Röd Zebra - varianter!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per H
    Användare
    • mars 2004
    • 147

    Röd Zebra - varianter!?

    Jag trodde att jag hade en Röd Zebra-hanne (Metriaclima estherae)- fanns i karet jag fick, och köpte tre honor till honom. Nu visar det sig att hannen troligtsvis är en Metr. callainos, en närbesläktad art. ("bright blue") Vad ska jag göra!? Jag vill ha kvar hannen. Kommer de att leka o få blandningar? Kan jag skaffa callainos-honor o låta estherae-honorna gå kvar eller är enda sättet att undvika bastarder strikt apartheid? /Per H
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    De kommer troligtvis att leka och det blir i så fall blandingar. Det du kan göra är ju att köpa callainos-honor och om du tvugnet vill behålla några yngel då endast ta yngel från de honorna. Honor kan ju inte para sig med honor så om du inte har någon röd-zebra hanne så är det ingen risk.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Per H
      Användare
      • mars 2004
      • 147

      #3
      OK. Då gäller det bara att jag håller koll på vilken hona som ynglar av sig. Kan tänka mig att det är svårt (omöjligt?) att skilja dessa yngel från varandra. Tänkte jag skulle lägga ut några bilder i veckan så kanske jag får definitivt svar på min art-undran. /PH

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        det är omöjligt. då handlar det om att du skulle ta ut honan till ett yngelakvarium och låta den spotta där. annars funkar det inte.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Per H
          Användare
          • mars 2004
          • 147

          #5
          Oj. Det låter som att mina röd-zebra-honor ska börja packa kappsäcken...

          Kommentar

          • Per H
            Användare
            • mars 2004
            • 147

            #6
            Ursäkta att jag tjatar vidare.
            Om ngn vänlig själ vill gå in på

            Ser det ut att vara en Metriaclima callainos /PH

            PS(eller är det ändå en Metriaclima estherae?)

            Kommentar

            • einar

              #7
              Jag tycker att det ser ut som en estherae-hane. Såvitt jag vet har inte callanois hanar gula/oranga prickar i rygg och stjärtfena som fisken på bilden har. För övrigt så är min egen hane mkt. lik den på bilden, så jag har själv haft samma funderingar. (Dock inte längre, han simmar kvar med sina rödzebra-honor)

              Kommentar

              • ZakatH
                Användare
                • april 2004
                • 313

                #8
                Har en Metriaclima estherae hane som ser ut just som din, enda skillnaden jag ser mellan din och min är att min har aningens mörkare äggfläckar på analfenan. Är helt säker på att det är en röd zebra hane du har =)

                Kommentar

                • Per H
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 147

                  #9
                  Tack för lugnande svar! Då får nog mina röd-zebra-honor simma vidare i mitt kar!
                  /PH

                  Kommentar

                  • Vannar
                    Användare
                    • april 2002
                    • 339

                    #10
                    Vars har du fått før dig att det skulle vara en callainos hane?

                    Hanarna i sjøn ær till 99,9 procent blåa!
                    / Jonas Vannar

                    Kommentar

                    Arbetssätt...