P. taeniatus "Moliwe"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    P. taeniatus "Moliwe"

    Hej

    Jag såg nyss att mina gula paletter har lekt igen. Så långt allt väl. Men jag har sett ett tag nu, att hanen har ett sår på överläppen, och det ser bara ut att bli större. Och jag tror inte han äter heller. Jag har ju sett dem slåss ett par gånger, men det var ett tag se´n nu. Nå´n som vet vad det beror på, och om det går att göra nå´t åt?

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Fisktuberkulos eller hål i huvudet. Det där är ett äckligt otyg. Rätt och rent vatten är säkert bra. Jag hade just en extremt kvick framgång med Octozin som jag i kombination med 30 grader använde på blåciklider.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Ok, men det sitter på överläppen. Kan det vara det i alla fall?
      Ser mer ut som det bara är själva läppen, inte nå´n bit av huvudet.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jag hade ett gäng P. subocelatus som "ruttnade bort". Jag valde att avliva allihop sedan hanen hade halva huvudet bortruttnat när jag kom hem efter fälltsäsongen förra året (jag är inte hemma två månader per år). Jag hade sedan 20 honor som såg mer eller mindre äckliga ut. Det här är ett problem som folk råkar ut för ibland (och alla kallar det tuberkulos), men din hane kan ju kanske enbart skadat sig. Rent och rätt vatten är aldrig fel hursomhelst. "Hål i huvudet" kan även sätta sig påläpparna vilket skedde hos min blåciklid och octozin hjälpte (och de gick i akvariet efter subocelatusarna avlivats och jag väntat några månader med ciklider i det akvariet). Därför föreslår jag octozin även om det kanske är helt fel.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...