tuggande golden? Vad ska vi göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • even
    Användare
    • mars 2004
    • 41

    tuggande golden? Vad ska vi göra?

    Har ett 220liters akvarium med 6 golden, 6 Hongi och 6 melanchromis cyaneorhabdos, maingano.
    De var små när vi köpte dem i mitten av februari. En goldenhona som är ca 6 cm lång verkar nu ha ägg i munnen i en påse under hakan.

    Fiskarna i akvariet är mellan 4-9 cm långa. Kan det verkligen vara så att vår goldenhona är med barn? Vad tycker ni att vi ska vidta för åtgärder för att rädda ynglen?
    Som inredning i akvariet har vi en 11 kg stor röd korall, 20 kg engelsk sjösten ca 10 cm stora i ett stort stenröse samt lite växter så det borde finnas en del gömställen. Ska vi låta honan vara? Finns det då några chanser att åtminstone få behålla ett yngel?

    Eva
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Hon kan appsolut ha yngel, minsta goldenhonan jag har haft som tuggat var ca 4cm, om ni behåller henne i akvariet så bör åtminnstånne ett yngel överleva. Vad ni kan göra är att släppa henne i mindre akvarium ensam. Om ni inte har det så får ni låta henne gå kvar i det hon går i nu och se till att ni har små springor och grottor där yngel kan överleva, sen är det bara att hoppas, men som sagt ett borde överleva iaf.

    Kommentar

    • pwrslave
      Användare
      • maj 2004
      • 31

      #3
      Finns det någon med någon liten bild på en "tuggande ciklid" så man vet hur det ska se ut?
      Eller finns det eventuellt någon länk?

      //Christian
      //Christian

      Kommentar

      • Centurion
        Användare
        • oktober 2003
        • 210

        #4
        Jag har nog en bild på tuggande hongi på hemsidan...
        http://www.adelgren.se/akvarium/

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Sök på "tuggar" eller "tuggande" på bildsidan här på ciklid.se



          Vore roligt att veta vad en röd korall är i sötvatten?

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            mm...det vore inte fel.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • pwrslave
              Användare
              • maj 2004
              • 31

              #7
              När är det dags att plocka upp honan nu då och sätta henne i reservtanken? Jag kan med säkerhet säga att jag ser små fiskögon "genom" påsen som nu är ganska transparant.
              //Christian

              Kommentar

              • pwrslave
                Användare
                • maj 2004
                • 31

                #8
                Vi har just flyttat över våran tuggande "vita" golden hona till eget akvarium. Vi tyckte påsen var genomskinlig, mörk och såg ögon "genom" påsen så vi trodde det var dags. Hon blev väldigt stressad i det nya akvariet, kan det ha någon negativ påverkan. Simmar just nu väldigt oroligt i akvariet, det kankse ger sig(?).
                Vi är väldigt nya på fiskar och kan inte så mycket alls. Och detta är således våran första munruvning vi upplever.

                Kan man flytta över honan till ett eget akvarium för tidigt? Mår hon väldigt dåligt av att gå själv i ett 30L akvarium för länge? Hur länge kan hon gå där själv? Om det blir utdraget bör man mata henne, eller vänta tills hon spottat?
                Enligt fiskaffären ska vi inte behöva någon doppvärmare, i lilla akvariet, då vi fyllde med vatten från stora akvariet och lampan i lilla akvariet ska ge tillräckligt med värme + värme utifrån lägenheten, stämmer detta med era erfarenheter?


                Många frågor här men jag hoppas på så många svar som möjligt och gärna flera. =)

                Tack på förhand // Christian

                //Christian

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #9
                  "Hon blev väldigt stressad i det nya akvariet, kan det ha någon negativ påverkan."

                  Så brukar fiskar bli ibland när dom kommer till nya akvarium...Stress är alltid en negativ påverkan.

                  "Kan man flytta över honan till ett eget akvarium för tidigt?"

                  Det tror jag inte, jag har ibland flyttat över dom 2veckor innan dom spottat!.

                  "Mår hon väldigt dåligt av att gå själv i ett 30L akvarium för länge?"

                  Kanon svårt att svara på men hon trivs säkert bättre i ett större kar

                  "Hur länge kan hon gå där själv?" hela sitt liv men det blir nog inge kul ;(

                  "Om det blir utdraget bör man mata henne," Jag tycker det är svårt att få tuggande honor att äta men får du henne att äta lite så är det bara bra!,

                  "Enligt fiskaffären ska vi inte behöva någon doppvärmare, i lilla akvariet, då vi fyllde med vatten från stora akvariet och lampan i lilla akvariet ska ge tillräckligt med värme + värme utifrån lägenheten, stämmer detta med era erfarenheter?"

                  Är det 20 grader i rumet t.ex så kommer det även bli för kallt i akvariet, men ta tempen så ser du om det är bra,

                  Kommentar

                  • pwrslave
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 31

                    #10
                    Tack för supersnabbt svar! Lite lugnande inför natten iallafall! =)

                    //Christian
                    //Christian

                    Kommentar

                    • pwrslave
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 31

                      #11
                      Våran vita golden tuggar o tuggar och visar inga tendenser på att spotta tycker jag. Rätt som der är kan hon börja röra munne ganska häftigt vad tyder det på?
                      När hon börjar spotta ut och ta in ynglen igen hur vet man att hon spottar för sista gången och det är läga att plocka bort henne från lill-akvariet??

                      //Christian
                      //Christian

                      Kommentar

                      • S.L
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 12

                        #12

                        Ta upp honan..sära på munnen med typ en tandpetare..då ser ni hur utvecklade ynglen är,ser dom simmbara ut så töm dom i en yngelburk eller i ett litet kar..kan man göra fast dom har gulesäcken kvar oxå,fast se upp med en pump bara så dom inte sugs in där..skumfilter är ju bra i det fallet..

                        Kommentar

                        • even
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 41

                          #13
                          Den röda korallen är död så den är inte så spännande. Den är dock stor och full av håligheter. Det borde vara bra för ynglen. Goldenhonan har definitivt ägg i munnen. Nu är det tydligt så jag är helt säker. Att fånga honan är nog inte helt lätt eftersom vi har så mycket inredning. Hon får nog gå kvar..... Vi har köpt artemia till våra blivande yngel. Tips om detta? Vi har kollat på internet och det verkar vara petflaskor som gäller?
                          Ett nytt problem i akvariet är en annan hona som fått ett grått cm stort utslag i pnnan, även ögat verkar ha blivit lite missfärgat. Har försökt att ta ut denna hona ur akvariet, men jag är livrädd att min tuggande hona ska bli stressad så jag har lagt ner dessa ansträngningar för tillfället. Tycker ni att jag ska ta bort den missfärgade honan. Är rädd för att det kan vara någon sjukdom men vet i så fall inte vilken det skulle kunna vara. Det är mycket lek i akvariet. Kan hon kanske vara stressad?
                          Eva

                          Kommentar

                          Arbetssätt...