Varför sväljer mina tuggande röd zebra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas
    Användare
    • oktober 2003
    • 37

    Varför sväljer mina tuggande röd zebra?

    Har en grupp röd zebra (1+5) i mitt 170L som har börjat leka sedan två veckor tillbaka. Först tuggade en hona, men svalde efter bara en dag, hon åt som vanligt då jag matade. För några dagar sedan såg jag att en ny hona tuggade, och väntade då med att mata i tre dagar som jag läste här att man kunde göra för att de inte skulle svälja. Hon åt ingenting igår då jag matade, men nu på morgonen såg jag att hon inte hade kvar någon hakpåse och åt som vanligt då jag matade. Beror detta enbart på att honorna är så pass små och ovana (har haft dem sedan de var jättesmå och vet att detta är första gången de tuggar) eller kan jag göra något för att de ska behålla sina ägg? Har dock inget spottkar att flytta över honan i, utan vill att det ska ske på naturlig väg.

    Mvh Niclas
  • Emil Martinsson
    Användare
    • november 2003
    • 167

    #2
    Jag hade samma problem med mina Rödzebror. Efter några lekar skärpte dom till sig och tuggade tiden ut. Ge dom några övningsrundor så skall du se att det ordnar sig[8D]
    Emil
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      De gör sådär för att den som fått yngel ahr tömt sin hona, då ahr ynglen inte lärt sig hur man ska göra när man sköter sina småttingar. Därför spottar de ut dem eller sväljer dem, de lär sig efter ett par gånger. Det kan även bero på stress, men det är inte vanligt hos odlade rödzebra.

      Kommentar

      • Niclas
        Användare
        • oktober 2003
        • 37

        #4
        Tack för svaren, då är det väl bara att ha tålamod och så hoppas jag att de lär sig med tiden.

        Mvh Niclas

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av expN

          De gör sådär för att den som fått yngel ahr tömt sin hona, då ahr ynglen inte lärt sig hur man ska göra när man sköter sina småttingar. Därför spottar de ut dem eller sväljer dem, de lär sig efter ett par gånger.
          Det där e mer spekulation än sanning, tror inte riktigt det e sant eftersom det inte ligger under "inlärning" utan under "instinkt" och det tar många generationer att förändra sånt.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Håller med deelay i denna fråga. Både mina canary cheeks och flavipinnis höll kanon fint första gången de lekte.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Trodde detta angående "prägling" var vetenskapligt bevisat!
              Att sen VF föräldrar inte ruvar tiden ut är pga stress,utgår jag ifrån.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Micke U
                Användare
                • april 2004
                • 51

                #8
                Har ett liknande problem med en Röd Rubin som "råkar" spotta ut ett par ägg varje gång det är mat. Nu tror jag inte att det finns några kvar men jag ha flyttat henne utifall att. Antar att detta också är en "nybörjarmiss"?
                Auloncara "Ruby Red"
                Labidocramis "Golden"
                Labidochromis sp. "hongi"
                Sciaenochromis fryeri
                Pseudotropheus sp. "acei"
                Glasmalar

                Kommentar

                • pwrslave
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 31

                  #9
                  Ville inte skapa en ny tråd för en munruvar fråga så..

                  Har skaffat vårat första akvarium. Malawi 300l.
                  Har en fisk som har en påse under munnne och inter verkar så pigg på mat. Kan det vara att hon ruvar med lite tur eller är det en sjuk fisk?En vit "Golden" är det så att säga (alltså en vit variant av "golden".
                  //Christian

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 1913

                    #10
                    citat:Har skaffat vårat första akvarium. Malawi 300l.
                    Har en fisk som har en påse under munnne och inter verkar så pigg på mat. Kan det vara att hon ruvar med lite tur eller är det en sjuk fisk?En vit "Golden" är det så att säga (alltså en vit variant av "golden".
                    det låter som den tuggar..

                    Kommentar

                    • pwrslave
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 31

                      #11
                      Ok...det var ju iofs kul men..hur går jag tillväga nu
                      Som sagt ny på det här.
                      man bör sätta en yngelkorg eller dyl. i tanken va? ska honan vara med där? Hur länge? berätta allt för mig

                      //Christian
                      //Christian

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 1913

                        #12
                        Här står det mesta man behöver veta om att dra upp yngel från malawiciklider


                        du kan även göra en sökning på forumet här om det du vill ha reda på så kommer du hitta väldigt mycket!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...