VF Pelvicachromis Taeniatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZakatH
    Användare
    • april 2004
    • 313

    VF Pelvicachromis Taeniatus

    Tjosan!..

    Har nu sedan ett par månader tillbaka haft ett vf taeniatus par i ett 105l kar. Sedan dess har honan bara färgat ut väldigt lite och detta högst 3-4 gånger, fick se det med egna ögon idag när jag skulle ge dom mat, men så fort maten kom ner i karet så bleknade hon igen. =(
    Hanen har enda sedan jag fick hem honom sett ut som ett spöke. Har provat ett flertal olika foder, bland annat räkmix från nol, samt den räkmix dom fick i butiken jag skaffade dom, där dom älskade den, men inte här. Dom äter, men ytterst lite måste jag nog säga. Dom har även fått flingfoder men samma sak där med, och dom tycks nästan strunta helt i maten när den väl hamnat på botten. Har även sänkt ph till en bättre nivå m.m. Dom har även varit väldigt skygga men det har blivit lite bättre nu, äåven om man inte får se dom alltför ofta. =|

    Skulle uppskatta lite råd från folk som kanske haft vf pelvicachromis el dyl. Vill verkligen få fart på dom små liven..
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    #2
    Hej

    Jag har ett par Pelvicachromis taeniatus "Moliwe", de är
    inte vildfångade, men F2r. De är inte skygga, och äter bra.
    De har lekt ett par gånger. Jag har dem i ett 100-liters, tillsammans
    med pygmépansarmalar, platy, banjomalar och ancistrusar. Att dina beter sig som de gör kanske kan bero på för starkt ljus, för lite växter, eller för aggressiva medinvånare?

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • ZakatH
      Användare
      • april 2004
      • 313

      #3
      Jag kom precis att tänka på att jag kanske har för hårt vatten... har korallsand och dylikt i karet...

      De enda medinvånare jag har är 10st neontetror jag köpte för att det skulle finnas nåt att titta på överhuvudtaget, och en segelfenspleco.

      Skulle önska att jag visste vad det var för variant på mitt par, men inte ens akvariehandlaren visste att det var taeniatus, men ska höra med honom om han kanske skulle kunna ta reda på det.

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        HEj!

        taeniatus gillar inte hårt vatten, korallgruset är förmodligen stor orsak till att de är så skygga + att de är just vildfångade, de tar lite längre tid för dem att anpassa sig till förändringar.

        om du byter till lite mörkare grus utan kalk i och sänker ner ph till svagt surt ca ph6 och ganska mjukt vatten kh 4-5 gärna mjukare men då får du ett instabilt vatten och det är ju inte heller bra, + att du skaffar dem massa gömställen och gott om växter och en lätt torvfiltrering så ska du se att de snart är i gammal fin form och kanske tom leker...

        angående fodret så kan du ju försöka med lite levandefoder när du väl fått dem att trivas, för om de inte vill äta den maten du ger dem så är det ju ingen större ide att mata med den den skitar ju mest ner då, de lär ju inte svälta ihjäl av att vara utan mat nån vecka eller så.

        Fota gärna fisken och lägg ut här så kanske vi kan hjälpa dig vad det är för sort, men om de är jättebleka så syns det ju inte så bra då är det bättre att vänta eller att fota dem i butiken där du köpte dem om de har fler kvar

        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • peter1904
          Användare
          • februari 2003
          • 34

          #5
          Skaffa finkornig sand så att dom kan gräva. Köp gärna mörk sand vilket gör att fiskarna känner sig tryggare och färgar ut bättre.
          Flytväxter som dämpar belysningen kan också vara bra.

          Mata gärna med levandefoder eller frysta mygglarver e.d.

          Se till att du har ett mjukt och surt vatten.

          Kommentar

          • ZakatH
            Användare
            • april 2004
            • 313

            #6
            Tackar tackar, blir lite sand från biltema, ska ändå iväg och skaffa lite mer till malawi karet inom kort. Mina paletter som jag hade i karet innan grävde rätt bra i sanden men den e för ljus samt innehåller för mkt kalk. Skall även byta ut stenar mot rötter samt sten med låg kalkhalt samt kolla upp vattenvärdena med kommunen, sen får vi se vad som händer

            Kommentar

            Arbetssätt...