Tanganyikasillar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    Tanganyikasillar

    I kommande nummer av Ciklidbladet finns det med en artikel om "tanganyikasillar". Man hör ofta att man måste vara en "ciklidiot" för att uppskatta dessa grå sillar, men vem faller inte för en sån här skönhet?
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag håller med dig. Det är väldigt fina fiskar...

    Jag har haft turen att se dessa (Leptosoma) i kanonfärger (förhållandevis) och i ett stim på ca 10-12st. Det är snyggt!

    Det ska verkligen bli intressant att läsa om dom i nya CB.

    Tropheus, Leptosoma, Compressiceps och Ocellatus/Stappersi har fått mig att bli rejält sugen på Tanganyika igen. Jag står i valet och kvalet att byta tillbaka till Tanganyika efter några års avbrott med Malawi...
    Det är ett rent h*****e att endast ha plats för ett större akvarium i lägenheten som det är nu. Intresset är ofantligt mycket större än tillgången och möjligheten hos mig just nu....
    Jag känner mig nästan som en pilbåge som spänns mer och mer pga "tvingad återhållsamhet", så när jag väl får möjlighet att utöka med stora akvarier så blir det säkert rena hysterin.

    Kommentar

    • So
      NCS Medlem
      • augusti 2003
      • 177

      #3
      Snygg fisk och mycket läckert foto, Micke!
      Ni såg väl Carls bilder på Cyprichromis på stämman? Inga sillar precis! :-) Rätt förhållande och ljus så blir det mycket vackert!

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Själv skulle jag väldigt gärna få tag i RIKTIGA tanganyikasillar...


        Med erfarenhet av sill och skarpsill misstänker jag dock att de är mycket svåra att transportera levande.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Finns 2 sardiner på akvarieleasing i sthlm "ferrox" nått heter dom
          silverfärgade o glupska saker =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Låter som Bathybates ferox. Jo, den skulle jag också gärna ha. So many fish, so few aquaria...

            Kommentar

            • blaps
              Användare
              • april 2002
              • 49

              #7
              Jo det är bathybates ferox. Kikade på dom igår. Rejält koola rackare. Ge mig ett tre meter långt akvarium och en guppyodling så är jag på! Eleganta och rovgiriga ciklider.

              Bild av några olika Bathybates: http://www.cichlidae.ch/artikel/bathybates/bild2.jpg
              Fridens liljor,
              Klas

              Kommentar

              Arbetssätt...