uv-filter mot bukvattensot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    uv-filter mot bukvattensot

    Läste precis på en dansk site att dom gjort tester med uv-filter till troffar o lite malawi och haft bra resultat.Någon som läst eller känner till något mer om detta?
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Jag har inte läst det, men jag vet att Martin på Ciklide centret i Köpenhamn pratar mycket gott om just UV-filter. Tyskarna är också storanvändare av UV-filtret. Personligen har jag funderat i samma banor som du Deelay.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • april 2002
      • 787

      #3
      Jag har haft ganska stora problem med en av mina VF tropheus-grupper. Sedan jag satte UV-filter till dom så har det gått som en dans. Nu kan jag göra nästan vad som hellst utan att do visar några tecken på annat än välmående. Efter UV-filtrets tillkommande har jag inte haft en enda döing (25 av 37 doh innan installationen). Om det beror på UV-filtret eller om det bara är så att gruppen ackimatiserat sej väl vågar jag inte svara på, men min gissning är att filtret har hjälpt.
      Synd bara att ett filter av denna typ går på ett par tusenlappar, annars skulle man kanske haft ett på varje troffekar =)

      Mvh
      Björn
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Jag har testat ett tetra tec Uv filter i ett av mina 540 liters kar. Märker en klar skillnad, det är mycket mindre problem med parasit/sjukdomsangrepp här än i de karen som saknar Uv filter. Kommer att satsa på några några till. De finns i Tyskland från 65 Euro.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Hank
          Användare
          • april 2002
          • 1321

          #5
          Hur är det igentligen med UV filter?
          Ta det inte död på alla bakterier o.dyl, även dom goda?
          Hur bli den biologiska balansen i filter mm?
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

          NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #6
            Det skall nog ta allt. Men i mitt fall har jag filtret på returslangen efter eheimfiltret. På så sätt skall filtret bara ta de parasiter o bakterier som finns fritt i vattnet. De som lever i filtretsubstratet eller bottenbeläggningen skall inte påverkas.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #7
              enligt aquainterior.se så påverkar inte uv-filtrering den biologiska balansen.
              Jag själv har deras uv-c 10000 och detta hade jag installerat när jag jag köpte min grupp med vildfångade tropheus för ett år sedan. Jag hade en del problem i början med vad jag tror var soten i Tropheus-karet, detta trots uv-filtreringen. Istället fick jag först rätsida på dom efter jag medicinerat.

              Angående pris på uv-filter så såg jag senast jag var på Zoogiganten i Lomma att ett uv-c 7000 kostade 1090kr.
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Det var ena dyra uv-filter du kör med Björn. Har sett för 60 euro och uppåt.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  En dum fråga kanske...men jag förstår inte allt.

                  Vad är/Hur fungerar ett UV-filter och hur/vart installeras det?

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Hank

                    bakterierna du pratar om lever i biofilmen som bildas på all fast yta som finns under vattnet så dom klarar sig alldeles galant från uv-strålningen.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      #11
                      Tricella:

                      Info om uv-filter:




                      Jag har kopplat mitt uv-filter så att efter vattnet har blivit filtrerat genom ett ytterfilter så leds det in i uv-filtret för att sedan ledas tillbaka till akvariet igen. En bild på mitt uv-filter och hur jag har kopplat det finns i min zoon under filtrering.
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Tack för svaret Stelin!

                        Säljer Aqua interiör till privatpersoner?

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          #13
                          Nej det tror jag inte. Men deras grejor finns på de flesta ställen som säljer damm-tillbehör. (Häromkring har jag sett dom på bauhaus-harald Nyborg-zoogiganten-petab)
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            UV-filter dödar bakterier (och, om man har tillräckligt starkt UV-ljus eller pumpar igenom vattnet tillräckligt långsamt, också protozoer) som svävar fria i vattnet. Eftersom man i ett akvarium som inte är kraftigt överbefolkat och/eller underfiltrerat inte skall ha problem med höga bakeriehalter i vattnet, har jag aldrig sett nåt riktigt behov av dem.
                            Men: jag kan tänka mig att de gör nytta i t.ex. guldfisk-, discus-, eller malawi-akvarier, som ju normalt sett är just kraftigt överbefolkade.
                            De påverkar inte filterbakterierna, eftersom filterbakterierna sitter fastlimmade i sanden och i filtren, de är inte ute i själva vattnet.

                            Jag kan inte på rak arm komma på nån direkt skada UV-filter skulle kunna göra heller. De slår förstås ut vad litet plankton som kan finns i akvariet, men det spelar knappast nån roll.

                            Kommentar

                            • Mattias Nilsson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 467

                              #15
                              man bör dock tänka på att dom "billigare" uv-filterna som är till dammar i huvudsak är konstruerade för att hålla efter alger, inte parasiter, de dyrarare uv-filterna till akvarium ska vara mycket bättre på att ha ihjäl parasiter(som mest blir solbrända i dammfilter). Dammfilterna ska ha tydligen ha större avstånd mellan skalet och lampan, vattnet bestrålas alltså inte så effektivt som med akvariefilterna (som dessutom oftast har starkare lampa). Så fick åtminstone jag det beskrivit för mig när jag jagade uv-filter till mitt saltkar.
                              Men kan verkligen uv-filter hjälpa mot soten? Är parasiten som orsakar sot verkligen "fri" i vattnet? Kan det kanske vara som med "vita prick" i saltkar, den finns nästan alltid men bryter inte ut förren något annat stressar och på så sätt försvagar djuren?
                              Mvh
                              Mattias

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                              Kommentar

                              Arbetssätt...