"Öppet vattens malawi"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Vad är skillnaden på S.Fryeri kontra S.Ahli?

    Jag skall villigt erkänna att jag skrivit S.Fryeri (ahli) några gånger...tydligen helt felaktigt.

    Men var det inte så att Haplochromis Ahli bytte namn till Sciaenochromis Ahli och till sist Sciaenochromis Fryeri?

    Kommentar

    • supersunk
      Användare
      • mars 2004
      • 86

      #17
      Ojojoj, nu förvirrar ni mig väldigt här måste jag säga, kan nån reda ut det här för man vill ju veta vad man har simmandes i sitt akvarium...

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #18
        Wops det här verka inte alls som många visste som tricella sa så hette tidigare S.Fryeri H.Ahli, men heter numera S.Fryeri alltså och då har väll många fastnat lite vi "ahli" och fortsätter att kalla S.Fryeri för S.Fryeri "ahli" eller bara "ahli" vilket alltså är helt fel eftersom det finns en annan fisk i Sciaenochromis som heter S.Ahli

        Det är kortsagt 2 olika fiskar men som blandas ihop rejält, och den vanligaste i akvarium måste ändå vara S.Fryeri

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Men vad är skillnaden Henke?

          Finns det foto på S. Ahli och S. Fryeri där man tydligt ser skillnaden eller finns det något uppdaterat artregister där det bekräftas vad som gäller?

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #20
            Vad är skillnaden ?
            Det är 2 helt olika fiskar dom är inte ens lika, iaf inte dom jag sett.

            På 2 ställen ser man klar skillnad på dom och det är i boken Malawi ciklider i sin naturliga miljö utg.3 och Konings skiva om Malawi,

            Att söka på Google eller nått gör en absolut inte klokare eftersom det då kommer upp massvis av bilder på Fryeri när man söker på "ahli"

            Och det som gäller är att S.Fryeri är en sort och S.Ahli en annan!

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #21
              Äntligen hitta jag bilder så behöver ni inte köpa en bok/cd för 8-900 för att förstå =D även fast jag rekommenderar dessa 2!

              Ahli: http://www.cichlidnetwork.com/photolib/malawi116.jpg
              Fryeri: http://www.cichlidnetwork.com/photolib/malawi118.jpg

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Tack Henke!

                Kommentar

                • supersunk
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 86

                  #23
                  Då har jag helt enkelt konstaterat att jag är stolt innehavare till ett gäng Fryeri.

                  Tack för det klargörandet.

                  Jag tycker alltså att dykare ska skaffa sig Venustus, Livingstonii eller FRYERI.

                  Inga mer frågetecken hoppas jag...

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    citat:Nepp men jag trodde jag skulle få hem den idag, men så vart det ej så den kommer nog antagligen imorn...Har du läst den själv?
                    nått att ha?
                    Nepp här också, det var därför jag undrade + tänkte uppmärksamma folk på dess existens.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...