222 Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    222 Tanganyika




    Har blivit så inspererad utav yngelvården från Prinsessorna så jag funderar på att göra om min standard 222a till just Tang.

    Hade såfall tänkt att iprincip fylla hela botten med kalksten och kanske någon snäcka?
    Har tittat på dessa arterna och behöver hjälp att kombinera dom:

    Neolamprologus brichardi är given.
    Altolamprologus calvus "Cameron Bay"
    Jullar.
    Snäcklekare.

    En kombination är Ett par Prinsessor med ett par A. calvusar?

    Gräver dom som CA gör, eller är det i mindre mängder bara precis vid lekplatsen?

    Är det bäst att bygga upp 3st stora stenros eller skall jag bara hinka i en massa sten så det täcker nästan hela botten?

    Mvh Ola
    ola lindeberg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Prinsessor blir riktigt elaka när de bildar ett par och får yngel. Ibland kan det var svårt att få i hop en bra kombination. Mina erfarenheter är att prinsessorna kommer att plocka din snäckisar en efter en. ibland kan det funka men oftast så slutar det olyckligt. Andra kanske har andra erfarenheter.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Jullarna och snäckisarna är bara arter som skulle kunna passa till själva volymen sedan så vet jag inte hur dom går ihopa med prinsessorna, det som är frågan...
      Gillar som sagt A. Calvus

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        Ha A.calvus, jullar och snäckisar, men skippa prinsessorna.

        annars får du nog köra ett "artakvarie".
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • matt.is
          Användare
          • september 2003
          • 386

          #5
          L Multifasciatus (snäcklekare) har ungefär samma yngelvård som princessorna, men har den fördelen att de inte sprider ut sig över hela karet som princessorna gör, eftersom de är start bundna till sina snäckor. Håller därför med föregående talare om att du bör skippa princessorna.

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • april 2002
            • 339

            #6
            Gillar nær det finns øppna ytor i akvariet... du gøt som du vill man jag hade nog førsøkt bygga ett stenrøse el liknande i varje bakre hørn och sedan læmmnat ræsten øppet. Ska du ha snæcklekare så slæng in ett gæng snæckor på den øppnan Sansbotten.

            Personligen tycker jag att det blir snyggt med så stora stenar som møjligt, førsøk oxå att tænka på hur stenar ligger i naturen... Jamenar hur ofta ser man en flat spetsig sten stå på høgkant? klart ibland før man kompromissa før att få lite højd på hela kittet.
            / Jonas Vannar

            Kommentar

            • Ola
              Användare
              • augusti 2002
              • 1232

              #7
              Vannar, är det Princessorna som gillar öppna ytor?
              Såfall bygger jag upp som du skrev i varje hörn + en jätte sten i mitten som delar av karet lite, kan ju vara bra... för är jätte sugen på A. calvus.
              När börjar det uppstå problem mellan Calvusarna och
              Prinssecorna?
              Kommer ju hålla nere populationen av Prinsessor så det inte blir revir i hela karet. Finns självklart risk att ett enstaka par tar hela karet...

              Mvh Ola

              ola lindeberg

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Prinsessorna kan mkt väl ta över hela karet. När jag hade ett lekpar i mitt 150 liters tillsammansmed multisar gick det åt skogen. De dödade alla på en dag och tog hela karet i besittning.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 1232

                  #9
                  Men innom arten är dom inte så aggro då? Hade tänkt att börja med 4-6st...

                  Måste väl finnas några goda erfarenheter med dom, eller är dom så jävliga dom felsta CA är?

                  Mvh Ola
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    De är griniga som faan men underbara när de har yngel tycker jag. Det coolaste jag har sett var i Nol. I ett kar gick ett mkt fint lekpar och avkommor i alla åldrar som hjälptes åt att försvara de minsta ynglen. Det skulle jag ev satsa på att få fram.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • Mr.Gerhard
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 65

                      #11
                      Jga har Prinsessor med yngel i ett 720 l. De har haft ynglen i någon månad och visst jagar de iväg fiskar som kommer för nära ynglen men några dödsoffer har jag inte råkat ut för. Gäller nog att ha ett stort akvarium om det ska fungera.
                      720

                      Kommentar

                      • davide
                        Användare
                        • december 2003
                        • 335

                        #12
                        Jag tycker helt klart du ska testa ha Prinsessor om du är sugen. vackrare fisk får man enligt mig leta länge för att hitta. det är inte bara utseendet som är snyggt, utan även det graciösa sättet de simmar på. Simmar verkligen som om de var Prinsessor!!!
                        MVH David
                        www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                        Kommentar

                        • Ola
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 1232

                          #13
                          Var i zooaffären idag, dom hade daffodil hemma. Dom vart ganska långsmala så det var nog ett tag sedan dom fick rejält bra foder.

                          Där var 2 st på 6-7cm. Frågan är om det är ett par? Den ena var lite större så förmodligen en hane. Hanen höll på att gräva under en sten. Där gick fler daffodil i karet men dom vart ganska små - 3cm...

                          Dom trivs ju bäst i en liten grupp så skall jag köpa det förmodade paret och sedan leta vidare efter ett par st i samma storlek? Eller skall jag vänta och se om det är ett par?
                          Kommer se ganska tomt ut i burken ett bra tag innan yngel kommer upp i storlek Letar förmodligen vidare efter en grupp...
                          Tittade även på lite sand, tyckte att den var lite väl finkornig... Har alltid kört på brun sand i mina Sydkar men det passar inte till Tang enligt min mening-> i Tangayikasjön är det väl till mesta dels ljus sand före mörk?

                          Mvh Ola

                          ola lindeberg

                          Kommentar

                          • tropfrog
                            Användare
                            • juli 2003
                            • 1827

                            #14
                            Jag tycker inte att du skall köpa fiskar som ser smala ut. Det kan lika gärna bero på någon sjukdom som att det kan bero på för lite mat. Köp hellre en lite större grupp på 4-6 ungfiskar och låt dom para ut sig själva i karet.
                            MVH
                            Magnus

                            Kommentar

                            • davide
                              Användare
                              • december 2003
                              • 335

                              #15
                              Köp inte firrar som är i dålig kondition. Leta hellre vidare...

                              Japp, det är ganska ljus sand i sjön. Dock inte vit som många verkar tro.
                              MVH David
                              www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...