Mysis till Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #16
    Yes,den tog!!!
    Nä,allvarligt talat! Även JAG förstod faktiskt att du,Carl,inte ENBART matar med cyclops & mysis! Men jag vidhåller min åsikt om att dessa frysfoder inte är värda att riskera mina tropheus-gruppers hälsa på.Då tror jag mer på att göra en kraftigare mix-sats (med 5-10% mer räkor)emellanåt.

    Nyspottade fiskar ger jag dock sköljd cyklops till.Men bara för nån vecka.Vattnet de är frysta i litar jag inte en sekund på! Upp till en ca 4cm kan jag slänga i lite krossade pellets (aquatic nature mini),men övervägande del finfördelad räkmix.Artemia är jag alldeles för bekväm för ,för att gegga med.Å sen är det Räk-mix för hela slanten! No problemo!!

    Å ingen som visste nåt om Jul.Marlieri "Halembe" el "Bulu Point"/orange!???

    Jo,en sak till, medans jag har dig Calle på tråden! J.Ornatus,som du har,där blir hanen större än honan va?! Har den som alternativ...

    bra sätt att komma från ämnet va...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #17
      Jag trodde också att hanen var störst men när jag såg dem leka såg jag attt det var honan som var störst. Jag såg även tydligt äggläggningsröret på honan.

      Ang mysis och cyklops så får de inga stora mängder. En liten ruta i veckan. Om ni läste min artikel i senaste ciklidblad så har ni mitt räkmix recept där. Har kört med den över ett år nu och det funkar mkt bra.

      Men precis som du skriver Ozric så litar jag inte på vattnet som cyklopsen och mysisen är frysta i. Sköljer också rent det under kranen. Jag har funderat lite på just det frysta fodret och tänker nog strunta i det pga av just det där lagen som de är frysta i. I stället kan jag rekomendera artemia flingor. De innehåller ju inte den lag som ´bildas vid infysningen av frysfodret. Artemia flingorna är ju torkade och behandlade på ett annat sätt så där måste de väl vara bättre. Möjligt är väl att de förlorar lite i näringsväg men det är nog ytterst lite.

      Tja .. det var mina tankar om det hela.

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Guy_P
        Användare
        • april 2002
        • 301

        #18
        Hej
        Jag tycker inte att du skall sluta med mysis eftersom det är ett mycket bra foder. Om du tror att du får problem med vattnet i det frysta fodret så kan du alltid ta en tur till havet och fånga din egen mysis. Brukar inte vara så svårt att få ihop en rejäl laddning. Jag vet inte hur tillgången är runt Malmö, men det finns det säkert andra som kan tala om för dig.

        Guy
        Guy

        Kommentar

        • THOMAS.H
          Användare
          • maj 2004
          • 48

          #19
          Carl du rekomenderar artemiaflingor,fabrikat?och var man kan beställa det ifrån.
          TH

          Kommentar

          • THOMAS.H
            Användare
            • maj 2004
            • 48

            #20
            Har du nån pejl på storlek på förpackningar och priset?Har inte sett att det finns här uppe i Dalarna!
            TH

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #21
              Artemiaflingor är inte någon bra Tropheus-mat. Sådana här flingor brukar dessutom till största delen bestå av fisk och hur bra är det att ge till tropheus.
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #22
                King brittish spirulina flingor är fungerar utmärkt och håller hög klass. Jag köper mina genom ciklid centret i köpenhamn. Vet att även osi har artemia flingor. Vet dock inget om deras kvalite.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • THOMAS.H
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 48

                  #23
                  Tack Carl för info!
                  TH

                  Kommentar

                  Arbetssätt...