Fisksoppa och mitt första inlägg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e-bear
    Användare
    • maj 2004
    • 58

    Fisksoppa och mitt första inlägg!

    Hej! Detta är mitt första inlägg här på forumet ligger även på zoopet också men det verkar som om intresset för malawi är större här.. Jag behöver lite expert råd eller råd i huvudtaget..

    Jag har ett 540 Malawi kar med tok för många olika sorter. Det har blivit på det viset när man köpt begagnade kar med fisk till samt inte riktigt tänkt sig för i början av tiden på sin hobby och handlat det som "verkat" bra. NU vill jag ordna upp de här. Så jag tänkte be lite hjälp

    Här nedan följer några sorter jag har många av dom vill jag behålla och jobba vidare med (det skriver jag i parantes)


    Dimidiochromis compressiceps/ögonätare 2st hona/hane

    Labidochromis caeruleus "Kakusa" (Golden) (vill ha kvar har en hane samt 3 honor) vill ha fler!!!!

    Labidochromis sp. "hongi" (röd hongi) 2st hona/hane

    Metriaclima estherae "Minos Reef" (rödzebra) 4st två blåa två röda (vet ej om jag vill ha dessa mer)
    påminnner ibland lite förmycket om sällskapsfisk

    Pseudotropheus demasoni (Demasoni) (små och roliga med fina färger, hade gärna haft ett tio tal.

    Otopharynx lithobates, Zimbawe Rock (Red top lithobates)hane/hona -vackra exemplar som inte verkar kräva särkillt mycket revir.

    Melanochromis interruptus (Chizumulu-johanni) tror det är denna sorten hanen fin och hona gul (par)

    Sen har jag fyra oidentifierade till två st små av olika sorter samt ett par som jag inte kan minnas namntet på som jag nog inte heller vill behålla mer.

    Hoppas att jag kan få lite hjälp här på forumet så att jag kan kombinera ihop ett bra kar där alla fiskar trivs och att det desutom blir vackert. Självklart så tar min djuraffär in de fiskar jag ska byta så att det är inte ngn slit o släng mentalitet hoss mig utan nästan tvärtom (vissa fiskar har jag tagit emot för att rädda,mer eller mindre).

    Andra malawi som jag tycker verkar va intressanta är:

    Nimbochromis venustus /Venustus/ Familj: Cichlidae

    Protomelas sp. "steveni taiwan", Taiwan Reef/ Steveni Taiwan, Chimoto röd, Chimoto gul
    Är idag väldigt glad för att jag äntligen fått ner min btn bakgrund vilket verkligen gjorde skilnad

    Mvh e-bear

    P.s frågan har varit uppe på zoopet också! Så upp till bevis! vilket forum e det som gäller!
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Vad jag har förstått så vill du ha hjälp med vilka du skall behålla och vilka som du skall göra dig av med...

    Behåll/öka dessa:

    Golden
    Demasoni
    Lithobates
    Protomelas sp. "Steveni Taiwan"

    Ta bort de övriga... (faktiskt lite av det du själv skrivit och jag bara tolkat ner här...)

    citatå upp till bevis! vilket forum e det som gäller!
    Utan tvekan detta forum!! Skillnaden är väl ungefär som det är på en Peugout och en Porsche...(Jag har själv en Peugout, men om jag får välja så kör jag hellre en Porsche...därför är jag här oftare).

    Kommentar

    • Emil Martinsson
      Användare
      • november 2003
      • 167

      #3
      Jag hade också valt Porschen (ursäkta det meningslösa inlägget)
      Emil
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

      Kommentar

      • e-bear
        Användare
        • maj 2004
        • 58

        #4
        Tack Tricella!
        Du gav mig ett svar som va kul o höra eftersom det var nått i den stilen jag önskat mig köra! (snabbt va det också, lite som porsche

        Inte för att vara traggig men hur många av varje sort tycker ni är lämpligt? Jag har ett 540kar
        Golden och demasoni är dem jag vill mest av (om det är lämpligt). vad jag läst så borde det inte vara några problem, men man vill gärna kolla med de mer ruttinerade. Lithobates och Protomelas har jag ingen större erfarenhet av men på sorterna verkar lugna och inte konkurerande..?

