Nybørjare med Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PerUlv

    Nybørjare med Malawi

    Hei,

    Jeg har nylig satt opp et malawikar på 720 liter. Dette er min første erfaring med Malawi, og det er mye spennende å sette seg inn i.

    Jeg ønsker primært ikke å ha altfor aggressive fisk. Det er viktigt at alle fiskene kan trives på samme mat.

    Siden jeg reiser mye må de tåle å være etpar uker uten mat nå og da. Dette tåler jo alle andre fisk bra, og Malawiene er sikkert ikke anderledes.


    Fiskene jeg har i dag er:

    Mbunas:
    Melanochromis cyanerohabdos (maingano)
    Pseudotropheus saulosi

    Haplochromis gruppe:
    Placidochromis phenocilus (phenocilus Tanzania)


    Selv om P. saulosiene i naturen spiser mest fra biomatten ser jeg at de er tøffe krabater som definitivt greier seg i kampen om maten også i mitt kar.

    De to andre spiser typisk også fra plankton i sjøen, noe som etter min mening blir svært likt foring med cyclops og litt flak med spirulina. Dette virker trygt, men jeg bør sikkert variere med å blande inn en rekemix.

    Slik jeg ser det er det kanskje saulosiene som passer minst med phenocilusene, selv om de virker helt uinteresserte i hverandre.

    Jeg ønsker nå å få inn flere fisk, og vurderer Aulonocara jacobfreibergii og stuartgrantii som aktuelle leieboere. Pene, rolige fisk... eller?

    Har også sett på noen Cyntotilapia afra, men disse er jo mbunas, og selv om disse spiser plankton frykter jeg at de kan bli stressende for P. phenocilusene? Dessuten sier noe meg at de kan være heftige i sin apetitt, og dermed faller de litt i samme gruppe som P. saulosiene? Jeg vil unngå store feite "matvrak".

    Hvilke tanker har dere om mine valg? Og hvilke andre fisk ville dere anbefale i denne sammensetningen med tanke på det jeg har skrevet?
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Köp en foderautomat. Bara de är vana vid torrfoder så kan de få mat varje dag i två veckor av en sådan.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      AXA: Lite då och då är nog ingen fara, de magrar inte av så mycket som man kan tro. Jag har åkt på semester ett antal gånger och det har aldrig varit några problem.

      Jag tycker det verkar vara en bra idé med lite Aulonocara i det akvariet. Aulonocara stuartgranti är riktigt vackra, jacobfreibergi är också vackra men jag gillar de blåa stuartgranti bättre . Jacobfreibegi kan dock vara ganska bra om Salousina är ganska aggressiva eftersom jacobfreibergi är aggressivare än stuartgranti. ett litet gäng med stuartgranti hade nog ändå kunnat klara av att hävda sig, det är ju trots allt ett stort akvarium du har. Salousi har jag inte haft så de kommenterar jag inte.

      en annan favorticiklid som jag har är Golden. De är riktigt underbara, men salousin är väl gul (rätta mig om jag har fel) så du får nog ganska mycket gult i karet då.

      En copadichromis-art skulle kunna fungera i ditt akvarium, typ copadichromis borleyi kadango red fin som är riktigt vackra. De blir ganska stora (16-18cm) men är riktigt fina. Relativt lugna firrar jämfört med protomelas och andra stora fiskar.

      Maingano kan vara ganska hårda, men nu när du har ett så stort akvarium är det nog lättare att få de att fungera med andra firrar.

      Mata med räkmix som bas och komplettera med flingor och cyklops. Om du är orolig över att de skall magra (om du reser väldigt ofta) så kan du investera i en foderautomat. I de brukar man kunna klämma ner lite pellets och flingor. Då får de mat under tiden du är borta också, så slipper du oroa dig för det.
      Jag kan bara säga lycka till!
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • maj 2004
        • 11

        #4
        Vad bra att man kan lämna fiskarna en tid . Det är alltid bra när man får nya ideér; jag visste inte att det fanns foderautomat till fiskarna
        Ingen kan allt, men alla kan något.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Två veckor utan mat är inga problem för malawi i god kondition. Däremot bör det ju kanske inte ske för ofta, de måste ju hinna äta upp sig igen.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Niklas Olsson
            Användare
            • februari 2003
            • 1156

            #6
            Du bör nog också tänka på att du har en "överdimensionerad" pumpkapacitet och då gärna fördelad på mer än en pump OM någon pump skulle sluta att funka...å sen är det ju detta på sommaren att vissa har problem med att tempen stiger kraftigt i karet = dåligt med syre...annars e d ju väldigt bra husdjur, kan lämna dem nåra dar...inte många djur man kan det med...
            //Niklas

            www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook
            ____________________________________

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • oktober 2002
              • 985

              #7
              Tänk även på att pumparna i sig höjer temperaturen i karet ganska väsentligt. Du ska alltså inte överdriva pumpkapaciteten heller, särskilt inte under sommarmånaderna. Det är möjligt att ytterfilter har en mindre effekt på vattentempen än pumpar som sitter i karet.
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • PerUlv

                #8
                Hei og takk for tips!

                Jeg kan jo opplyse at jeg har to filtre av typen Eheim 2028pro2. I tillegg skal jeg sette opp en Eheim sirkulasjonspumpe som pumper vann gjennom mitt UV filter. Jeg håper det blir nok filtrering?

                Godt poeng at også pumpene hever temperaturen.

                Fjærilscikliden:
                Takker for innspill om alonocaraene! Enig i at feks stuartgranti "Otter point" ser fantastisk flott ut.

                Copadichromis er en god ide, ja!

                Salosi hunnene er som du sier gule, mens hannene er blå. I min enfoldighet er dette litt av grunnen til at jeg kjøpte dem.

                Golden antar jeg er Labidochromis careleus. Disse er flotte, og ikke revirhevdende etter hva jeg leser. Men jeg må se litt hva jeg ender opp med av andre farger som du påpeker.

                Jeg reiser mye, ja, men min kone kan mate når hun er hjemme. Det går bra. Hun har også hatt akvarie i ti år eller mer. Det er jo ganske vanlig at fisk må klare seg med lite mat over lengre tid i mange biotop. Jeg er ikke så sikker mht malawisjøen, men har blitt fortalt at mye av aggressiviteten skyldes nettopp mangel på mattilgang. Likevel vil jeg prøve å gi dem en relativt jevn mattilgang for å unngå bukvattensott osv.

                Jeg forsøkte å få fatt i spirulina pulver i dag, men det var ikke så lett. Jeg får lete mer i morgen, slik at rekemixen kan komme i gang.

                Takk for lykkeønskning!

                Kommentar

                Arbetssätt...