Problem med golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joffery
    Användare
    • juli 2002
    • 14

    Problem med golden

    Jag har ett problem. Detta har skett 2ggr tidigare, en 3:e har "insjuknat" (??) nu.

    Den blir väldig väldigt smal, och den blir inte större hur mycket den än äter. Jag har sett den äta mycket när jag matar, så den äter iaf.
    Har också sett att den ganska ofta står med huvudet uppåt i ett av hörnen på akvariet.

    Efter en tid, kanske några veckor dör den.

    Vad kan detta vara? Någon som haft liknande problem?

    mvh,
    johan



  • Smecken
    Användare
    • juli 2002
    • 14

    #2
    Hej Johan,

    Vad har du dem i för akvarium, vilken typ av pumpar har du och vilka värden är där på temperatur, PH mm. Måste nog ha lite mer info för att kunna hjälpa till med vad det kan vara.

    Mvh
    Marcus

    -=Smecken=-

    -=Smecken=-

    http://www.smecken.com

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Vad har du dem tillsammans med för fiskar? Golden är lite veka av sig och kan "tyna bort" om den har sällskap med alltför livliga mbunas.

      Mvh Michael Persson
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • joffery
        Användare
        • juli 2002
        • 14

        #4
        Jag har 4 golden och 1 röd zebra (min andra röda zebra är på kurering hos min bror, den blev mobbad)

        Akvariet är ca 120 liter (jag vet att det är för litet, och ska köpa ett 250l snart)

        Pumpen: Pumpen är en FLUVAL 3 (540l/h verkar det vara)

        Temperaturen: Temperaturen är lite hög nu under sommaren, ca 26 grader, ibland upp till 27. Vet inte hur jag kan sänka den. Persiennerna är för i rummet hela tiden.

        PH: ca 7, det är lite svårt att avläsa exakt. Kanske lite över.

        Mat: Jag matar med räkmix eller småkulor (tappade bort namnet).

        /johan

        Kommentar

        • Smecken
          Användare
          • juli 2002
          • 14

          #5
          Det första jag kommer att tänka på är någon sorts parasitangrepp, är dock inte så hemma på detta, så kanske någon annan kan kommentera också.

          När du skriver att de står med huvudet upp i ett hörn, är det vid ytan isåfall, då skulle det också kunna vara syresättningen som inte är helt ok och det går ju att lösa genom att flytta utblåset från pumpen så att ytan kommer i rörelse.

          -=Smecken=-

          -=Smecken=-

          http://www.smecken.com

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Då kan vi nog utesluta att "mobbing" är orsaken till ditt problen. Att dina fiskar matvägrar tyder på att det handlar om någon sjukdom, vilken är svårt att svara på. Den beskrivning av förhållandena i akvariet låter optimala, förutom storleken på akvariet som du själv nämner. Har du kollat om det finns nitrit i vattnet, i så pass små akvarier blir vattnet snabbt förorenat. Du kan också behöva mäta KH (karbonathårdheten), med för låg hårdhet för du dålig buffringsförmåga med stor svängningar av vattnets pH. Mer om sjukdommar och akvarievatten finns att läsa här; http://www.ciklid.org/faq_index.asp

            Mvh Michael Persson
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Nicke
              Användare
              • april 2002
              • 74

              #7
              Jag har samma problem, och det drabbar bara mina Golden. De mobbas inte ( de andra är Aulonocaror). Mina Golden äter mycket men magrar ändå av. Har aldrig haft detta problem med några andra fiskar. mina vattenvärden är temp 26, ph 7,5 hårdhet 10. Byter 25% av vattnet varje vecka och utblåset från pumparna sitter vid vattenytan.

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Jag läste fel i Johans första inlägg, jag läste det som att hans fiskar matvägrade, sorry!
                Att äldre Golden plötsligt börjar avmagra trots att de äter med god aptit är ett ganska vanligt fenomen. Vad det beror på vet jag inte och det brukar inte vara något man kan göra åt det heller, tyvärr.

                Mvh Michael Persson
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Jonas.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 142

                  #9
                  Hej.

                  Mina golden är också väldigt magra fast dom äter bra. Dom bor i ett 720 liters kar tillsammans med: Röd Zebra - M.mbenji - L.trewavasae - C.moorii - Ps.spec acei "white tail". Vattenbyten görs ungefär var 10:e dag (1/3 av vattnet byts). Det drabbar bara mina golden och dom mobbas inte speciellt så jag vet inte vad det beror på.

                  Mvh// Jonas.

                  Kommentar

                  • rogerh
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3

                    #10
                    Hej ! Jag känner också igen problemet med Golden som tynar bort. Äter men växer inte. Står med huvudet rakt upp. Mobbas inte av övriga mbunas. Har försökt flera gånger.
                    Bästa hälsningar
                    Roger

                    Kommentar

                    Arbetssätt...