Diamanttera + Prinsessor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    Diamanttera + Prinsessor?

    Hej,

    Vad tycker ni om denna mixen:
    200L möbel kar välvf ruta. 100L50H40cm brett.

    Tror ni det skulle gå bra att hålla ett par Prinsessor, ett stim Diamantetra 15-20st kanske? 5st Corydoras, en L-150 och en L-144?

    Kommer Tetrorna lyckas komma undan Prinsessornas små attacker utan att få fenorna avbtina e.c.t.?

    Inredningen kommer bestå av lite Valensneria, en Javaormbunke lite hålsten/lavasten. I Ytterfilret placeras i värsta fall något kallkhaltigt matrial så vattnet inte blir surt. Är Malmörit så ph ligger över 7 så det ska nog inte bli några problem.

    Kommer det fungera? Korrigera det gärna om det behöver ändras.

    Mvh Ola
    ola lindeberg
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    På sikt tror jag inte att det kommer att funka. Att det är helt biotopvidrigt förstår jag att du inte bryr dig om så för den delen skulle det inte spela någon roll?

    Det som skulle kunna ställa till problem är att prinsessorna förr eller senare tar över karet helt, samt att prinsessorna trivs i hårt basiskt vatten som dom andra fiskarna inte gillar.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Iförsig inte jag som skall ha det. Flickvännen ska ha det och hon bryr sig inte om vilken biotop fiskarna kommer ifrån.

      Måste finnas några egna erfarenheter?

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Jag tror inte att du hittar någon med egna erfarenheter av den kombinationen. Jag kan ha fel, men på detta stället är det mycket "biotopnörderi" och det ligger ganska så långt bort att blanda sydamerikanska fiskar som trivs i ph 6 med afrikaner som trivs i ph 8.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Jag har inte hållit prinsessor med just diamanttetra, men med andra små tetror, och skulle tippa det kommer funka bara bra.

          Kommentar

          • davide
            Användare
            • december 2003
            • 335

            #6
            JAg har haft små prinsessor på uppväxt med neontetror och det fungerade bra. pH låg mellan 7.5 och 8.
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

            Kommentar

            • Ola
              Användare
              • augusti 2002
              • 1232

              #7
              Jo, vet att vi är lite biotopnördar här men det är som sagt inte jag som bestämmer vad flickvännen skall ha i karet, sålänge inga fiskar mår dåligt så...

              Ursäkta om jag inte var tillräkligt tydilig jag menade inte erfarenheter med just Diamantetra utan tetror överlag...

              Mvh Ola
              ola lindeberg

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Jag är inte speciellt orolig för brillianttetrorna. De är robusta fiskar som lär klara sig utan problem. Corydoras är jag lite mer orolig för. Om du testar kombinationen så kommer det att bli helt nödvändigt att hålla ner prinsesspopulationen. Med unga förstagångslekare funkar det nog, men utvuxna prinsessor är mer osäkert. Jag hade ett prinsesspar som lekte tillsammans med kardinaltetror, Corydoras och kurvciklider i 100 liter utan att enda litet problem uppstod (det hade hoppat över två yngel till det akvariet och de växte upp till ett par). Jag hade inte kvar dem där till fler lekar och inga yngel överlevde.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 1232

                  #9
                  Så dom skulle ge sig på Corydorasen tror du Ola, eller är det först när Prinsessorna har vuxit till sig och gått i karet 1 år innan som börjar jävlas?

                  Mvh Ola
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  • Mård
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 285

                    #10
                    Var någon hör på forumet som tipsade om problemet med att prinsessorna tog över hela karet....eftersom att dom bildar kolonier, han rensade ut ungfiskar så att det aldrig blev så många av dom.
                    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Om prinsessor tar stora delar av botten som revir så får ju Corydoras problem. De kan ju inte simma undan på samma sätt. Det kommer säkert in prinsessreviret då och då dessutom. Men jag gissar bara nu.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 1232

                        #12
                        Har kommit fram till följande, Bytar in alla hennes fiskar förutom en Ancistrus och en L150. Bytar mot ett par prinsessor och 10st Diamantetror till att börja med. Ungdjur av prinsessorna kommer rensas ut imellan åt.
                        Könskillnaderna skall inte vara hur lätt som helst att se vad jag har förstått? Bör hon köpte ca 4st för vara säker på att få iaf ett par?

                        Vilken storlek blir dom könsmogna?
                        Vad för typ av grotta rekomenderar ni räcker det med ett par stenar över varandra som bildar ett tak eller är det tvunget att grotton är helt sluten som en kruka?
                        Hur äre det med grävandet? Vänder som upp och ned på hela karet som CA gör?

                        Mvh Ola
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • Ola
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 1232

                          #13
                          Hoppas ni orkar med mina frågar. Har aldrig hållt Tangayika förr...

                          Har blivit så inspererad utav yngelvården från Prinsessorna så jag funderar själv på att göra om min standard 222a till just Tang.

                          Hade såfall tänkt att iprincip fylla hela botten med vithålsten och kanske någon snäcka?
                          Har tittat på dessa arterna och behöver hjälp att kombinera dom:

                          Neolamprologus brichardi är given.
                          Altolamprologus calvus "Cameron Bay"
                          Jullar.
                          Snäcklekare.

                          En kombination är Ett par Prinsessor med ett par A. calvusar?

                          Mvh Ola
                          ola lindeberg

                          Kommentar

                          • Ola
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 1232

                            #14
                            Uppdaterar=)

                            Blir inte hålsten utan vanlig kalksten från Malmö.

                            Mvh Ola
                            ola lindeberg

                            Kommentar

                            Arbetssätt...