Röd malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frump

    Röd malawi

    Är tvärny på malawi, vilket kanske framgår av frågan..

    Har ett 300l akvarium som jag i samband med renovering låtit stå ett år och nu alltså tänkt befolka med malawiciklider.

    Hittils har jag 6 demasoni och 2 golden i akvariet (Och några leopardmalar). Jag tänkte inhandla någon demasoni till och ett gäng golden, men tänkte även ha en 3:je art..

    Jag fastnade för malawiciklider pga dels att firrarna är pigga och verkar ha betydligt mer personlighet än mina tidigare scalarer etc, men framför allt pga färgerna!

    Nu skulle jag vilja komplettera, gärna med lite rött (eller hursom med något som inte är blåsvart eller gult)..

    Bortsett från att jag får intryck av att det betraktas som kardinalfel av malawi-nerdar; Är det gångbart att ta in en tanganyika art?
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Tanganyikaarter brukar fungera bäst med adnra tanganyikor.

    Vill du ha en röd-aktig malawi så köp ett gäng Metriaclima estherae (röd zebra). Honorna är vackert röda och hannarna är blåa i originalformen (det finns framodlade röd-rosa hannar). De är underbara firrar, väldigt vacklra och blir runt 15cm.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Många tanganyikaciklider fungerar mycket bättre med mbunas än många av cikliderna i deras egna sjö. Att säga att tanganyika funkar bäst med tanganyikor är ett snevridet uttalande. Varför de flesta inte blandar beror bara på en sak, de anser sig då inte ha ett "biotopriktigt" akvarium då de blandar. Däremor slänger många gärna i en ancistrusmal från Sydamerika utan att blinka. Om du vill blanda, kör till, men det är ändå inget jag rekommenderar och som de flesta seriösa akvarister fnyser en del åt.

      M. estherae är en mycket vacker och populär malawi och den kan du köpa och som passar bra med det du redan har. Se till att skaffa många av varje art. I ett 300 kan du ha 8-10 av varje art av de du nämner, om du ser till att ha god cirkulation med bra ytrörelse. Se helst till att skaffa en pump som pumpar minst 1500 liter/timma och rikta utblåset mot ytan så är det inga problem.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Frump

        #4
        Man tackar.. ska till akvarielagret i kväll och reka!

        Har ett externt eiheim som borde räcka till + ett powerhead i akvariet som jag bara har på dagtid (det låter för mycket nära sovrummet)

        Umm.. Appropå cirkulation.. När jag drar igång den interna pumpen blir det ganska strömt milt sagt. Har fått för mig att de här firrarna gillar det, men blir nu lite tveksam.. Hursomhellst får de ju motion om man säger..

        Har ju inga växter som påverkas av brist på co2.. Kan jag ha för strömt/mycket syre i vattnet?

        Kommentar

        • supersunk
          Användare
          • mars 2004
          • 86

          #5
          En grupp om kanske fem Labidochromis sp. "hongi" "red top" skulle göra sig fint i ditt akvarie tycker jag att det låter som...Under bara ljusgrå-svart randiga fiskar med knallröd ryggfena och huvud.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag tycker att du borde öka på antalet Demasoni och Golden...därefter kan du planera inköp av en art till.

            Jag tycker personligen att Goldens knallgula färg passar illa tillsammans med Röd Zebrans orange...det är sällan man finner starkt röda utan man får ofta se orange eller t o m blekgula.

            En art som jag tycker kunde passa tillsammans med de arter du redan har är Pseudotropheus Perspicax "Red top Ndumbi". Det är en vacker ciklid som har knallröd bläs och en vacker ljusblå nyans på kroppen.


            Kommentar

            • spaceace
              Användare
              • februari 2003
              • 93

              #7
              Eller kanske Aulonocara "röd rubin" ?
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

              Kommentar

              • supersunk
                Användare
                • mars 2004
                • 86

                #8
                Kanske att demasonin kan bli lite hård mot "Red ruby". Annars är den ju kanonfin...

                Kommentar

                Arbetssätt...