introducera tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec_mats

    introducera tropheus

    Vad har ni för metoder för introduktion av nya individer till en etablerad könsmogen tropheus-grupp?
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Ta upp alla gamla i en hink tillsammans med de nya, riv ut inredningen och gör om helt i karet så att ingen av de gamla känner igen sig. Det brukar gå fint men ha dem under uppsikt.

    Lycka till.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      Som Cutekid säger, sen kan du även göra så att du kör utan lr med bara några stenar för att inte hanar ska ta revir på samma sätt i början.

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Har man möjlighet att ha dom i ett akvarium för sig själva,med samma vtn som de sen ska gå i,är det att föredra. Tror att det är viktigt så att de aklimatiseras till den nya vtn-kemin.Kan gott gå där nån vecka innan man introducerar dom till de andra.Carls & Pierres tips är också nödvändiga.
        Är man noga med inkoppningen så har man mycket vunnet...
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • spec_mats

          #5
          men om man som jag har btn bakgrund inkl. sand som enda inredning , dvs en statisk inredning hur går man tillväga då?

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Då hade jag tagit ut fiskarna och inrett karet med en massa stenar och krukor och plattor varpå jag hade introducerat hela gruppen. Efter en vecka med denna röriga inredning hade jag börjat avlägsna sten för sten tills bara btn-bakgrunden var kvar.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              blir nyfiken! Vilken troffe-variant är det vi pratar om?storlek?
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Sofus
                Användare
                • februari 2004
                • 190

                #8
                Kan knappt vänta tills vi flyttat till nya lägenheten, då har vi plats med ett större kar, och då LÄR det bli tropheus!
                Siktar på ett kar runt 350-450L om vi kan hitta ett... (bor i umeå, hör av er om ni har ett till salu

                Den eviga frågan är ju bara vilken sorts troffar. Finns väl ingen direkt "nybörjar-troffe" såvitt jag förstått?
                1m³ afrika i vardagsrummet!
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
                http://www.akvarieforening.se/

                Kommentar

                • spec_mats

                  #9
                  ska testa ditt förslag fredrik, det borde ju gå, den tropheus det handlar om är "kalambo" (citron 2) men det har nog ingen betydelse i den här frågan. Nybörjar tropheus? vad jag vet så är alla lika knepiga.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...