Labeotropheus trewavasae "Thumbi Point"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fr BuBu
    Användare
    • mars 2004
    • 126

    Labeotropheus trewavasae "Thumbi Point"

    Är det någon här som kan ge mig en hint på hur jag skall kunna se skillnad på könen på min grupp med Labeotropheus trewavasae "Thumbi el. Tumbi Point"? Jag har 4 st men jag börjar bli virrig vad som här skulle kunna, vara vad.
    Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Lättast är att vända på dom och kolla då är det ganska lätt att se könen på halvstora till stora malawiciklider...

    Hanarna blir även kraftigare och större

    Kommentar

    • Fr BuBu
      Användare
      • mars 2004
      • 126

      #3
      Tack för att du svarade HeNke, men det förstår jag att jag kan, men sedan då? det hjälper inte om jag så tar upp dem och obducerar den för det säger mig inte mera ändå. Jag menade först och främst på färgen. Om jag skall gå efter vad jag köpte så är det en av honorna som är störst, kraftigast och vresigast och ju mera jag tittar ju mera förvirrad blir jag.
      Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        om du vänder på dom så ser du ett hål under det vanliga hålet
        som kallas för genitalpapillen och det hålet är är större och bredare hos honorna..
        Färgerna kan vara exakt samma på honor/hanar av trewavsae

        Kommentar

        • Fr BuBu
          Användare
          • mars 2004
          • 126

          #5
          Ahhhhhh tackar tackar. Jag började ju tro att jag fått tag i fyra sura hanar!!
          Jag skall genast fånga fisk nu.
          Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • april 2002
            • 339

            #6
            Fan inte ska man væl måste kolla på kønsøoppningarna før att avgøra kønet på en trewawasae.

            Dock ær det skillnad lite oklart vars dina fiskar kommer ifrån tycekr jag.

            Nær man sæger Thumbi , menar van vanligen en Red top från Thumbi west øn som ligger i sødra delen av sjøn. denna ligger inne i nationalpaken och fångst førekommer inte. (iaf inte regelmæssigt) men det finns gott om odlade i handeln

            Jag har før mig att det finns en lokal som heter Thumbi point som ligger i Tanzania men hær ær jag osæker.

            Dock ær det troligt att du har den från Tumbi west før det ær vanlig i handeln iaf.

            I denna population så ær i princip alla honor OB eller O (tror inet det exporterats bruna honor æven om det skulle førekomma i miljøn) och hannarna ær vanligen blåa med en rød ryggfena. Det finns MC hanar i populationen och dessa kan førekomma i handeln, men man brukar ske skillnad på dom me før dom ær oftast mycket klarare færgad æn honorna.

            Skulle det mot førmodan vara en Tumbi Point, så kan det vara så att du har bruna honor. Men ofta så ær hannarna klarare færgad och iaf en av dina fiskar borde vara klarare færgad och verka bossa lite øver dom andra, detta ær isåfall hannen.

            Slutligen, att kolla dom i kønsøppningen ær inte helt lætt, man kan hyfsatt lætt se skillnad om dom ær stora och kønsmogna (men ær dom detta så ser man skillnad på dom ændå) ær dom små så ær det hoppløst om man inte ær trænad att titta på detta.

            Om du ændå vill førsøka att kønsbestæmma dina fiskar genom kønsøppningarna rekommenderar jag denna artikel:

            / Jonas Vannar

            Kommentar

            • Fr BuBu
              Användare
              • mars 2004
              • 126

              #7
              Tack Vannar!
              Mina är helt riktigt från Thumbi point. Jag stod och valde mellan Thumbi point och Thumbi West nämligen.
              Jag "tror" att jag köpte en hane och tre honor, nu har jag fått en riktig tok i akvariet som jagar allt som är blått inkl. min interruptus hane och zebra hane, det som dock får mig att bli lite brydd är att denna "DET" är just inte så blå som de andra och mycket större...de andra tre färgar ut duktigt. Den ena med riktigt orange fin ryggfena och klara blå färger och de två med något brun/gulare ryggfena, dock fina blå färger och de är lugna och fina..den stora token däremot är hela tiden mörkt sammetsblå med en ryggfena som man kan skönja lite brunt i dessutom vaktar den både grottor och stenrös i mitt kar, det är denna jag har fått för mig är en stor tokhona eller vad man skall kalla den.
              Nej jag vill helst slippa stimma för mycket med dem genom att ta upp dem och förmodligen ändå inte kunna se skillnaden på dem.[]
              Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

              Kommentar

              • Mcoist
                Användare
                • oktober 2003
                • 154

                #8


                Är inte så inne på just tumbi point däremot så har jag tumbi west och rost varianten och vad det verkar så brukar honorna oftast gå i brunt medans hanarna går i blått.

                Dom tombi point hanar jag sett har varit marmelad cat färgade i blått och honrona Ob i brunt.

                Kolla lite bilder på nätet och se om det hjälper dig
                1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                Kommentar

                • Fr BuBu
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 126

                  #9
                  Jo tack jag har sökt och sökt men inte funnit något speciellt som kan hjälpa mig. Men det löser sig säkert på något sätt.*stirrar stint på köttkniven*[]
                  Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...