Dubbar mobbade till döds?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrGadget
    Användare
    • april 2002
    • 74

    Dubbar mobbade till döds?

    Fiskade nyss upp en synnerligen illa åtgången död dubbe ur akvariet, har nu haft en död/månad de senaste tre månaderna. Vattenvärdena är mkt bra, alla äter som svultna pirayor (tänk er pirayan Ernst i Serien Ernie, så förstår ni hur det ser ut i baljan vid matning) Avföringen ser ut som gröna tjocka kablar, så jag tror inte på "soten", för då borde de gått åt vid detta laget eller?

    Ser dock inga tendenser till systematisk mobbing av en viss fisk i akvariet under tiden som jag observerar dem i karet, så jag känner mig lite förbryllad, så vida de inte dog av ålder, men de är knappt två år än...

    Nån som har ideer?

    Tack på förhand
    "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
    http://mrgadget.esmartguy.com
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Troffar är ju även kända för att psyka ut de svagaste. I min gamla red cheek grupp så var det just en hane som blev psykist mobbad. Det syndes ingen mobbning i form av jakt och bett utan han fick inte komma till och äta. När jag började fördela maten i mindre bitar kom han dock till bättre och växte till sig.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      ofan. Kan de va de som hänt me en av mina dubbar, den fick jag fiska upp eftersom den inte åt nånting. Soten e de nog inte eftersom inga ändringar införts. Han simmar nu me lite malawi-yngel i ett annat kar. Han hade magrat av ganska rejält och vägrade ta en räkmix-bit. får väl försöka me något annat.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8597

        #4
        Hur många dubbar och hur många/vilka andra fiskar har Du i samma kar? Tillräckligt många troffar är ju ofta en lösning. Själv har jag 10 dubbar och 25 moorii i ett 630 liters, inga problem so far (ta i trä), utom att det har blivit väldigt få yngel. För en vecka sen tillsatte jag 10 häst-trynen, dessa har inte heller föranlett några problem ännu.

        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          Jag har 20 Tropheus moorii kiku och 15 (nu 14) dubbar i ett 540 samt två hästtrynen. även 20 snäckisar bor där för tillfället (L.similis)
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            I min moorii "Kala"-grupp (R.I.P) hade jag alltid en individ som var påväg att dö. Jag hade gruppen i två och ett halvt år (vuxna VF djur under hela perioden) och i snitt dog en fisk var tredje månad. Det var den individ som stod lägst i rang som strök med och jag gissar på att de dog av svält eftersom de var kraftigt avmagrade. Så fort en dog och var borta så kunde man se vilken som var nästa i tur. Det var ingen övertydlig mobbning men det var tydligt vem i gruppen som var svagast och den fick följdaktligen minst att äta.

            Jag drog upp yngel från gruppen som jag satte tillbaka och kunde på så sätt hålla antalet djur i gruppen konstant.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              Kan ju vara så. Hoppas bara de inte e nån sot eller nå't (alla andra e det full fart på o de käkar som glaningar o skiter gröna korvar) men det tror jag inte. Jaja, jag gör ett försök o få honom på fötter igen, klarar jag det så klarar jag det =)

              Jag tror faktiskt att det för någon vecka sen var lek på mina dubbar, den största dubben och min dominante dubbe-hanne verkade vara aningen heta på gröten och i ca en vecka gick den som jag tror är honan och tuggade på nå't. verkar vara borta nu, men de kommer väl igen =)
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Fiskar.nu
                Användare
                • september 2003
                • 442

                #8
                Vad är dubbar
                375 liter till L-malar

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  Tropheus duboisi , en ciklid från Tanganyika-sjön.
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...