Hur får man Nigripinnis "blue neon" att leka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Hur får man Nigripinnis "blue neon" att leka?

    Finns det några tips och tricks för att få dem att leka? vad gillar de?

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    #2
    Hej

    Jag har mina i ett 484 liters tillsammans med ventralis och leptosoma samt 2 udda J. ornatus och 2 N. leleupi, vilka sistnämnda inte egentligen passar in, men de har ej stört heller.
    De får mest räkmix, ibland spirulinaflingor eller Galaflingor.
    Det har blivit två lekar och två yngelkullar, inga problem, mycket lättare än leptosoma, tycker jag, där ynglen ofta dör.
    Men antagligen hänger mycket på kvaliten på fiskarna man lyckas få tag på. Med mina två första grupper blev det inga lekar, först den tredje gruppen har lyckats. Eller så handlar det om att det verkar vara svårt att få tag på honor. (Obs: Könsskillnaden är tydlig, så tycker Du Dig inte se så stor skillnad så har Du bara hannar.) De första gångerna hade jag kanske bara hannar. Och i affären där jag köpte min tredje grupp var fördelningen ca 10 hannar på 2 honor (jag köpte då 3 hannar och 1 hona tror jag).

    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Tja !

      Min fördelning är 3+7 och ser mkt fina ut. De har visat tecken på lek men det har inte blivit ngt än. De leker ju lodrätt om jag inte minns fel. Vill de ha några speciella substrat att leka på? Matar med artemiaflinor, räkmix och cyclops.

      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Mina lekte mot en lodrät sten och senare mot min frigolitbakgrund. Jag gjorde nog inget speciellt förutom att sköta allt. De leker oftare efter vattenbyten. Jag skrev en artikel "Ett tanganyikaakvarium" för något år sedan. Där står det en hel delom nigripinnis. Läs den, jag gjorde hel del referenser till litteratur/ vetenskap.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Ja just det .. plockar fram den nu. Hur höga behöver stenarna vara? Kan de leka mot bakrutan om den har ett gött lager alger?

          Mvh
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #6
            HEj!

            När jag körde mina nigripinnis förra gången, så hade jag ett eget kar till dem dock ganska litet 150liter, men mycket sten(skiffer) som stod lutade mot bakrutan, där tog hannen revir och lekte av alla honrna i en rask takt.

            Dock så dog en del yngel när jag flyttade dem så jag tror de är lite känsliga för vattenkvalite.

            nu har jag försökt i ett större kar inrett på samma sett, men med medinvånare buesheri och caudopunctatis, och då är plötsligt hanne inte alls villig att leka utan ruggigt aggressiv mot honorna har haft ihjäl 3 st. så mitt bästa tips måste vara att ha dem ensamma i sitt akvarie med sten som når upp till vattenytan. gillar nog lite stömt vatten och syrerikt oxå
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              Jag tror nog att man ska ha lite fler hanar så de kan vara aggro mot varandra i stället för honorna. Tror att de färgar ut bättre också.

              Mvh
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Lekstenen var 1 dm bred och 2.5 dm hög. Det var de enda stället de lekte på innan jag flyttade dem till ett frigolitinrett akvarium. Där lekte de på plana ytor, samma jämt. Det verkar som om de vill ha lite höjd på det. Leken tar nog 2 dm på hörden så en gissning är att det är ett vettigt riktvärde på vad som önskas av lekplatsen. Rent spontant så tror jag inte att de gillar att leka mot alger.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  citat:Jag tror nog att man ska ha lite fler hanar så de kan vara aggro mot varandra i stället för honorna. Tror att de färgar ut bättre också.
                  Stämmer, men mina har alltid varit mycket snälla mot honorna. Den stora fördelen med flera hanar är att de blir så mycket snyggare.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #10
                    Hej!

                    jo jag hade flera hannar oxå men de slog han ihjäl oxå.
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...