Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus_123

    Malawi?

    Jag har ett akvarium på 250 liter, där har jag 10 st yngel av Hajomandlandi. Jag håller just nu på att fixa fin sand till akvariet!
    Jag söker efter en liten Snäcklekare från Malawi, finns det nån?

    Tacksam för alla svar, SNABBT!

    Marcus Nordlund
  • Daniel
    Användare
    • april 2002
    • 156

    #2
    Hej Marcus !

    Den första jag tänker på är en snäcklekare med artnamnet:
    Pseudotropheus livingstonii (Maylandia livingstonii,
    Pseudotropheus Lanisticola )

    Om den blir liten eller inte beror på vart den är fångad, på viss platser i Malawisjön finns exemplar omkring 10-14cm.

    Men det är nog mer vanligt med de mindre varianterna i affären.
    De mindre blir omkring 7cm, men i regel blir de alltid något större i akvarier pga kosten.

    I regel sker inte leken bland snäckskalen, de lämnar sanden o snäckorna o parar sig vid intilligande klippor. Hur det är i akvarier vet jag inte men det är sannolikt en trevlig fisk med ett lite annorlunda beteende ! funkar bra tillsamman med Aulonocara-arter, C morri, haplisar etc.....

    Kolla in dessa länkar för mer info:


    En bra bild hittar du här


    MVH
    Daniel

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Det korrekta namnet för denna fisk är idag Metriaclima livingstonii. Precis som Daniel skriver är inte detta en snäckskalslekande ciklid med den lever vid sandbottnar där det finns tomma skal av Lanistes nyassanus-snäckor. Den är starkt bunden till snäckskalen och använder skalen som skydd för rovfiskar, snäckskalen försvaras också som revir. Precis som alla övriga mbunas är den munruvande och de nyutsläppta yngeln får ett effektivt skydd av snäckorna. Tyvärr har den ett ganska blekt och tråkigt utseende med gråbeige grundfärg och mörkare tvärränder. Trots att den inte är så färgglad är det en trevlig och intressant ciklid som är väl värd att hållas i akvarium.

      Mvh Michael Persson
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Marcus_123

        #4
        Tack, För alla svar!

        Marcus Nordlund

        Kommentar

        Arbetssätt...