könsskillnader på L. Stappersi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    könsskillnader på L. Stappersi

    Hejsan!

    Jag köpte 4 st Lamprologus Stappersi för ett tag sedan. Nu har två av dom tagit varit litet revir och de övriga två får hålla sig lite utanför. En av de med revir har även "färgat ut" ordenligt och fått de mörkbruna fälten man brukar se på bilder.

    Vad jag undrar är ifall det garanterat är två hanar som håller revir, eller om honorna också kan göra sådant? Jag funderar på om jag har haft otur och fått fyra hanar eftersom jag ännu inte fått något par av dom.
    /Mikael
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Denna artikel besvarar din fråga;
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      hmm, om jag tolkar den artikeln rätt så gör honorna i princip ingenting förrän de leker då de passar ynglena mm?

      Har honorna en rangordning sinsemellan och kan de vara aggressiva mot varandra samt hanarna?
      /Mikael

      Kommentar

      • mikro
        Användare
        • november 2002
        • 666

        #4
        Häpp, hittade yngel i en snäcka idag, så även om jag inte sett att något par skulle ha funnit varandra måste ju något ha skett. Jag kan bara se en fisk som vaktar yngelsnäckan och övriga tre håller sig borta ... nåja, förr eller senare måste jag kunna reda ut vem som är vad i karet : )
        /Mikael

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Grattis Micke! Det är nog honan som vaktar skulle jag tro.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • augusti 2004
            • 33

            #6
            Mmm,

            den här fisken var inte alldeles lätt att urskilja kön på!!

            Jag köpte en hane och en hona, men jag börjar bli skeptisk. Den ena är ca 1cm längre, men färg och könsöppningarna är ganska likvärdiga tycker jag.

            Sedan håller de sig hela tiden i varsitt hörn och råker de stöta på varandra så blir det ofta lite handgemäng..

            Är det ngn som har erfarenhet av hur man upptäcker könsskillnader eller ännu bättre har en bild på en hane resp hona!

            Kommentar

            Arbetssätt...