda när ni ger er på denna fisk. Thomas H som skrev förra inlägget har ju en bra strategi tror jag, odlade fiskar, VF är stört omöjligt att få att färga ut på nåt vettigt sätt, jag har också haft dom ihop med Kilesa vilket funkat OK, men hoppa över Troffar och firrar som biter ifrån eller breder ut sig för mycket.
                            C. foai är ett giltigt namn, det äldre som nämns i nåt tidigare inlägg är flera decennier gammalt, dock bör tilläggas att foai är ganska nytt, kallade tidigare "Dark furcifer" eller bara furcifer för att man inte skillde på denna och C furcifer (även denna en snygg fisk, dock ljusare och mer silvrig och inte lika dramatiskt färgad, lever också lite grundare och ibland över botten döär det finns mycket sand). C. foai lever i klippbiotopen mest där den bygger sandkratrar på stenar, i denna miljö såg man aldrig växter, även om det stämmer som Ola säger ovan att jag faktiskt lyckades fotografera några tjusiga växtbiotoper i Tanganyikasjön (själv hatar jag att ha växter i mina burkar). Dom behöver STORA akvarium...
                            Lycka till
                            Carl
                            www.stockholmsciklidklubb.com

                            Kommentar

                            • Carl
                              NCS Medlem
                              • maj 2002
                              • 373

                              #15
                              Hmmm... plödsligt blev jag lite osäker på om den heter foai eller foae, sitter på jobbet och kan inte kontrollera...
                              www.stockholmsciklidklubb.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...