Vem ska bort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    Vem ska bort?

    Jag har två stycken C.affra hannar som är nästan identiskt lika stora och båda är VF.i mitt 720Lkar. Vid inköpet hoppades att de skulle ta varsit hörn utav karet och färga emot varandra och det tre honor som oxå går där. Men som det är nu så är det den ena som bestämmer och den andra har ingen färg alls. Den enda gången den andra färgar ut är vid vattenbyten. Då är båda fina i någon timme och då är det fullt krig emellan dem. Men det slutar alltid med att den underlägsne tappar färgen och gömmer sig under sin sten. Har nu ett mindre kar ledigt och funderar på att flytta en utav dem.
    Ska jag då flytta den "underlägsne" och hoppas att han växer till sig så han blir jämnlike med den andre när han kommer tillbaka eller ska jag flytta den domenante så den svagare får chansen att ta revir och etablera sig bland honorna i lugn och ro ett tag?
    Någon som har någon erfarenhet utav detta?
    Har försökt med att flytta stenrösen och bygga "murar" men inget har fungerat.

    Mvh/Marcus
    960L Malawi
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Kan funka att lägga i fler hannar. Som det är nu har den dominante hannen bara en att racka ner på, och då kan han ju lägga mycket energi på det. Om det finns mycket sten uppdelat på flera områden, så är det ju större chans att två kan ta revir, men jag förstår det som att du redan provat det.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Om du nu funderar på att "ta bort" en av dom så tycker jag att du skall följa naturen...dvs ta bort den som är svagast. I sjön så hade denna fisk fått simma bort och söka ett annat revirområde...

      Jag tycker vi skall försöka simulera deras naturliga beteenden och miljöer i möjligaste mån och då blir svaret lätt.

      Frågan är om det är vettigt att "ta bort" den underlägsne hanen för att återinstallera denna senare när han ätit upp sig...jag är tveksam till detta förfarande. Jag hade nog försökt byta bort honom i någon zoobutik...

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #4
        Jag hade låtit den underlägsna hanen vara kvar tillsammans med de andra.
        Så länge han inte får stryk och tar skada av det. Tillåts han komma fram
        när du matar ? Tar du bort honom för att låta honom "växa till sig" i
        ett annat kar får du ändå problem att släppa tillbaka honom. Och
        detsamma tror jag kommer ske om du tar bort A-hanen för att efter en tid
        släppa tillbaka honom igen. "Herre på täppan" vinner som regel !
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • Marcus1979
          Användare
          • januari 2003
          • 404

          #5
          Den underlägsne får komma fram när man matar och han är frisk och kry.
          Har provat att bygga många små stenrösen och några stora i olika omgångar men inget har hjälpt.
          Ska byta ut mina "små" och tillbakadragna arter. Dvs. demasoni och golden emot några större och tuffare. kanske kan detta få den dominante att mjukna något, då dessa nya får agera revir hot.
          960L Malawi

          Kommentar

          • 56ovwal
            Användare
            • mars 2004
            • 664

            #6
            "Ska byta ut mina "små" och tillbakadragna arter"
            Små kan jag hålla med om, men "tillbakadragna" i samma mening som
            demasoni ? Tror du ska känna dig överlycklig att du har demasoni som
            inte far runt som ett gäng bålgetingar !!
            Som sagt, behåll den underlägsna hanen i karet. Inte omöjligt att det
            blir tronskifte så småningom. Eller att de delar karet 50/50, trots
            allt ett stort kar de huserar i.
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

            Kommentar

            • Marcus1979
              Användare
              • januari 2003
              • 404

              #7
              ja jag har nog haft tur med mina demasoni i just det avseendet. Dom hålls bra på plats utav de stora, Ett par "Affra", Rödsebra och Zebra gold hannar kan göra underverk även med den mest kaxige demasoni. =)
              Jag tror nog att det ska gå att få dem båda att färga ut efetrsom det är så lite som skiljer dem åt och den svage kaxar till sig vid första bästa tillfälle.
              //Marcus
              960L Malawi

              Kommentar

              • Mangan
                Användare
                • november 2003
                • 86

                #8
                Mina C.Afra"mara" har vart precis likadana(har 2+2) men nu när dom har gått i karet ett par månader börjar den underlägsna hannen att färga ut mer och mer, jag tycker du skall ge dem lite mer tid.

                Jag försår inte detta ständiga tjat om att Demansoni skulle vara agaresiva små djävlar, min erfarenhet av dessa är att dom e fullständigt harmlösa mot andra arter och visst dom små gnabbas lite på varandra men vilka mbunas gör inte det.

                Mvh
                Mangan

                Kommentar

                Arbetssätt...