Dvärg tropheus??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per T
    Användare
    • juni 2002
    • 42

    Dvärg tropheus??

    Hej

    Ett av mina tropheus pemba yngel växer inte..

    Är fortfarande cirka 2 cm efter 4 månader. Vad är det för fel? Eller är det en dvärg. Kan det bli så ibland eller?

    2 av tre yngel i den kullen som jag lyckades rädda från de blodtörstiga tropheusarna hade sneda bakfenor precis som om de legat illa i munnen på mamman när hon ruvade. Stämmer det? Fenorna har rätat ut sig lite grand nu men inte helt.

    Är de offer för inavel eller? Har inte haft några problem med tidigare kullar så jag undrar vad som hänt.

    Någon som vet??

    Mvh
    Per
    Per T
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Anledningen till att de inte växer kan vara maten, de msåte ha mat 2ggr per dag eller mer för att växa bra när de är 2cm, att få upp dem i 2cm går på några veckor, sen går det egt om man inte matar på bra.

    Att de har fel på ryggfenan vet jag inget om, kanske de stora som bitit dem? Eller om den är helt sne kanske inavel, men då måste du vara väldigt långt nere i Fx träsket. Kanske legat fel i munnen, har du bild så pasta gärna länk.

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Hej !

      Att ynglen har fått sneda fenor kan bero på att det blev ngn form av defekt. Det kan också vara så att honan har råkat plocka in något grus korn i munnen medan hon tuggade, ev kan hon också råkat klämma dem på något sätt.

      I bland händer det att något yngel växer lite långsammare än de andra. Varför vet jag inte riktigt. Kan ju vara att honan har lekt med 2 hanar som har olika gener. Jag får ibland ett yngel i ungefär varannan kull som växer långsamt. Tror somsagt att det kan bero på att honorna i min grupp ofta leker med 2-3 olika hanar. Jag brukar plocka bort de ynglen som växer dåligt.

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag har varit med om detta och ingen av de troffe-yngel som hade snedväxta bakfenor eller växte långsamt levde särskilt länge...

        Kommentar

        • Per T
          Användare
          • juni 2002
          • 42

          #5
          Ok

          Då får jagväl vänta och se vadsom händer. Kanske de inte överlever då... synd

          Är det någom mer som har problem med att föräldrarna äter sina yngel? Kanske inte just föräldrarna men alla de andra. Tycker ändå att jag har ganska gott om gömställen...

          Har tyvärr inga bilder. Lyckas inte ta så att de blir skarpa. Vilken slutartid och sånt ska man ha?

          Mvh
          Per
          Per T

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Hos mig fungerar det inte alls att låta föräldrar spotta i huvudkaret. Till och med i mitt 720 blir det uppätet och då har jag riktigt ordentligt med gömställen och bara 12 helt vuxna.

            Tropheus måste (nästan) fotograferas med blixt och då helst riktad uppifrån. Slutartiden du behöver ligger nån stans på en femhundradels sekund och då behöver du riktiga dunderlampor, men med blixtar spelar slutartiden ingen roll så prova det.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Per T
              Användare
              • juni 2002
              • 42

              #7
              Hej
              Har tyvärr ingen lös blixt utan endast inbyggd i kameran. Får reflexer i rutan när jag tar med den. Blir bättre utan blixt då. Problemet är att fiskarna aldrig är stilla så alla blider blir suddiga. Tänkte att om man kan få kameran att ta supersnabbt så kanske det funkar. Är inte riktigt hemma i det här med kameror heller ska tilläggas.

              Mvh Per
              Per T

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8


                Det är bara att följa artikeln samt att prova sig fram till en bra inställning. Jag har ju haft turen att ha Mr Hagblom som mentor och lärare när det gäller fotografering och det är jag mycket tacksam för. Många bra tips där. Sedan gäller det att ta mkt bilder, tillslut lossnar det och du bara fotar utan att tänka på en massa saker som du måste hålla reda på. Efter ett tag kommer du även att lära dig hur just dina troffar rör sig i karet. Ofta är det ju den dominata hanen man vill ha på bild och han brukar ju hålla till i sitt revir som han patrullerar hela tiden. Enklast är att du sitter mkt vid karet och studerar fiskarna så att de vänjer sig och tillslut blir du en i gruppen

                Lycka till !
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  För att kameran ska ta supersnabbt behöver du massor av ljus. Vi talar här om minst 10 gånger kraftigare än en 4 rörs ljusramp.

                  För att fotrografera Tropheus krävs tyvärr annan utrustning än den du beskriver. Har inte du eller dina föräldrar eller nån du känner en gammal systemkamera liggande som du kan använda? Det är ganska dyrt att lära sig den vägen men trots allt billigare än att investera i en riktig digital utrustning.

                  Här bör man nog tillägga att en bra digital utrustning ger kraftigt mycket högre utdelning så om du ändå tänkt investera i sådan så se till att kameran har utag för extern blixt.

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    De flesta av de enklare systemkamerorna klarar väl inte så korta slutartider som 1/500s med blixt?
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #11
                      Nej absolut inte. Jag menade att man behöver minst en femhundradel för att frysa en fisk utan blixt. Blev kanske lite luddigt skrivet. För blixtfotografering används den tid som rekomenderas som blixtsynk till kameran, eller lägre om man vill experimentera med blandljus.

                      mvh,
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ang. huvudfrågan så har jag skrivit två små texter i FAQ-en som kanske är relevanta:

                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Per T
                          Användare
                          • juni 2002
                          • 42

                          #13
                          Hej

                          Till Olas svar.

                          Jag är ingen odlare av tropheus alltså har jag ingen selektiv avel av dem. När de leker så gör de det. Har ingen möjlighet att välja ut de finaste exemplaren och odla på dem eftersom jag har dem på hobbynivå i ETT akvarium. Tror inte att jag missköter dem heller byter vatten som man ska och filtrerar över kalk. Har inte mätt ph och kh på länge, men när jag gjorde det så var de runt 8 i ph och 13 i kh. Möjligheten som jag ser det är nog främst inavel eftersom jag inte har en aning om FX värdet på fiskarna. Föregående kullar har dock inte haft dessa symtom och det är endast ett av förnuvarade 10 eller var det 8 yngel som inte växer. Tre av dem har sneda fenor varav en av dem är dvärgen.

                          Har dock dem trångt jag vet. 21 stycken i ett 310 liters. 125x50x50. Har tyvärr inte plats för större även om det ligger högt på önskelistan. Vill samtidigt inte göra mig av med dem. Är detta djurplågeri och egoistiskt att behålla dem ändå, även om jag vet att de borde ha det större?

                          Mvh Per
                          Per T

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Det som står i FAQ-en är generellt och inte riktat till ditt exempel. Trångt tycker jag inte att det är i ditt fall. 20 liter hade varit trångt! Jag vet egentligen inte hur inavelsskador och miljö samverkar, men att du inte haft problem innan tyder åtminstone delvis på miljö. Sedan är ju Tropheus lite speciella. Äter de ens under larvstadiet eller är det 100% gulesäck? C-vitaminbrist under larvstadiet och kanske även senare när fenor är fullt utväxta ger fenskador. Det är då maten är som allra viktigast.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            Arbetssätt...