        Tack återigen

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Dimidiochromis compressiceps tycker jag är väldigt fin...
          Så för min del hade valet blivit 1+1,1+2 eller 1+3 D.compressiceps och 1+3 Nimbochromis venustus

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            Problemet me venustus är att de blir stora, är relativt aggressiva (när jag tog bort min trio från mitt 540 upptäckte jag 10 fiskar till som bara gömt sig hela tiden), biter tag i lite vad som helst (små fiskar som demasoni-honor på 5-6cm är dyrt levandefoder) samt att de är experter på att ta en stor räkmixbit för sig själva. Dock så är de änndå helt underbara och jag saknar Kurt, berit och agnes (fina namn på elaka firrar). Vill du ha venustus, satsa på en trio (1 hanne och två honor) sådana, kanske ett gäng fullvuxna malawi-zebror (på ca 10-15cm) och andra stora fiskar. Melanochromis fungerar också tillsammans med dem (jag hade några Melanochromis johannii, de var de enda firrar venustusen inte bossade över) och möjligtvis andra stora fiskar.

            annars, kör på Golden, demasoni och andra Mbuna, de är underbara och käkar inte upp allt som kommer i dess väg.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Mård
              Användare
              • februari 2004
              • 285

              #7
              Själv skulle jag behållt Compressiceps....men smaken är ju som baken...och mabunor är ju aldrig fel..Tycker dock att golden och rödzebra hör till de tråkigaste mabunorna.

              Fast ska väl inte säga något har bara lombardoi och alla verkar ju råda folk att inte skaffa dom så..vad vet jag?

              Måste också hålla med om att jag för det mästa håller mig här...kör också Porschen om jag hade haft körkort[:p]
              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

              Kommentar

              • e-bear
                Användare
                • maj 2004
                • 58

                #8
                Tack för all hjälp! Nu är jag färdig med mitt urval (det är dock ej helt komlpett) ev ska det i fler av de sorter jag har nu ev ngn mer om nån har ett hett tips på någon som skulle passa til de sorter jag valt.
                Demasoni gick tyvär bort pg a att handlaren avrådde mig och sa att det kunde bli en dyr fisk död då de tydligen var vanligt att de tod död på varandra helt totalt.
                Han hade varit med om fall där 30 demasoni i stort sätt tagit utvarandra på mycket kort tid.
                Så här ser det ut nu iallafall:

                Maingano (8st) ev fler?

                Golden (4st) garanterat fler kommer...

                Blå delfinciklid (3st) (räcker nog va, dom blir ju rätt rejäla)

                Otopharynx lithobates (ett par)

                Tycker själv att detta verkar va/bli en bra kombination vad tycker ni?
                Karet är som sagt 540l hur många fler bör man stoppa i och vilken sort föreslår ni?

                Åter igen tack till alla som försökt hjälpa mig!
                Mvh e-bear

                Kommentar

                • e-bear
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 58

                  #9
                  Ush märks att klockan e mycket... inte många poängs för stavning inatt..

                  Ha de bra allihopa!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jag tycker inte att Maingano passar in där...de är riktigt tuffa och tar för stor plats gentemot de lugnare arter du valt. Men det är ju något du själv får avgöra.

                    Kommentar

                    • e-bear
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 58

                      #11
                      Ja..du, de e inte lätt märkte direkt när jag kom hem att de var tuffa firrar.. men ´handlaren sa att det var en bra komb (kanske inte den han skulle göra) men demansoni som jag igentligen ville ha nekade han mig i stort sett, och erbjöd mig då Maingano..?

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Jaha...

                        Jag tycker att handlaren gjorde fel. Jag har inte haft Demasoni, men jag har hört att de endast härjar sinsemellan. De är väldigt livliga dock. Mainganon däremot är ganska hård mot övriga invånare också, iallafall de Maingano som jag hade...
                        Överhuvudtaget anser jag att Melanochromis-arter är hårdare än Pseudotropheus...

                        Kommentar

                        • e-bear
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 58

                          #13
                          Tack för din hjälp iallafall Tricella(o andra)! Vi får se hur det funkar.. ska fixa en sida på zoopet senare där man kan följa mina projekt...mm

                          Kommentar

                          • Mård
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 285

                            #14
                            Håller med Tricella där...maingano går hårt åt på alla inte bara inom arten....hade en riktigt tjurig hane som jag senare sålde...
                            Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                            Kommentar

                            • e-bear
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 58

                              #15
                              Tja.. morgon kvisten så här.. i mitt läge så hade jag ju kommit underfund med att de va demasoni som gällde, som i sitt natur är en fredlig fisk men som i kar kan bli rejelt ilsken av sig (vilket jag märkt av de jag haft tidigare)..
                              Men jag känner att jag bör lita på handlaren (stoby akvarieshop) mins inte om det är Patrik han heter... mitt minne är som en guldfisk..
                              Tråkigt om Mainganon kommer att trackasera de övriga fiskrna.. men isåfall blir det väll demasonin (på chans) men det han berättade lät väldigt trovärdigt utifrån den kunskap jag fått ifrån hur de beter sig ..
                              Nämnas bör (kanske) att i Stobys (ioförsig 2000lbkar går maingano+golden+lithobates +en del annat..men som sagt jag ser mig som en amatör och vill inte vara käftig men Stoby har ett gott rykte (inte utan anlednig) så vi får se.......

                              Kommentar

                              Arbetssätt...