Tanganyikafunderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    Tanganyikafunderingar

    Har en bra fungerande multifasciatuskoloni i ett 70liters. Ska nu flytta akvariet till mitt arbetsrum men har då köpt ett större istället. Ett 160L (100x40x40). Multisarna är ju självskrivna. Men vad mer skulle ni rekommendera? En tanke är ju att fortsätta köra endast dessa men samtidigt finns det ju så mycket annat kul från Tanganyikasjön som funkar i lite mindre kar. Sugen på prinsessor men jag vet inte om jag vågar blanda dessa arter i ett såpass litet kar efter att ha läst om deras aggressivitet. Någon Julle skulle säkert funka så det ska jag nog ha (Marleri(sp?) eller så).

    Hästnosar?
    Annan liten munruvare?
    Någon mer art snäcklekare, ocellatus är också på min vill ha-lista men funkar det med multisar i samma kar?
    Calvus?

    Med andra ord, om ni skulle starta ett akvarium i den här storleken där multisar är klara, vad skulle ni mer befolka med?

    /Jonas
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev
  • davide
    Användare
    • december 2003
    • 335

    #2
    Jag kanske är tråkig men jag skulle ha nöjt mig med multisar. Det är en rolig firre som bjuder på många skratt (och yngel).

    Någon julle skulle nog också fungera fint. Men det kan också sluta olyckligt. Du får göra klara revirsgränser. Men som sagt, jag hade nöjt mig med L.multi...
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

    Kommentar

    • klassisk ära
      Användare
      • juli 2003
      • 139

      #3
      "Jag kanske är tråkig men jag skulle ha nöjt mig med multisar"

      Jag med. "Kolonin" får det mycket lättare att växa med ett mindre fiskbestånd (=bättre vatten och mer bottenyta).

      Mikael

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Jag skulle nog själv prova med klara revirgränser och ett par jullar. Dom är minst lika roliga som multisarna och det blir lite variation. Men det måste påpekas att det kan gå men att det inte är säkert. Ett sätt att öka möjligheterna är att introducera någon fisk som äter fiskarnas rom eller yngel.
        MVH
        magnus

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          Jag hade 4 VF multisar (tänkt att skaffa kanske 6 till) och 4st daffodill i ett 133l, det funkar skitbra och nu har daffodillerna lekt, jag har dock fått flytta ur 2st daffodill så jag bara har paret kvar, men nu funkar det jättebra.

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            Som många sagt, revirgränser är viktigt, ha stenar i ett hörn, sen har jag iofs tänkt att ha daffodill paret i mitt nadra 133 och sen bara ha multisar i mitt andra, me ndet är senare projekt.

            Kommentar

            • Mattias Nilsson
              Användare
              • april 2002
              • 467

              #7
              har oxå fundering på ett tanganyika kar på 2-300l, tänkte ev. köra multisar med Caudopunctatus och kanske Compressiceps "shell" eller nån julle, finns det någon frisammande firre som passar i såpass små kar, typ Leptosoma? Daffodiler har jag fått för ofta tar över karet, stämmer det? Eller kan nån Xenotilapia typ Papilo "Sunflower" fungera?
              Mvh
              Mattias

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

              Kommentar

              • spec mats

                #8
                varför inte telmatochromis bifrenatus!? otroligt charmig art, dessutom ganska fredlig

                Kommentar

                Arbetssätt...