Hur ofta leker Malawi´s?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Hur ofta leker Malawi´s?

    Hej, undrar bara hur ofta de "normalt" leker, vi har tex nyss haft 2 honor som lekt och fått yngel, men dröjer det länge innan dessa leker igen eller typ "lämnar de plats" åt andra nu en tid framöver?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Det beror på...

    Om man har t ex Röd Zebra med en hane på tre honor så leker oftast hanen främst med en eller ibland med två av honorna. Det är sällan hanen leker av alla honorna. De honor som lekt och släppt sina yngel uppvaktas ganska omgående av hanen, men de leker inte igen förrän efter ca en till två veckors "vila"...

    Max kan samma hane och hona leka 2ggr/på 3 månader...men detta är under en ganska intensiv lekperiod. Detta beteende sträcker sig inte, efter mina erfarenheter, under hela året utan det intensifieras under vissa perioder och avtar under andra perioder. Har man många honor i förhållande till hanar så kan man uppleva det som om gruppen ständigt leker och så kan ju fallet vara då hanen ständigt uppvaktar...men då är det ju fördelat på många olika honor.

    Jag tror att man kan räkna med ca 5-6 lekar med samma hona och hane under ett år gällande Röd Zebra.
    Jag hade tidigare Delfinciklid och den tar det tid att få till lek. Där lekte hanen med samma hona ca två gånger på ett år. Men å andra sidan får de stora kullar.

    Sedan är det ju väldigt olika hur ens grupp eller par fungerar ihop och vilka faktorer som man kan trigga till lek...
    Det är svårt att spika hur många gånger en art leker under t ex ett år.

    Jag har t ex vid ett tillfälle fått dödsfall på båda honor som min Röd Zebra hane lekte mycket med och det inverkade negativt på hanens lek med andra honor. Jag har helt plötsligt inte alls samma frekventa yngelproduktion som tidigare och det kan bero på att det finns för få honor eller att hanen inte kommer överens med de honor som är kvar...
    Det kan ta tid innan dom kommer igång då denna hona var nr3 i rangordning av honornas hierarki.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Jag har tänkt så här att dessa som lekt av mina honor kanske är de som är störst eller mest könsmogna, jag har ju ingen aning annars varför, inte heller kan jag se vem som uppvaktar vem så där exakt heller, jag har tyvärr inte lärt mig kännetecknen för hur en lek ser ut liksom, följer de efter varandra mer och mindre eller snurrar de runt varandra och skakar eller vad är vad liksom??....jag kollar varje dag om jag har ngn ny som går med ägg, men vad jag kan se så är det ingen än så länge.

      Jag har dessa firrar (kan säkert vara felstavat):
      4 PS. Pulpican "King Size" (säkert hanar alla)
      5 PS. Mari Gold "Acei" (troligtvis 1 eller 2 hanar)
      2/2 Labidocromis Caeruleus "Golden"
      1/2 Tropheus Tropeops "Chilumba"
      4/6 "Röd Zebra" (1 blå hane samt 3 "rosa")
      2 Röd Drakmal (Segelfenspleco - tror jag)
      1 Ancistrus

      Av dessa är det 1 Goldenhona som lekt och 1 Aceihona, Aceihonan är den största av de jag har förutom den jag säkert vet är en hane.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        glömde ju de andra i yngelkaret på övervåningen *ler*

        16 st Demasoni´s också samt däri med 2 små Ancistrus.
        Demasoni´s är väl för små ännu för lek (de är nu typ 2,5-5 cm stora)

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          citat:1/2 Tropheus Tropeops "Chilumba"
          1/2 Pseudotropheus Tropheops "Chilumba"...eller?

          Nuförtiden enbart Tropheops sp. Chilumba tror jag.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Japp, så hette de visst.
            Behöver nog plugga på lite igen märker jag :-)

            Kommentar

            Arbetssätt...