Foder åt Kilesayngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • THOMAS.H
    Användare
    • maj 2004
    • 48

    Foder åt Kilesayngel

    Försoker igen!Jag har ett inlägg här på forumet tidigare se det på akvarie avd här på forumet,jag är tacksam för alla tips.
    Tack på förhand!
    TH
  • olaJ
    Användare
    • augusti 2003
    • 584

    #2
    Levande artemia är nästan en förutsättning eftersom dessa yngel inte har särskilt stora munnar. I nödfall går det med finsmulat torrfoder i värsta fall.
    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

    Kommentar

    • TroffeMicke
      Användare
      • februari 2004
      • 412

      #3
      Hej Thomas.

      Jag föder upp mina Enant.Utinta bay på frusen cyklops samt frusen artemia och det fungerar jättebra.

      Jag såg att du hade Kilesayngel, är det några som du har till salu eller vill byta mot Tr.Bright Neon Red.(obs!!!!! Det är Inte den vanliga Bright red:en)

      Ring i så fall mig på tel 0709-449002 eller 0304-660856 , 660403 eller skicka en mail.
      Mvh.Micke

      http://www.troffemicke.com/

      Kommentar

      • Lars Andersson
        NCS Medlem
        • oktober 2002
        • 601

        #4
        Var ute i morse och fångade ca en deciliter cyclops. Ett utmärkt foder som jag sorterar i artemiasilen efter den storlek jag behöver. Jag matar alla mina yngel med frånsilade cyclops. Det finns en artemiasilsats med fyra silar som är guld värd när det gäller att soreta cyclops. För artemia anser jag inte den vara lika nödvändig.

        Matade även mina vuxna Tropheus. Det är en häftig syn att se stora Tropheus gå och äta levande cyclops. Ett stim Cyprichromis blir nästan vilda när de får cyclops och får äta på det sätt de äter i naturen.

        Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

        Kommentar

        • ollec

          #5
          Låter intressant det där, var fångar du cyklops någonstans?

          /Olle

          Kommentar

          • Lars Andersson
            NCS Medlem
            • oktober 2002
            • 601

            #6
            Jag bor på landet utanför Linköping och jag brukar prova mig fram med någon veckas mellanrum i olika vattensamlingar. Just denna damm ligger i direkt anslutning till en större gård och det är lite känsligt. Det gäller att inte göra intrång på andras tomt eller att störa på annat sätt. Annars finns det i Linköping en större anlagd damm vid Ryttargårdkyrkan eller som dammen kallas i akvariefolkmun, ankdammen. Där finns det gott om cyclops. Varning, där finns även Argulus (karplus).

            Man lär sig efter ett tag hur de olika vattensamlingarna skall se ut för att de skall innehålla det foder man söker.

            Jag vill tillägga att många anser att levande foder är en orsak till olika sjukdommar.
            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

            Kommentar

            Arbetssätt...