Cyatopharynx furcifer /foai

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #16
    ingen aning, jag tror dock mer på foae. i vilket fall som helst så uttalas det på samma sätt =)

    va skulle du säga carl, 540 eller 720? 540 har man ju men ett 720, då tar det lite tid o spara ihop till både fisk och akvarium. Hur lång tid tar de på sig att växa tills de börjar bli könsmogna om man köper yngel?
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av Carl

      Hmmm... plödsligt blev jag lite osäker på om den heter foai eller foae, sitter på jobbet och kan inte kontrollera...
      Jag försökte kolla upp den, och jag är ännu osäkrare nu på om namnet faktiskt existerar.

      C. furcifer har Opthalmotilapia foae och "Ectodus foae" som synonymer, dvs gamla ogiltiga namn. C. foae eller foai nämns inte vare sig på fishbase eller Eschmeyer, men finns upptaget på "Master index of freshwater fishes", men utan auktor (det står inte vem som föreslog namnet). Enda referensen är "Tropical Fish Hobbyist: 14 3/99".

      Jag vet inte om TFH uppfyller de krav som krävs för att artbeskrivningar skall vara giltiga (men det gör de troligen, kraven är inte direkt höga), eller om namnet finns i en riktig artbeskrivning eller bara nämns i förbifarten (kanske tillochmed är ett skrivfel) i TFH.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #18
        Angående namndet har jag haft uppe det i förjande diskussioner tidigare;



        Jag väljer att tillvidare kalla den för C. foae.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #19
          Länken som det hänvisas till i den första diskussionen har ändrats till;
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • blaps
            Användare
            • april 2002
            • 49

            #20
            Hmm det här skrev jag själv på zoopet för två år sedan:

            Ok så här är det!

            C. furcifer har alltid hetat furcifer. Foae/foai har dock varit synonymiserad med furcifer från 1946-1991 ca. Foae/foai var först beskriven som foae och sedan ändrat till foai (av samma författare som först beskrev den som foae).

            Han ändrade det eftersom den Foa den är uppkallad efter var en man (taxonomiska regler -ae om det är en kvinna och -i om det är en man). Sedan följer en hel harang om taxonomiska regler... summan av kardemumman verkar dock vara att det inte finns några giltiga skäl för Vaillant att ändra namnet till foai och dessutom så är det tydligen okej att använda ändelsen -ae även för arter uppkallade efter män. Det verkar som om prioritet bör gälla då det alltså inte var felaktigt från början. För att trassla till det alldeles extra så påpekar dom att den taxonomiska koden tillkom 1906 och Vaillant ändrade namnet 1901. Så även om det var felaktigt enligt koden så fanns ju inte den då...

            Kan dessutom påpeka att foae/foai beskrevs av Boulenger i princip samtidigt som Tilapia grandoculis i ett papper som skickades in före Vaillant. Däremot så publicerades Boulengers papper efter Vaillant (några månader) vilket är det som är viktigt vad det gäller prioritet inom taxonomin.

            Och det ovan är en översättning av vad som står på http://www.tanganyika-cichlids.com/cyathoph.htm

            sammanfattningsvis så verkar det hela ganska förvirat.
            Fridens liljor,
            Klas

            Kommentar

            • blaps
              Användare
              • april 2002
              • 49

              #21
              haha, jag misstänkte att det där skulle hända då jag såg att du varit inne i den gamla gamla tråden i dag.
              Fridens liljor,
              Klas

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av Micke

                Angående namndet har jag haft uppe det i förjande diskussioner tidigare;

                http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3503
                Så det är Konings och Geerts som skrev artikeln i TFH.
                TFH finns med i Zoological Record, så man får väl anta att artbeskrivningen är giltig, och att anledningen till att den inte finns med i Eschmeyer/Fishbase är eftersläpning.

                Att det är oklart ifall det "ursprungliga" namnet är foae eller foai spelar troligen ingen roll, eftersom Konings & Geerts bröt ut foae ur furcifer. Möjligen kunde man tycka att de borde valt ett helt nytt namn för att undvika förvirring.

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #23
                  Upprepar min fråga: Hur lång tid tar furcifer-yngel på sig att växa till könsmognad?

                  Man kunde ju ha dem i ett mindre akvarium på uppväxt och under tiden spara ihop till ett stort kar. Tar det då ca ett år tills de blir könsmogna så hinner man ju lugnt.
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #24
                    Citat hämtat från denna artikel av Lars Eldensjö;

                    -"Då skall man också veta att det krävs en hel del tålamod och tid för att dra upp en C. furcifer till full storlek från yngel eller ungdjur.Jag har själv dragit upp yngel av dem och det tar c:a 1,5 år att få dem könsmogna om man drar dem normalt. Att få dem i någorlunda naturlig vuxen storlek tar ytterligare c:a 1-2 år."

                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #25
                      Kan meddela att minst 6 st Cyathopharynx furcifer ruziba är beställda. De är ca 6-7cm stora, 2 säkra hannar och 4-5 honor är beställda.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #26
                        Det är samma variant som jag nyligen köpte 1+2 av. Mina har inte börjat färga ut än och efter vad jag läst i den här tråden så blir det nog dåligt med det(dom går med tropheus).
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #27
                          vem vet. du har inte haft dem så länge, det är ju ofta olika från fall till fall. Dock skall ju troffar vara lite i tuffaste laget men om de inte blir jagade nå't nämvärt så kan det nog fungera ( i alla fall ett tag).

                          Jag ska ha mina med troffarna ett tag, funkar det inte har jag reservakvarium.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            #28
                            Dom blir faktiskt inte alls jagade, furcifern kan simma precis överallt i karet utan att tropheusarna reagerar. Inte ens när dom kommer in i tropheus-(alpha)hanens revir sker där någon reaktion från denna.
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #29
                              Jag släppte ner dem till troffarna idag, det verkar fungera bra. Ena hannen har börjat o visa lite färg

                              Det blev till slut 3 hannar och 5 honor i gruppen, lasse försökte o fixa bättre könsfördelning men gossisten hade svårt o fixa bättre än 1+4 på de sista 5 lasse beställde hem.

                              Hittills har det hela gått utan några problem.
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              • Jonas E
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 2533

                                #30
                                Jag uppdaterar ämnet med att min största hanne på ca 10cm har börjat gräva ut en krater bredvid en sten i 540-akvariet. Jag trodde inte att de skulle visa upp några sådana aktiviteter alls när de hölls med troffarna så jag är glatt överraskad.

                                Hoppas att han börjar visa mer färg nusnart, annars så är ett 720 i antågan så att de får bra svängrum och slipper troffarna.
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...