Hur många par fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    Användare
    • maj 2004
    • 497

    Hur många par fiskar?

    Hur många par malawiciklider (i 10cm klassen) kan man ha i ett 200L, om man vill att dom ska kunna leka oxå...
    Mvh Daniel
  • Tascha
    Användare
    • oktober 2002
    • 214

    #2
    Menar du antalet hanar respektive honer eller antalet fiskar totalt?
    /Roger

    Kommentar

    • Chicke
      Användare
      • maj 2004
      • 497

      #3
      antal par...men om nån vet ungefärligt antal fiskar så går det bra å säga det med

      Kommentar

      • Mangan
        Användare
        • november 2003
        • 86

        #4
        Malawi trivs och funkar bäst i grupp typ 2 hannar och 5 honor. Hur många fiskar du kan ha beror på vilka arter du väljer, hur bra filtrering du har och hur ofta du vill byta vatten. Om du har tänkt dig mbunas i 10 cm klassen och har bra filterkapacitet kan du ha 20-30st.
        Mvh
        Mangan

        Kommentar

        • Mård
          Användare
          • februari 2004
          • 285

          #5
          Hej Chicke...tänkte svara för skoj skull. Tycker att du ska sattsa på att köpa grupper med ungdjur som får växa upp tillsammans så kan du gallra ut om det blir för många hanar tror både att det är bättre och det är defenitivt billigare. Och att du då sattsar på typ två eller möjligen tre olika arter.

          Kram Elin
          Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Jag skulle aldrig ha mer än 1 hane(av samma sort) i ett kar som är mindre än 1meter vilket jag har för mig att 200kar oftast är??

            1+3 "golden" och 1+3 Aulonocara skulle nog funka bra...

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • oktober 2002
              • 985

              #7
              Ett 200-liters är ofta 100x50x40 (LxBxH). Det är nog de mest lyckade måtten för ett Malawikar med den volymen.

              8 lugna ciklider i ett 200-liters skulle nog innebära att de blir väldigt skygga. Om man ska blanda Aulonocara med någon sorts Mbuna (som Golden) så satsa på A. jacobfreibergi, som är lite tuffare. Golden mobbar kanske inte ihjäl Aulonocarorna, men de är snabbare vid matning, så det kan vara svårt att få alla att växa.

              Jag skulle satsa på två lugna Mbunas, med en grupp på kanske 10 av varje. Köp dem när de är ca 4-5cm så får de växa upp tillsammans innan de blir vuxna, vilket kan göra att de funkar bättre ihop. Golden är helt klart en bra kandidat. Jag skulle nog överväga Rostciklid, Perlmutt eller Pseudotropheus socolofi som sällskap.
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                Pearlmutt korsar sig l'ätt med andra Labidochromisar. Mina hongi och pearlmutt lekte hejvilt med varandra. Problemet är nu att jag inte sett det på ynglen förräns nu (ni kan vara lugna, jag har inte sålt ett enda). Vissa är perfekta hongi, andra blandningar mellan hongi och pearlmutt och andra ser ut som renrasiga pearlmutt. Tyvärr så finns ju inget annat o göra än att ta död på dom.

                Så ett tips: Skippa pearlmutten om du ska ha andra labidochromisar.

                I ett 200l akvarium skulle jag ha haft 10 Golden, en trio Aulonocara stuartgranti och en tredje art, kanske 5 socolofi eller liknande. Då har du 18 firrar i ett 200liters, de blir inte skygga och du har lite variation.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Chicke
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 497

                  #9
                  okej tack alla...jag e nybörjare som ni säkert fattar men nånstans måste man ju börja...
                  Daniel

                  Kommentar

                  • Pettson
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 86

                    #10
                    Jag har ett 220l kar med följande bestyckning.
                    1,1,0 Cyrtocara moori, Blå Delfinciklid
                    1,1,0 Pseudotropheus sp. "polit"
                    1,2,10 Pseudotropheus sp. "elongatus mpanga"
                    1,2,0 Labeotropheus trewavasae
                    1,1,1 Pseudotropheus estherae, Röd Zebra. (Metriaclima?)
                    2 st Ancistrus

                    Som funkar bra dvs alla arter, ej Ancistrus, leker
                    med jämna mellanrum.
                    Ytterfilter Eheim 2226 pro.
                    Ett innerfilter för cirkulation.
                    Vattenbyte 20%/vecka.
                    Tillsätter 5g jodfritt salt + 5g bikarbonat/10l vatten
                    vid vattenbyte.
                    Har haft karet igång ca 8mån utan vare sig sjukdomar
                    eller död.
                    Fiskarna är köpta från 5 olika ställen.

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      #11
                      fredrikr

                      Vad menar du att C. Moorii,Pr. "taiwan red" och O. Lithobates
                      skulle vara lugnare vid maten än "golden" ? eller menar du att din 100 liter mer gör stor skillnad?

                      Och att ha C.moorii i akvarium runt 200 liter anser jag bara som dumheter!, Men det vara bara vad _jag_ tycker!

                      Kommentar

                      • fredrikr
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 985

                        #12
                        Mina aulonocara ska inte vara kvar i karet. Jag tycker inte de ser ut precis som stuartgranti "usisya", men de har inte färgat ut tillräckligt för att jag ska vara säker på vilken variant de är, så jag tycker inte jag kan sälja dem heller. De har svårt att hänga med vid matningarna, så jag måste övermata om de ska växa skapligt. I övrigt är det inga problem att ha dem i karet, men matningsproblemet gör att de måste åka ut.
                        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                        Kommentar

                        Arbetssätt...