222 Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #46
    citat:Ligger dom i frysdisken - eller vart?
    Hmmm, så skalen är tomma på sniglar, låter konstigt ska man pilla ned en snigel där för att sedan suga upp den igen?
    Nej, de är ju torra och kan ligga var om helst. Du får ringa/mejla och fråga. Och, ja, man lagar till sniglarna utanför skalet och lägger sedan ner dem i kalen.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #47
      Det är bara ut på snigeljakt igen. Kostar dom inte så mkt så blir det mer än 50st...

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #48
        Enda nackdelen med vinbergssäckorna är att de är lite för stora. Snäcklekarna blir då också större än vad de igentligen är.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #49
          citatnäcklekarna blir då också större än vad de igentligen är.
          Gäller det alla arter? Jag uppfattar just multissar som små och mindre än Neuthaumasnäckor.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #50
            Det borde väl alla arter bli ?? Mindra snäcka så växer de ju inte för att de inte ska växa ur den. Större snäcka så blir de större. Det har jag upplevt i alla fall. Därför är ju Neuthaumasnäckor bästa alternativet för snäckisar. Enligt mina funderingar i alla fall.

            Mvh
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • odilou
              Användare
              • april 2002
              • 308

              #51
              citat:Gäller det alla arter? Jag uppfattar just multissar som små och mindre än Neuthaumasnäckor.
              Det finns vederlagt att dvärgpopulationerna av exempelvis <Lamprologus> brevis, <L.> callipterus, N. mondabu och A. compressiceps växer sig större om snäckorna är av fel sort (dvs ej neothauma/ ej Lavigeria grandis (i fallet brevis vid Karilani island)).
              Det står lite intressanta fakta här (auf Deutsch):

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #52
                Trevlig läsning
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 1232

                  #53
                  Det oroar inte mig att snäckorna skall vara för stora. Ska försöka fixa i alla storlekar och fylla hela botten (målet iaf)

                  Skall till Hemköp i dagarna framöver och fråga efter torra snäckor...

                  Mvh Ola
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #54
                    citatet finns vederlagt att dvärgpopulationerna av exempelvis <Lamprologus> brevis, <L.> callipterus, N. mondabu och A. compressiceps växer sig större om snäckorna är av fel sort (dvs ej neothauma/ ej Lavigeria grandis (i fallet brevis vid Karilani island)).
                    Det står lite intressanta fakta här (auf Deutsch):
                    http://www.cichlidae.ch/artikel/schneckencichliden/schneckencichliden.html
                    Ja, det det jag menade (odilou) har postat artikeln innan. 'L' callipterus vet jag att den inte är en "äkta" snäcklekande miniciklid utan en "krympt" vanlig. Samma måste ju gälla A. compressiceps. De andra vet jag inte. Rent intuitivt så behöver ju inte för stora snäckor påverka "äkta" småfiskar som multifasciatus och kungweensis på samma sätt, men det är bara spekulation från min sida. Kanske nämns det i ovannämda artikel? Frågan är ju HUR det funkar rent fysiologiskt/genetiskt hos den berörda arten. Fiskar sägs växa tills de dör men samtidigt blir ju en callipterus större än en multifasciatus oavsett snäckstorlek.

                    När jag läser artikeln som det hänvisas till så står det (vad jag förstår) inget om mekanismen bakom anpassningen till snäckstorleken. Det kan lika väl vara en genetisk skilnad mellan populationer och då spelar det förstås ingen roll hur de hålls. Gav du (odilou) inte mig en artikel där det faktiskt hade gjorts ett vetenskapligt experiment med olika snäckstorlekar? En annan intressant fråga är förstås hur stor skilnaden är. Statistiskt säkerställd behöver inte betyda att vi som akvarister har förmåga att uppfatta den utan ett skjutmått.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • turbo

                      #55
                      Intressant diskussion med snäckor, själv köpte jag 10st "neptun" snäckor, de är saltvattensnäckor, ganska små och påminner om vinbärsnäckan föroutom att den har en spettsig form och att skalet är skit hårt (kan slå mot ett bord utan en skråma). Jag kan fixa bilder om någon vill se, vet att snäcklekarna kan leva i de flesta snäckorna men tror ni de är bra och har någon hört talas om dessa snäckor?
                      (köpte "dyrt" för 28kr för 10st, på ett souvenir-stånd i polen)

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 1232

                        #56
                        turbo, tror jag vet vad du menar. Har sett sådana för 5:- stycket.
                        Var på Ag:s favör och Hemköp och frågade. Dom visste knappt vad det var...

                        Ola, du kommer inte ihåg vilken affär det var du köpte i?

                        Mvh Ola
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • TroffeMicke
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 412

                          #57
                          Ett gott tips från en nyinkommen debattör i ämnet.
                          Jag frågade på resturanger som serverar sniglar i vitlök och fick massor av skal gratis.
                          Mvh.Micke

                          http://www.troffemicke.com/

                          Kommentar

                          • Ola
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 1232

                            #58
                            Aaaah, ´tack Micke!
                            Ska höra med en kinesiskresturang=)

                            Mvh Ola
                            ola lindeberg

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 3368

                              #59
                              Eller fransk
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              • TroffeMicke
                                Användare
                                • februari 2004
                                • 412

                                #60
                                Jag fick en "massa" som var skadade (naggade i kanten) av en Italiensk resturant i Halmstad som serverar sniglar i vitlök.Det är bara att fråga runt Ola så har du snart en diger samling.Vad jag fattade så återanvänds skalen ett tag sedan så slängs dom när dom blivit lite naggade.
                                Mvh.Micke

                                http://www.troffemicke.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...