Uppstart Tropheus-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #16
    Det där med kalkbrott låter intressant. Någon som vet något närmare mellansverige?



    mvh

    Tony Lejvell
    Tony Englund

    Kommentar

    • TIC37
      Användare
      • maj 2002
      • 45

      #17
      En liten rundvandring i Sveriges geologiska uppbyggnad:

      Kalksten är en sedimentär bergart som bildas genom att små kalkpartiklar (kan även vara av djurskal) sedimenterar på botten av ett hav. När detta kalklager sedan pressas samman och under många år (miljoner) kemiskt påverkas så att stenen "smälter" samman bildas det som vi kallar kalksten. Förutsättningarna är alltså att leta efter sedimentära bergarter och tyvärr finns dessa nästan uteslutande i sydvästra Skåne. Vissa undantag finns naturligtvis, de främsta är Öland och Gotland (som då skulle vara det närmsta jag kan tänka på för mellansverige). Vissa andra lokaler för kalksten finns men på rak arm har jag inga namnförslag.
      Sverige i övrigt består mestadels av hårda bergarter som är kemiskt neutrala. Dessa kan i de flesta fall användas med gott resultat om man ej är beroende av att ändra vattenvärden.

      Carpe Diem
      Carpe Diem

      Kommentar

      • Poppo
        Användare
        • juli 2002
        • 85

        #18
        Jag bor i Växjö (fast kan ev komma att flytta till Alvesta innan det är dags för att sätta upp akvariet). Är du bara sugen på att ta dig dit kan jag nog lasta i lite extra sten när jag ändå är nere och plockar. Annars borde man ju kunna lösa biljett för stort paket på tåget mot Göteborg.
        Jag vet inte riktigt....försöker bara vara hjälpsam

        Dock rör det ju sig om några månader innan det är dags för mig.



        //Pontus
        //Pontus

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #19
          Hej Pontus!

          JAg vet inte hur långt du har till vinslöv i skåne men för din del borde det ju vara ungefär lika långt till öland, och där kan du plocka sten ur vattnet (rundslipad av vattnet) på vissa ställen, finns även uppspolat på stranden efter stormar, och den stenen är ju betydligt snyggare än kantigt kalkbrottsten, iof vet jag inte vilken färg stenen har i vinslöv men denna sten på öland finns i både grått och svagt rött= ölandsten

          don´t drink water-fish`s ..... in it!
          Mvh
          Peter
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #20
            tillägg föregående:

            Du bör kanske inte köra ner med släp till vattnet vid tätbebyggt område , de blir kanske sura då, men jag tror att det är lagligt att plocka för enskillt bruk rätta mig gärna om jag har fel.

            don´t drink water-fish`s ..... in it!
            Mvh
            Peter
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            Arbetssätt...