hjälp med Malawi som dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bob Lee

    hjälp med Malawi som dör

    Är okunnig ägare till ett nytt (4 mån) 240 lit med Malawis. Har följt alla anvisningar från affären. På sistone har tot ca 10 fiskar dött. Alla med symptomen att de ligger inaktiva ett par dagar och verkar kippa efter luft (gapar eller försöker andas vid ytan). Tacksam för alla tips och råd.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Ph värdet?
    Nitrit?

    Har du kollat dessa? Det kan även vara så att det är någon typ av förgiftning...något du lagt ned i karet nyligen, t ex inredningsprylar?

    P.s. Ta bort det andra ämnet som ligger under fel kategori...

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Du svarade under fel kategori...direkt det är någon som svarat där så kan du inte radera ämnet.

      Du har ju två likadana ämnen under två olika kategorier...den jag svarar nu på är den rätta...den andra bör du radera. Det gör du genom att klicka på soptunnan på varje inlägg du gjort där. Om någon annan hinner skriva så kan du inte radera...det var därför jag flyttade mitt svar till den som ligger under rätt kategori.

      Hehe...nu försvann den visst.

      Trevlig Valborg!

      Kommentar

      • Bob Lee

        #4
        Ok, du med.
        citat:Ursprungligen skickat av Tricella

        Du svarade under fel kategori...direkt det är någon som svarat där så kan du inte radera ämnet.

        Du har ju två likadana ämnen under två olika kategorier...den jag svarar nu på är den rätta...den andra bör du radera. Det gör du genom att klicka på soptunnan på varje inlägg du gjort där. Om någon annan hinner skriva så kan du inte radera...det var därför jag flyttade mitt svar till den som ligger under rätt kategori.

        Hehe...nu försvann den visst.

        Trevlig Valborg!

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Menar du att fiskar skulle dö av lite felaktigt pH-värde?!

          Det låter mer som nån form av syrebrist hur stark cirkulation har du??

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Vid syrebrist brukar väll fiskarna stå o chippaluft vid ytan o inte ligga på botten?
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Om du syftar på mig Henke så menade jag först och främst att Ph värdet kan ha sjunkit drastiskt...det kanske inte framkom direkt.

              Syrebrist tror jag inte på då akvariet varit igång en bra stund och därigenom troligtvis haft en bra syretillförsel under denna tid. Precis som deelay skriver så borde nog fiskarna vara uppe vid ytan och inte nere efter botten vid syrebrist.

              Jag tror mer på någon slags förgiftning...kanske nitrit.

              Vattenbyte torde vara "första hjälpen"...sedan bör man göra olika mätningar på vattnet för att kanske kunna utröna vad som skett. Du bör även ta dig tid att fundera på om du gjort något nytt med akvariet...invändigt...eller pumpar...ytterfilter. Rengjort med något annat än enbart vatten??
              Det finns en hel del faktorer som kan utgöra händelseförlopp liknande denna och det enda att göra är att gå igenom vad man gjort med akvariet den senaste tiden.

              Lycka till...

              Kommentar

              Arbetssätt...