Malawi + svarta mygg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DanielGrenholm
    NCS Medlem
    • augusti 2003
    • 13

    Malawi + svarta mygg

    Hej jag undrar om det är okej att mata mina ciklider med levande svarta och vita mygglarver. Mygglarverna fångas i vatten med pH runt 6. Tanken är inte att det ska vara något basfoder. Jag vill bara mata lite någon gång. Jag har bara provat att mata med mygglarverna en gång. Några dagar senare lekte en av mina C Borleyi-honor. Är det någon risk för problem med magen. Fiskarna jag har är ju inga rena algätare. Någon som har några erfarenheter/synpunkter. En annan fundering är om det spelar någon roll om de svarta mygglarverna är frysta eller levande om man vill trigga lek.

    Mina fiskar: C Borleyi, S fryeri, P Phenochilus tanzania, P steveni taiwan, aulonocara eureka

    Daniel
    Daniel G
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    På flera sidor på internet kan man läsa att mygglarver överlag avråds att mata med i samband med Malawi och Tanganyika. Det står t o m att de kan orsaka bukvattensot. Mygglarver, iallafall de röda, är starkt allergiframkallande och jag skulle inte mata mina fiskar med något som ger mig själv problem att utfodra dom. Jag har själv råkat ut för allergi i samband med matning till mina dåvarande Discus. Klåda på händer och vid ett antal fall även rådnad i ansiktet då jag rört mig där innan jag tvättade händerna.

    Det finns många andra -troligtvis bättre- alternativ som Cyclops, Mysis, Krill och Artemia som man kan mata dom med.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Fast det man blir allergisk av hos röda mygglarver är deras hemoglobin (röda färgämne) och det finns inte i svarta eller vita mygglarver.
      Hur lämpliga de är som foder för malawi har jag dock ingen aning om.

      Kommentar

      • DanielGrenholm
        NCS Medlem
        • augusti 2003
        • 13

        #4
        Tack för svaren. Jag har försökt leta information om svarta mygglarver på nätet. Det verkar vara stor enighet om att man inte ska mata sina malawi med röda mygglarver men jag tycker att det sällan nämns något specifikt om de svarta. I "Guide om malawiciklider" står det att vita mygglarver som fångats i surt vatten kan leda till bukvattensot hos malawiciklider. Om de fångas i alkaliskt vatten uppstår inte samma problem. Jag kanske kan dra samma slutsats om de svarta? Kan de eventuellt negativa effekterna av att mata med liten mängd levande svarta mygglarver minskas om man vid samma matningstillfälle ger lite räkmix? Anledningen till att jag vill mata med lite svarta mygglarver är att de verkar kunna trigga lek. Kanske är det ändå inte värt att ta risken.
        Daniel G

        Kommentar

        Arbetssätt...