Tropheus Moorii Namansi "fiery fry"??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec mats

    #31
    av cutekid:

    "Det är för mkt jidder med troffar. Kan ingen vänlig själ som har mkt kunskap om troffar göra en riktigt karta över alla troffar och deras fångstplatser? Konings borde ju slänga i hop ngt tycker man. Blir så lack på alla dessa påhittade namn och förväxlingar."

    -köp Aqualog Tropheus av Peter Schupke, bättre tropheus-litteratur finns inte, otroligt seriöst skriven och med helt (för mej) nya erfarenheter, när det gäller utfodring, medicinering,skötsel etc..som jag följer till hundra procent.

    Kommentar

    • -Anton-
      Användare
      • januari 2003
      • 66

      #32
      den är ju såååå dyr!

      Kommentar

      • spec mats

        #33
        " den är ju såååå dyr!" Som två vf tropheus "red rainbow"

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #34
          citat:Ursprungligen skickat av spec "mats"

          av cutekid:

          "Det är för mkt jidder med troffar. Kan ingen vänlig själ som har mkt kunskap om troffar göra en riktigt karta över alla troffar och deras fångstplatser? Konings borde ju slänga i hop ngt tycker man. Blir så lack på alla dessa påhittade namn och förväxlingar."

          -köp Aqualog Tropheus av Peter Schupke, bättre tropheus-litteratur finns inte, otroligt seriöst skriven och med helt (för mej) nya erfarenheter, när det gäller utfodring, medicinering,skötsel etc..som jag följer till hundra procent.
          Visst är den ok, men den är ju också endel oklarheter i den tycker jag.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • spec mats

            #35
            vad menar du då? jag tycker kanske att översättningen, tyska till engelska, är lite skev, och en del av innehållet-som saknar avslut.

            Kommentar

            • pontus
              Användare
              • oktober 2003
              • 514

              #36
              Calle det finns ju en yellow cheek också en annan variant, förutom red o canary MVH / Pontus
              Passenger on Planet Earth:
              Pet.macro nsumbu
              Pet.moshi ikola
              Pet.Trewavasae
              Pet.Bulu-Point "Red"
              Pet.orthognathus tricolor mvuna
              Pet.Longola
              Tr.Ilangi
              Tr.Muzi
              Tr.Katonga
              Neo.Leleupi

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #37
                Ja men den går under namnet T.sp "Korongwe" yellow cheek. Den tillhörde brichardi förut men konings har delat in den till just T.sp.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #38
                  Det är bara jobbigt med handelsnamn. Eftersom Canary Cheek (som ju faktiskt betyder något så märkligt som "hundkind") bara är ett påhittat namn från någon som gillat de gula kinderna (troligen dragit paraleller till burfåglar) så kan jag ju lika bra kalla mina dubbar för det.

                  Jag menar inte att man måste förbjuda handlarna att sätta namn på varorna men vi som har ett lite djupare intresse behöver väl inte reta upp oss på sånt. Det räcker väl bra med familj, art och fångstplats?

                  Förresten de där brichardi "Kipili" som visades innan i tråden är ju väldigt snygga tycker jag.

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #39
                    Men calle, e du 100% på att dina e kabimba? De ser ju inte ut som de som finns på bilder på www.cichlidae.com/tropheus .

                    Den som var länkad till ovan tyckte jag mer liknade dina (från vad jag sett på dina foton och vad jag kunde se hemma hos dig). Dock har jag inte sett dem när de färgar fullt.

                    I vilket fall som helst så är både kavalla och kabimba snygga brichardis. Däremot har jag en viss dragning mot Tropheus duboisi maswa och Tropheus moorii (kiku just nu)
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      #40
                      citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

                      Men calle, e du 100% på att dina e kabimba? De ser ju inte ut som de som finns på bilder på www.cichlidae.com/tropheus .

                      Den som var länkad till ovan tyckte jag mer liknade dina (från vad jag sett på dina foton och vad jag kunde se hemma hos dig). Dock har jag inte sett dem när de färgar fullt.

                      I vilket fall som helst så är både kavalla och kabimba snygga brichardis. Däremot har jag en viss dragning mot Tropheus duboisi maswa och Tropheus moorii (kiku just nu)
                      Är 100% säker.
                      Om du menar denna bild: http://www.cichlidae.com/gallery/Tro...di-kabimba.jpg
                      så tycker jag den är extremt missvisande. På bilden ser du en mkt skrämd canary cheek. Mina ser precis ut så när de blir riktigt rädda. Det finns många bättre bilder på canary cheeks ute på nätet än den som visas på den sidan du hänvisar till.

                      Förstår inte heller hur du kan tycka att mina foton på mina canary cheeks ser ut som den på länken du hänvisar till, är ju inte ett dugg likt.

                      Jämför själv:





                      Mvh
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #41
                        Hittade en bra sida med klockrena bilder på kabimbas som ser exakt likadana ut som mina.

                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #42
                          jag sa att jag inte sett hur de såg ut när de färgade, och du sa ju själv att de var mycket lika dem i den översta länken när de färgade.

                          Hur som helst, det finns ju många tropheus-populationer som är mycket lika varandra. För mig så är canary cheek-brichardin en troffe med en gul fläck på gällocket, du som ser dem varje dag har troligtvis en mycket djupare uppfattning om skillnaderna.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          Arbetssätt...