Utfodring av yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pwrslave
    Användare
    • maj 2004
    • 31

    Utfodring av yngel

    Våran hona har nu spottat! Hela 3 stycken småttingar blev det Detta är vårn första kull (behöver jag säga det igen?)

    Vi fått rådet att mata med vårat vanliga foder fast smula ner det riktigt rejält och inte hålla på med special grejer så här i början. Fårgan jag har är hur jag ska få ynglen att förstå att det vankas mat?
    Har gjort ett litet försök med pytte lite mat, vill ju inte krasha värdena i vattnet helt nu med massa mat på en gång som inte äts upp, men det blev ingen reaktion.
    Några tips?
    Det är "golden" yngel om det är till någon hjälp

    Tack på förhand
    //Christian
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    man kan hälla i ganska mycket mat så dom hittar det o efter en timme suga upp det som e kvar
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Enklast är att sätta dom i ett eget litet kar.
      Och utfodra där ett par ggr om dagen. Alla matrester sug upp...

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        De lär sig att hitta, de första dagarna komemr de inte förstå, och sedan äta det de hittar på botten om du inte matar med mkt, men senare om ett par dagar kommer de att förstå och simma fram och äta direkt, inget du behvöer bekymmra dig över.

        Kommentar

        • pwrslave
          Användare
          • maj 2004
          • 31

          #5
          ok, bra. tack så mycket för alla svar.
          //Christian

          Kommentar

          • Per H
            Användare
            • mars 2004
            • 147

            #6
            Om matning när man reser bort:
            Jag har två par som har lekt o nu går o tuggar (Melanochromis o Röd Zebra) I morgon åker jag till Sicilien en vecka. En vän har lovat att mata en eller två ggr. Är det för lite? Honorna borde fortfarande ruva då jag kommer hem men för en kanske det är på håret. Kan jag göra något mer för dem? Lägga i sån där vit foderkaka är väl ingen idé till Malawi? (Jag har alltså ej tänkt att ta ut honorna i yngelkar) /PH

            Kommentar

            • Per H
              Användare
              • mars 2004
              • 147

              #7
              Fråga 2 om matning. Jag ger mina malawi små pellets, "premium Cichlid Green" (Vitakraft)
              Brukar ni blötlägga dom innan matning så att de inte ska svälla i magarna, eller häller ni i dom torra? JAg fick tips om att blöta men har torrmatat hittills. PH

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag brukar torrmata...fiskarna verkar inte svälja dom riktigt förrän de mjuknat utan åker runt med full mun. Så gör iallafall mina Malawis. Nu matar jag inte med stora pellets utan mest med AN "small" och de är små...

                Stora pellets blötlägger jag en stund före, men jag har slutat med dessa då det känns överflödigt att mata med när jag har andra alternativ till basfödan räkmix.

                Kommentar

                • Per H
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 147

                  #9
                  och vad tror du om min italientripp Tricella, eller annan på forumet? Vågar jag lämna mina små fendjur med en blomvattnare som matar kanske bara en gång?

                  Kommentar

                  • Per H
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 147

                    #10
                    PS En veckas frånvaro gäller det alltså.

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      de går nog bra. annars leker de fler gånger.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        Yngel brukar ta några dagar på sig innan de förstår att de skall äta så mata otroligt försiktigt i början och studera om de börjar förstå. Jag har aldrig hållt på "dammsuga" upp efter dem, det verkar meningslöst. Mata försiktigt bara.

                        En vecka är lugnt. Du kan åka två om det är så...

                        Jag blötlägger aldrig pellets och tror mig aldrig haft problem med dödsfall på grund av svällning.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...