rätt eller fel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    rätt eller fel

    Att hålla "Aulonocara stuartgranti sp German Red" tillsammans med "Aulonocara sp stuartgranti chipoka".Om dom parar sig får man då väldigt oranga chipoka eller dåliga germanred's?obs ej en saklig fråga om färgen då jag ej undrar hur färgresultatet blir utan mer hur man resonerar i frågan om att hålla dessa i samma burk och hur man ser på avkomman.

    kul o höra hur man ställer sig i ett sånt här fall, lite knivigt =)
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Micke U
    Användare
    • april 2004
    • 51

    #2
    Det är ju egentligen samma fisk. Det som händer är ju så klar att avkomman blir ett mellanting mellan de två och en lång tids lång "line breeding" hoppar tillbaka en jäkla massa steg. Skulle inte göra det själv. Antingen vill man ha orginalet eller så röda exemplar som möjligt. Det skulle gå mycket fort att "förstöra" det långa urvalsarbetet med att få dem så röda. Jag har aldrig hört om någon som har varit ute efter ett mellanting mellan de två. Men smaken är som baken.

    Intressant länk.


    Mvh

    Micke
    Auloncara "Ruby Red"
    Labidocramis "Golden"
    Labidochromis sp. "hongi"
    Sciaenochromis fryeri
    Pseudotropheus sp. "acei"
    Glasmalar

    Kommentar

    • Micke U
      Användare
      • april 2004
      • 51

      #3
      Har föressten hört att man nu har hittat ett villt bestånd av röd rubin. De får dock inte fångas. Intressant att de uppkommit även i naturen...
      Auloncara "Ruby Red"
      Labidocramis "Golden"
      Labidochromis sp. "hongi"
      Sciaenochromis fryeri
      Pseudotropheus sp. "acei"
      Glasmalar

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Micke U

        Har föressten hört att man nu har hittat ett villt bestånd av röd rubin. De får dock inte fångas. Intressant att de uppkommit även i naturen...
        Det är väll inget reservat vid maleri/chipoka ?eller har dom hittat dom någon annanstans?
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Micke U
          Användare
          • april 2004
          • 51

          #5
          Tyvärr vet jag inte. Det var en i personalen på Akvarieleasing i Sumpan som berättade det.

          Det behöver kanske inte vara ett reservat. Det kan ju vara för att de hittat ytterst få som man inte får fånga dem. Ångrar att jag inte frågade var.

          Auloncara "Ruby Red"
          Labidocramis "Golden"
          Labidochromis sp. "hongi"
          Sciaenochromis fryeri
          Pseudotropheus sp. "acei"
          Glasmalar

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            Avkomman är toalettmat, ananrs kan du ha dem ihop, bara du inte tar yngel.

            Kommentar

            • Mcoist
              Användare
              • oktober 2003
              • 154

              #7


              Jag ttycker inte yngel som kommer från korsningar är toalettmat är dom vackra så varför inte beholla dom hade det inte korsats fiskar så hade det väll bara simmat runt en sorts fisk i malawisjön.

              Däremot är det ju väldigt viktigt att du medelar alla som du eventuellt säljer fisken till eller ger den till om vilka omständigheter som dom kommit från. Är det någon som tycker om dom och vill ha dom så varför inte.
              1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

              Kommentar

              • Micke U
                Användare
                • april 2004
                • 51

                #8
                Som jag redan sagt i denna tråd så är det samma fisk och det blir därför ingen korsning. Den har tillkommit att man under flera generationer valt ut de orangaste och sedan de rödaste ynglen osv. S.k. line breeding.

                Jag bifogar samma länk igen


                Om vi ändå skall tala om korsningar så är det definitivt inte därför det finns flera arter i Malawisjön, eller i över huvud taget för den delen. Du måste nog läsä på Darwin lite, Mcoist. Korsningar är inte naturligt.

                Mvh

                Micke
                Auloncara "Ruby Red"
                Labidocramis "Golden"
                Labidochromis sp. "hongi"
                Sciaenochromis fryeri
                Pseudotropheus sp. "acei"
                Glasmalar

                Kommentar

                Arbetssätt...